Als ik je eerst uitleg wat keuzes maken precies inhoudt, dan weet je beter hoe het in elkaar steekt...

Onthou dat je altijd NIET moet weten wat de keuzes inhouden... Als je op een splitsing staat, moet je niet weten waar de weg links heengaat EN je moet niet weten waar de weg rechts heengaat... Pas dan kun je een keuze maken...

Als je een van de twee wegen kent, dan maak je al geen keuze, laat staan dat je beiden wegen kent...

Dus bij een keuze komt altijd onwetendheid bij kijken... Een keuze HEB je pas als geen van de opties precies bekend is...

Als je een van de opties kent is keuze al bijna niet mogelijk...

En omdat er altijd onwetendheid bij komt kijken is een keuze maken moeilijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom twijfel je, omdat je het niet weet.
AWM
14 jaar geleden
Onwetendheid komt nooit kijken.

Andere antwoorden (9)

Bij het maken van keuzes moet je het belang van allerlei zaken met erlkaar vergelijken. En meestal zijn dit apels en peren die je wilt vergelijken. EN vaak heb je niet alle gegevens die nodig zijn om een objectief besluit te nemen. Dus moet je diep in je hart gaan graven om te besluiten welke van de twee het belangrijkste is, in plaats van gewoon te kunnen zeggen: Deze is het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er natuurlijk aan wat voor een soort keuzes.
Mooi stukje over keuzes maken:
http://www.xs4all.nl/~thebecom/kiezen.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms denk je al snel een beslissing te moeten nemen...je kan er ook een aantal dagen/weken overheen laten gaan.
Je kunt alle nadelen op schrijven en voordelen.Als de voordelen het winnen van de nadelen en het is in jou voordeel maak je de keus. Denk er rustig over na. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men is niet zeker van de gevolgen ervan,zelf blijft men met een twijfel rondlopen want zolang de keuze niet is gemaakt,kent men ook niet de realiteit ervan.En wat ondergaat degene die bij de gemaakte keuze
ernstig is betrokken?Welke gevoelens en gedachten heeft men die aangedaan? Dergelijke interacties maakt het allemaal moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is niet het kiezen moeilijk, maar het niet kiezen. De mogelijkheden die je niet neemt. Het verdwijnen van de vrijheid.

Als je niet twijfelt over of een andere keuze niet leuker of beter is is kiezen namelijk helemaal niet moeilijk. Het is alleen moeilijk omdat je mogelijkheden moet afwijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je onzeker bent. Als je zeker bent van je zaak, dan kies je. Hoe rechtlijniger en eenvoudiger de mens is, hoe makkelijker hij kiest. Als iemand complex is dan haal je er van alles bij. Als dit, of als dat... Je moet niet te lang nadenken maar kiezen bij wat je denkt dat goed is. De consequenties zijn er ook, maar daar leer je weer van. En niets is onoverkomelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles is wat het is....
een keuze maken is juist voor dat ene gaan
je kiest die baan
je kiest die man/vrouw
je gaat of wel of niet naar het ziekenhuis
je kiest wel of niet voor die behandeling
het maken van keuzes is soms moeilijk, omdat je de gevolgen van je keuze niet precies of ongeveer
kunt inschatten.
dat maakt het moeilijk denk ik.
wat zijn de gevolgen van de gemaakte keuze?
dit openbaart zich na het kiezen
en merk je misschien: ja! dit was juist. goed gekozen.
of denk je, jee had ik toch maar....
keuzes maken wordt misschien wel makkelijker als je jezelf toestaat opnieuw te kiezen als blijkt dat je keuze nou net niet was wat je ervan dacht...
dus: kies, kies bewust en kies zo mogelijk als het nodig blijkt, opnieuw. neem die vrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan geen moeilijke keuzes, of in ieder geval geen dilemma's, wordt wel betoogd. Of optie A is beter dan optie B en dan kies je uiteraard A. Of de opties zijn gelijk, in welk geval het niet uitmaakt wat je kiest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een keuze is moeilijk, alles heeft voor- en nadelen en keuzes hebben gevolgen die je niet goed kan inschatten. En als je dan kiest, sluit je andere mogelijkheid uit.