Hoe herkent men bont?

Hoe zie je in één oogopslag in de winkel het verschil tussen tweedehands dierenbont en nepbont?

Toegevoegd na 8 minuten:
Niet qua prijskaartje, maar qua fysiek van de haartjes en de onderlaag. Ja, kunststof even met een aansteker in de fik doen, maar dat mag niet in de winkel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Volgens changemagazine:
"Je kunt bont herkennen door de haren uit elkaar te duwen. Bij echt bont zitten de haren vast aan het leer. Bij nepbont zie je een rooster waar de haren tussen uitkomen. Je kunt het verschil ook voelen: de haren van echt bont zijn glad, nepbont is stroef. Natuurlijk kun je ook in het labeltje kijken. Helaas vertelt de bonthandel niet altijd de waarheid: het gebruik van bont wordt simpelweg verzwegen of onbekende Latijnse namen worden gebruikt zodat de consument het dier niet herkent. Bij twijfel niet aanschaffen!"

bontvrij.be/furtest.php en http://www.frieslandzuidoost.dierenbescherming.nl/kleding hebben wat uitgebreidere testen:

Voeltest
Wrijf het bont tussen duim en wijsvinger.
Echt bont: voelt glad en zacht aan. Het rolt tussen de vingers als pasgewassen haar.
Nep bont: voelt stroef aan, een beetje plakkerig zelfs.

Kijktest
Blaas zachtjes op de haren, zodat je de onderlaag goed kunt zien.
Echt bont: bestaat vaak uit verschillende soorten haar, onderin is het zacht en pluizig. Vaak steken langere en dikkere haren uit de ondervacht. Die langere haren hebben vaak aan de topjes een andere kleur dan aan de onderkant. De onderste laag is van echt leer.
Nep bont: valt niet zo mooi uit elkaar als echt bont. Alle haren zijn ongeveer even dik. Meestal zijn niet duidelijk verschillende soorten haar te zien. De langere haren zijn in één kleur. De onderste laag is van stof.

Priktest
Prik met een speld door de onderlaag.
Echt bont: de speld gaat er moeilijk doorheen, je moet even doordrukken.
Nep bont: de speld glijdt er gemakkelijk doorheen.

Vuurtest
Trek een paar haartjes uit het bont en houdt die bij de vlam.
Echt bont: verschroeit net als haar. Het verschrompelt helemaal en je herkent duidelijk de geur van verbrand haar.
Nep bont: smelt als plastic en ruikt als verbrand plastic. Aan de topjes van de haren komen harde bolletjes.

En natuurlijk zijn er ook nog de labels, hoewel het schijnt dat daar wel vaker over gelogen wordt. Ik hoorde zelfs dat er soms kattenbont gebruikt wordt, terwijl dat duidelijk niet vermeld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aan het prijskaartje.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol. 't Is wel zo! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Rieneke1
14 jaar geleden
is op zich waar antwoordman, maar het zit hem vaak in randjes en frutsels.
zo heb je kattenspeeltjes, gemaakt van kattenbont :o
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel jassen hebben tegenwoordig een bontkraagje, niet alleen de heel dure. Ik las ook ergens dat dat komt doordat fokkers gratis bont gingen weggeven aan ontwerpers, waardoor het steeds meer door hen gebruikt werd. Dus of het dan echt duur is, weet ik niet.
Trek een haartje eruit en steek dat aan met een aansteker: je ruikt het verschil. Nepbonthaartje zal geheel spetterend opbranden, het is immers synthetisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
daar zal de winkel blij mee wezen hihihi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je in de winkel bent kan je het gewoon vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nah....1 haartje moet kunnen toch? Als zgn bewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het inderdaad vragen, of je een eerlijk antwoord krijgt weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@menno: vragen? Er zijn verkopers die het nog presteren om bijv. op Marktplaats hun eigen oma te doen presenteren als een fris jong blaadje!
je ziet het vaak doordat echt bont een soort pluizige ondervacht heeft.
tenminste, dat geldt voor kragen en zo, bij kattenspeeltjes kan je het vaak niet zien.
Rieneke1