Kan je dubbele nationaliteit nemen?

Ik ben zelf half turks en half nederlands. Ik ben hier geboren en meerderjarig. Me vader die turks is beschikt ook over de nederlandse nationaliteit. Alleen ik zou ook graag over de turkse nationaliteit willen beschikken. Alleen hoor ik tegenwoordig dat het niet meer zo makkelijk is om 2 verschillende paspoorten te hebben. Wie weet daar antwoord op ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

In het politieke wereldje gaan er momenteel stemmen op om vaker 2 nationaliteiten toe te staan dus het laatste woord is daar nog niet over gezegd.
12 jaar geleden
Als het goed is had dit al bij je geboorte moeten gebeuren en kan dit nu niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan wat Nederland met Turkije heeft afgesproken over de dubbele nationaliteit.
Als ik naar de regels voor Nederland kijk en deze omdraai, zou je (zie landenlijst/Turkije/uitzonderingen) voor je 18e nog een dubbele nationaliteit kunnen aanvragen.
Om hier zeker van te zijn, zou ik dit in Turkije navragen bij de Immigratiedienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je de Turkse nationaliteit al hebt. De Turkse wetgeving gaat er namelijk vanuit dat de kinderen van Turken ook Turk zijn.
Je hebt nog geen Turks paspoort, maar dat is iets anders dan het hebben van de Turkse nationaliteit.
Toch kan het verstandig zijn dat Turkse paspoort niet aan te vragen - als je een man bent tenminste. Alle Turkse mannen zijn verplicht in militaire dienst te gaan. Dat kunnen ze afkopen, maar kost veel geld. Als de Turkse staat niet van jouw bestaan afweet, is er niks aan de hand. Je kunt waarschijnlijk ook op je Nederlandse paspoort naar Turkije reizen. Zodra je een Turks paspoort aanvraagt, weet die staat van je bestaan af en zit je aan die dienstplicht (of het afkopen) vast - tenzij je nooit meer in Turkije wilt komen.