Wordt Hr. Ms. bij de troonswisseling direct overgeschilderd in Zr.Ms.?

Bij schepen van de Marine wordt de naam nu voorafgegaan door Harer Majesteits, (Hr. Ms.), wordt dat nu we een man op de troon krijgen
Zijner Majesteits (Zr Ms.) en worden al die namen direct aangepast?

(Denk buiten het overschilderen van schepen ook eens aan vermeldingen op uniformen etc.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

"Den Helder – De troonswisseling brengt voor de marine weinig extra werk met zich mee. Alhoewel veel schepen officieel van naam wijzigen, omdat het predicaat Hr. Ms. moet veranderen in Zr. Ms., is dat in de praktijk slechts een kleine aanpassing.

Alle schepen die officieel in dienst zijn gesteld en daarmee zijn toegevoegd aan de Nederlandse oorlogsvloot, hebben het predicaat Hr. Ms., wat staat voor Harer Majesteits. “Dat verandert op 30 april officieel in Zijner Majesteits”, meldt defensiewoordvoerster Karin Gelijns. “Het gaat om zes fregatten, een bevoorradingsschip, twee amfibische transportschepen, vier onderzeeboten, zes mijnenjagers, twee van de vier patrouillevaartuigen, twee hydrografische opnemingsvaartuigen, een torpedowerkschip, opleidingschip Urania en in het Caribisch gebied een ondersteuningsvaartuig.”

Omdat de toevoeging alleen staat vermeld op het doek dat op de valreep van een schip hangt, valt het dus wel mee met het extra werk dat de marine heeft aan de troonswisseling. “Het predicaat staat niet op de naamborden en ook niet op briefpapier en dergelijke”, aldus Gelijns. “En overal hangen al portretten van Willem-Alexander en Maxima, dus daar zijn we ook snel klaar mee.”"

De Marine is dus snel klaar met de troonswisseling...
Computoon