Hoe spreek je zeven (7) in het ABN goed uit?

Zeg je: zeeven (als bij zee (die met water) of zeuven (als bij zeulen)??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Het feit dat sommige mensen zeuven zeggen heeft te ermee te maken dat zij anders niet duidelijk kunnen laten horen of ze nou 7 of 9 bedoelen. Beide cijfers hebben namelijk een ee-uh klank. Dus als het slecht te verstaan is kan je zeuven gebruiken om duidelijk te maken dat je niet negen bedoelt.
In ABN echter is het gewoon zeven.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Abn bestaat niet meer...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ABN is vervangen door; standaardnederlands.
Principe blijft gewoon hetzelfde hoor Niels.
+ voor dit antwoord.
Amadea
11 jaar geleden
Dat ik de term ABN gebruikte komt door de vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo ook het Duitse Zwo, om Zwei te onderscheiden van Drei.

Andere antwoorden (1)

+, dat onderscheid wordt in Vlaanderen niet gemaakt, het is typisch voor Nederland.
Bij ons komt het voor in het dialect van West-Vlaanderen en dan nog niet overal.
Het gaat dan nog meestal om een klankverbuiging dan om het verschil tss 7 en 9 bewust te onderscheiden, mogelijks via Zeeland binnen gesijpeld.