Mag ik mijn kinderen verbieden wat ikzelf wel doe,of heb gedaan,ookal weet ik dat het niet goed is?

Ik ben een stevige roker,drink af en toe mijn biertje,doe een paar dingen wat God (lees>>> de kerk) verbied...maar als mijn kinderen die eigenschappen nu overnemen,heb ik dan het volste recht om hun daarop aan te spreken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet wilt of kunt stoppen met roken, kun je misschien ook buitenshuis roken, of niet bij de kinderen in de buurt roken. (maar misschien doe je dat al).

Antwoorden (14)

Je mag ze er op aanspreken, maar je hebt niet het volste recht. Wees eerlijk, zeg dat je het zelf ook doet, maar dat je er niet achter staat en dat je het niet kunt laten. Maar dat je hoopt dat zij dit wel kunnen.

Het klinkt nogal slap en dubbel, maar ik kan me voorstellen dat je hun toch wil waarschuwen omdat je zelf niet achter de slechte eigenschappen van jezelf staat.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt +
Wat is er mis met roken, af en toe een biertje drinken en af en toe dingen doen die god zou verbieden.. Dit klinkt mij als een doorsnee burger.. niks mis mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is het altijd goed, dat u en uw kinderen dingen met elkaar bespreken. Zo leer je elkaar en elkaar belevingswereld alleen maar beter kennen.

Vergeet echter niet, dat kinderen voorbeeldgedrag zoeken in hun omgeving. Als u wel dingen doet, die volgens u niet goed zijn, dan is het vast moeilijk uitleggen, waarom de kinderen dit niet mogen. Tenzij u met goede argumenten weet te komen. Anders ontstaat er vast een strijd in huis, waar u misschien niet zo een twee drie uitkomt.

Is dit anders geen goed moment, om zelf ook aan de slechte eigenschappen van u zelf te gaan werken? Misschien zijn uw kinderen wel een goede stimulans, om ook uw eigen leefwijze wat te verbeteren.

Succes! :)
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Je kinderen wat verbieden helpt nu wel .en op de feiten te drukken wat jij verkeerd hebt gedaan . Maar zij zullen vroeg of laat toch die dingen gaan doen die jij hebt gedaan omdat door hun aderen ook jou bloed vloeit .Maar is het een doodzonde wat jij gedaan hebt ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je ,het is heel lastig om je kinderen dingen te gaan verbieden. Mijn ouders rookten niet en ik ben wel gaan roken. Later ben ik er wel mee gestopt, maar kinderen proberen nu eenmaal dingen uit. Wat verboden is wordt des te aantrekkelijker.
Het is wel goed dat je regels hanteert. Een kind (puber/tiener) hoeft natuurlijk niet alles te doen wat jij doet.
Ik vind dat je tot een bepaalde leeftijd dingen kunt verbieden en die leeftijd zal misschien per ouder verschillen.
Er wordt hier bij mij thuis geen alcohol gedronken voor dat ze 16 zijn. Nou kan ik niet alles controleren, maar ze houden zich er goed aan.
Ik heb altijd gezegd,als het fout gaat, wees eerlijk en zeg het en ik help je.
Maar goed, ik ben zelf ook jong geweest. Mijn kinderen gaan weleens de fout in, maar ze herstellen het ook weer, zolang alles maar bespreekbaar is.
Als je alles gaat verbieden en er zware straffen oplegt heeft het een averechts effect. Blijf met ze praten is mijn advies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en zo zijn we allemaal wijs geworden +
Je kan ze het niet verbieden ook al wil je zelf zo graag.
Kinderen en zeker pubers gaan hun wereld ontdekken en leren wat goed is en niet, waar ze zich prettig bij voelen of juist helemaal niet.

We zouden ze voor alles willen behoeden en zorgen dat ze niets slechts zal overkomen.

Maar door te leren en alles te kunnen ervaren daardoor zullen ze groeien en uiteindelijk weten wat ze wel en niet willen.

Je kan er met ze overpraten en uitleggen waarom je het liever niet hebt. Maar wees eerlijk wilde jij vroeger luisteren naar de goede raad van je ouders.

Jij bent ook gegroeid door te leren en nu te weten wat je nu allemaal weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen zijn altijd erg goed in de vinger op de "zere plek" leggen.
Dus als je ze aanspreekt of verbiedt wat je zelf openlijk wel doet dan krijg je dat ongetwijfeld van hen ook te horen
Je kunt hooguit een leeftijdsgrens met ze afspreken, voor je .......... mag je niet .......
Heb je trouwens kans dat ze het stiekem ergens anders doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed voorbeeld doet goed volgen...

U heeft natuurlijk het volste recht uw kinderen van alles te verbieden.

Het geeft wel een vreemd beeld als u ze er van probeert te overtuigen dat bepaalde handelswijzen slecht voor ze zijn, terwijl u zelf zich er niet van onthoud.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Als opvoeder heb je een voorbeeldfunctie.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ouder heb je inderdaad een voorbeeldfunctie, maar je bent als ouder ook niet perfect.
Ja dat mag... En de kans dat jouw vader dat ook al deed schat ik hoog in...

Maar ik zou het zeker doen, je kunt toch niet anders... Dan zou je toch meteen moeten stoppen en dat doe je ook niet...

En jij bewijst dat het slecht is, je conditie is waarschijnlijk niet om naar huis te schrijven, laat dat dan zien... Waarschijnlijk heb je overgewicht, laat dat dan zien... Zeg dan tegen ze, als je het toch doet dan hang je, dan hang je net zo als ik... En dan verbied je het doodleuk, daar heb je het volste recht toe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha...overgewicht heb ik dus niet,en mijn conditie is goed.Ik ren elke dag een kleine 8-9 km.En nee...mijn ouders hebben mij juist niks verboden...hadden ze het maar wel gedaan,maar hoegroot acht jij de kans in dat ik geluisterd zou hebben?Doet de jeugd (al dan niet stiekum) toch wat ze zelf willen?
Roken en drinken zijn heel schadelijk voor het lichaam, voor kinderen nog meer. Dus ik zou dat absoluut verbieden bij je kinderen, ik denk dat roken en drinken verbieden zelfs een plicht is. Jij bent ervoor verantwoordelijk dat zij als volwassenen goed kunnen leven, een goede gezondheid is daarbij een zeer grote pre. Ze kunnen hun hele volwassene leven nog roken en drinken als ze willen, maar laat ze niet nu al hun gezondheid verpesten.

Maar het is als kind natuurlijk wel moeilijk te gehoorzamen, als de ouder niet het goede voorbeeld geeft. Bereid je voor op moeilijke vragen. ("Maar als jij er niet ziek van wordt, dan kan ik er toch ook wel tegen?" "Dus gezondheid is belangrijk voor mij, maar niet voor jou?")
Als ze jou zien roken, en je zegt dat zij het niet mogen omdat het ongezond is, komt de boodschap 'je moet voor je gezondheid zorgen' toch heel dubieus over. Goede kans dat zij daarvan leren dat het eigenlijk niet nodig is om gezond te leven, hun ouder doet dat tenslotte ook niet. Je gedrag heeft waarschijnlijk meer invloed dan je woorden. Vraag je af wat je hen wilt meegeven.
Als het lukt, zou ik toch wel proberen het goede voorbeeld te geven, eventueel door wel te roken, maar niet thuis.

Alcohol kan je hen gewoon verbieden, ook als je zelf drinkt, omdat de hersenen pas op 24jarige leeftijd volgroeid zijn. Als voor die tijd regelmatig gedronken wordt, heeft dat invloed op de ontwikkeling van de hersenen. Bij een volwassene heeft een biertje veel minder invloed. Dus dat argument kan je prima gebruiken zonder zelf niet meer te drinken.
Je kan natuurlijk wel uit solidariteit met ze meedoen als je wil.

Het gedrag van ouders is iets dat kinderen heel erg kopieren. Volgens mij zelfs later nog, ze zien roken en drinken ed dan gewoon als normaal gedrag. Dus wil je hen leren gezond te leven, kan je beter wel gewoon stoppen zelf (of in ieder geval het niet doen als zij thuis zijn), daarmee heb je de meeste invloed.

Maar ieder moet voor zichzelf beslissen of hij/zij dat ervoor over heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het roken hoef je je kinderen niet meer te verbieden want die roken toch al met je mee. ( als je in huis rookt)
Dat biertje af en toe is het probleem niet.!
En alles wat God verboden heeft dat kun je zelf wel invullen.
Jij heb het volste recht om ze dat te verbieden.
Jouw kinderen hebben het volste recht om jouw ter verantwoording te roepen.
En nou de kern oplossing, waarom verbiedt jij jezelf deze
slecht gewoontes niet.
Jij hebt verantwoordelijkheid genomen voor kinderen, doe dat dan ook.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen mag je alles verbieden, je bent verantwoordelijk als ouder dat ze een goede toekomst krijgen. Of het altijd verstandig is alles te verbieden is een tweede. Soms is het ook handig ze door schade en schande wat wijzer te laten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat lijkt mij wel verstandiger om te doen, je wilt er toch alles aan doen voor hun eigen bestwil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen kopiëren het gedrag van hun rolmodel (met een beetje geluk ben je dat zelf) daar kunnen geen honderdduizend verstandige woorden tegen op.