Wij nemen kinderen om later voor ons te zorgen.Is dat egoistisch?

En past dit nog wel in deze tijd.nl. in Aziatische landen is dit nog voor velen zo het gebeuren moet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik zou bijna zeggen: dit kun je niet serieus menen!
In andere landen gebeurt dit zeker, dat weet ik. Daar is het hebben van veel kinderen oa een garantie dat je een acceptabele oudere dag zult hebben.
Maar in dit deel van de wereld lijkt me dat bijna niet meer voor te komen uitzonderingen daargelaten.
Kinderen worden in het meest mooie geval geboren omdat 2 mensen van elkaar houden, omdat je het heerlijk vindt om een klein mensje te zien opgroeien, waarbij het ook nog prachtig is , als je bij hem of haar dingen ontdekt die terug te brengen zijn naar jou en je man.
Je geeft ze al je liefde en je zorg en je probeert er mooie volwassen mensen "van te maken" die hun eigen weg weer gaan.
En zij zijn niet verantwoordelijk voor jouw leven. Dat moet je zelf leven. In een goede relatie help je elkaar, dus zoals ouders hun kinderen helpen, zullen kinderen zeker later hun ouders helpen, als het moeilijk voor ze wordt.
Maar het kan nooit de reden zijn om kinderen te "nemen".
Het mag nooit het doel op zich zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Is kortzichtig en egoistisch. Kortzichtig, omdat de meninf van de kinderen in 25 jaar anders zal zijn. In NL is het volledig veranderd. Waarom het egoistisch is, zul je wel snappen. Bovendien, moet je leren jouw eigen billen te af te blijven vegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook in Azie werkt het niet mee zo. Alleen in de armste landen. Ik vraag me af of jullie wel kinderen zouden moeten nemen. Arme kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je kinderen zijn geen bezit. Je voedt ze op tot verantwoordelijke goede volwassenen. Je moet ze stukje bij beetje loslaten: kinderdagverblijf, school, en als ze het huis uitgaan hebben ze hun eigen leven. Als je een goede band met ze hebt opgebouwd komen ze graag thuis en zullen altijd voor je klaar staan voor zover mogelijk. Je kunt/mag echter niet verwachten dat de zorg ouders-kinderen nu omdraait in kinderen-ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is niet alleen egoistisch, maar je kan later goed de kous op de kop krijgen, want wie zegt dat jouw kinderen daar later zin in hebben?
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Als sit jouw visie is over 'kinderen nemen', pas jij niet helemaal meer in deze tijd.

Ongeveer een week geleden werd deze vraag gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kinderen-wilt-verwacht-terug-kinderen.20588
Hier werd goed op gereageerd. Dus als je wilt weten wat wij van onze kinderen verwachten, kun je beter eerst deze antwoorden even doorlezen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Nog een kleine aanvullling:
Ook in Aziatische landen is dit niet meer zo. Ouderen worden daar massaal aan hun lot overgelaten.
Men kan in deze landen wel 'kinderen willen nemen' om zich veilig te stellen voor hun oude dag, maar helaas ook daar veranderen de tijden en kiezen de kinderen zoor hun eigen carrière. Om die reden kinderen op de wereld te zetten is dus niet alleen egoïstisch. Het is echt niet meer van deze tijd!

"Zoals de meeste Aziatische landen kent India een traditie waarin kinderen voor hun ouders zorgen op diens oude dag en hen met veel respect behandelen. Maar dat is aan het veranderen, vooral in de stad. De 'extended family' waarbij verschillende generaties onder één dak wonen, verdwijnt langzaam maar zeker. In de steden krijgen de mensen minder kinderen en velen verlaten het land om in het buitenland carrière te maken, waardoor ook India nu ook het 'legenest-syndroom' kent. Ouderen die door hun kinderen aan hun lot worden overgelaten, zijn geen uitzondering meer."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,het is alleen een vraag,geen visie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vraag stel je anders: Er staat: "wij nemen...."
Kinderen "neem"je niet,die krijg je om je gezin te completeren. Als je kinderen zou willen hebben om later voor jou te zorgen,zou dat inderdaad bijzonder egoistisch zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is egoïstisch.
In Aziatische, en diverse Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse, landen en vast elders ook wel, daar is de cultuur anders. Daar zijn de mensen armer en afhankelijk van de sociale netwerken. Europa en andere westerse landen hebben zich zo ontwikkeld dat zorg veelal wordt uitbesteed aan professionals.

Iemand in NL, met werkelijk deze houding, het 'nemen' van kinderen om later voor hen te zorgen, die vind ik wel eerlijk in zijn/haar vraagstelling, maar verder in deze mening ronduit afschuwelijk.
Dan denk ik aan mensen die dolgraag kinderen hadden willen krijgen. En die ze, desnoods via alle moderne middelen van de wereld, hadden willen krijgen, maar ze niet hebben. Dan had ik ze hen zooo veel meer gegund.

Kinderen die genomen zijn om later voor de ouders te kunnen zorgen, zijn -naar mijn idee- k*tkinderen. Want die worden niet gezien als kind, als mens op zichzelf.
Maar ach, tegelijk denk ik ook: die kinderen zullen door zo'n opvoeding zó ontiegelijke hekel aan de ouders krijgen, dat ze alláng vertrokken zijn, nog voordat die ouders hen nodig hebben.
Zo niet, dan worden die kinderen dus zwaar (geestelijk) mishandeld waardoor ze later zelfs niet eens in staat zijn te beseffen dat ze tot bezit gemaakt zijn.

De wereld is al volgenoeg van nare mensen. Als je zo letterlijk van plan bent mensen voor je eigen bezit te gaan produceren, JA dan ben je egoïstisch.

Daar kan je volstrek mee oneens zijn uiteraard.
Maar je vraagt om een antwoord, en dit was de mijne.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen kun je eventueel krijgen, maar nemen is wat anders natuurlijk. Je kunt kinderen krijgen en de kinderen hebben jou als ouder, maar jij hebt je kinderen niet.
Kinderen groeien uit tot volwassenen die misschien wel besluiten om in Amerika of in Australië te gaan wonen en daar zit je dan met je oogmerk van verzorging.
Of het nu egoïstisch is? Misschien is elke kinderwens wel egoïstisch; het kind kan er immers niet om vragen en je moet maar afwachten of je kind gelukkig wordt.
In mijn visie is het tegenwoordig alleen nog verantwoord (want je kunt er wel voor kiezen om geen kinderen te krijgen) om kinderen te willen als je bereid bent de grote offers te brengen die het groot brengen nu eenmaal met zich meebrengt zonder voorwaarden vooraf. Dus dat je bereid bent te geven en te houden van, ook als je kind zich niet ontwikkeld zoals je het graag had gezien.