Stel je hebt een terechte declaratie niet aangevraagd. Mag je dan moreel gezien iets van gelijke waarde uit 't bedrijf mee naar huis nemen?

Zonder dat aan de baas door te geven.

"Stel je hebt een terechte declaratie niet aangevraagd."
Daarmee bedoel ik dus dat je 't hebt nagelaten om een declaratie in te dienen voor iets waar je wel gewoon recht op had (dat recht heb je, juridisch gezien, waarschijnlijk alleen als je daadwerkelijk de declaratie indient).

LET OP: mijn vraag is dus pertinent _niet_ of 't _juridisch_ gezien door de beugel kan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Het zou moreel juister zijn de declaratie met terugwerkende kracht wel in te dienen i.p.v. zelf zomaar wat mee te nemen zonder dat iemand daar verder over weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, naar mijn mening blijft dat stelen, omdat je je baas niet op de baas vertelt. Alles wat je stiekem doet lijkt me een slechte zaak. Logischer is om aan je baas mede te delen dat je de declaratie niet indient, maar daarvoor in de plaats iets uit het bedrijf meeneemt. Ik weet echter niet hoe lang je dan nog daar werkt, omdat je dan dus in de problemen komt met de juridische kant van de zaak...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Ook moreel mag het niet.

Je "speelt voor eigen rechter". Al heb je nog zo gelijk, dat mag niet.

In zo'n geval zou ik met de baas overleggen over de oplossing van het probleem. Misschien dat de baas bij een volgende declaratie wat soepeler kan zijn - zo heb ik wel eens een avondmaaltijd vergoed gekregen (dat ging met standaardbedragen, zonder bonnetjes), hoewel ik daar geen recht op had omdat ik al voor 18:00 thuis was van die dienstreis. Of je kan eens wat eerder naar huis zonder dat je dat hoeft te compenseren. Zoiets.

Als het maar met instemming en medeweten van de baas gebeurt.

Dat is niet alleen netjes, het voorkomt ook dat mensen jou scheef gaan aankijken omdat ze niet weten wat de achtergrond is, en ze dus zullen denken dat je steelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Nee dat mag dus niet! Is ook al door anderen gezegd. Maar buiten het juridisch aspect, daar mag het ook niet van, is het natuurlijk zo dat je jezelf in een verkeerd daglicht brengt/stelt. Het blijft een ontvreemding van goederen of dit nu de "schade" (die je jezelf hebt aangedaan door het Niet indienen van de declaratie) dekt of niet. Verder denk ik dat je er zelf het meeste onder komt te lijden, hoe ga je je straks voelen? Ga je je niet schuldig voelen enz. Dan komt dus inderdaad de morele kant naar voren. Als je makkelijk over de ontvreemding heen kan stappen is de verleiding dan niet groot om dat nog eens te doen? Ook al heb je dan geen recht op vergoeding! Ik denk dat je dan heel snel op het randje gaat zitten en wat zijn de gevolgen als men e.e.a. ontdekt? Ik haal uit je verhaal niet wat de waarde van de declaratie zou zijn, maar eigenlijk maakt dat ook niets uit, want al is het maar voor 10 of 20 euro het blijft diefstal! Dus toch naar de baas en als de verhouding goed is komt dat best wel in orde. Trouwens nu hoef je ook minder inkomsten op te geven aan de belasting, misschien ging je met de declaratie wel net over de grens van een schijf!
Veel succes
Pieter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@pieterdek, moet je je declaraties opgeven aan de belasting dan? Als ik voor het bedrijf in een hotel overnacht en dat zelf voorschiet en daarna declareer, dan is dat toch geen inkomen? Als het mij toestaat € 25 te declareren voor elke avondmaaltijd die ik tijdens een dienstreis heb genoten, onafhankelijk van de werkelijke kosten (dus geen bonnetjes; winst maken door bij de Febo te eten, verlies leiden door naar een sterrenrestaurant te gaan), moet ik die € 25 dan aan de belasting melden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar eens wat er in Den Haag is gebeurd, en dan heb ik het nog niet eens over Engeland! Sommige declaraties moet je wel degelijk overleggen als je controle krijgt van de BD. Wat te denken van een auto van de baas met eigen gereden km's?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een declaratie als declaratie wordt behandeld, moet je alle bewijzen kunnen overleggen aan de belastingdienst. Het is echter ook mogelijk dat de werkgever een standaardbedrag vergoedt, ongeacht de werkelijke kosten. Bij buitenlandse reizen bijvoorbeeld. Daar kreeg ik ooit een standaardbedrag voor elke dag dat ik in het buitenland was, ongeacht de werkelijk gemaakte kosten. Voor elke ochtend dat ik daar was, kreeg ik een standaard ontbijtvergoeding, behalve als het ontbijt al bij het hotel hoorde, of als ik van de relatie een ontbijt kreeg aangeboden. Zelfde voor de middagmaaltijd en de avondmaaltijd. Het scheelt een hele hoop gedoe met bonnetjes. Gewoon tellen hoeveel dagen, hoeveel ontbijten, hoeveel lunches en hoeveel diners je tijdens je reis hebt gemaakt. Daarvan de ontbijten, lunches en diners aftrekken die je om welke reden dan ook niet zelf hebt hoeven betalen. De rest vermenigvuldigen met het daarvoor geldende standaardbedrag, optellen, en declareren.
Nee dus. Als je de declaratie niet hebt ingediend ben je gewoon beetje dom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha... Maxima.
nee natuurlijk niet, je kunt je declaratie alsnog doen of laten zo je wil maar je hebt geen enkel recht om je iets toe te eigenen wat niet van jou is. Als je dit toch doet is het een ordinaire diefstal.