Duiven die kip eten, is dat kannibalisme?

Dus, het is middagpauze en ik loop even het centrum in en koop een broodje Kippeling bij de keurslager. Kip dus. Vervolgens ga ik op een bankje zitten genieten van mijn broodje. Ik ben zo onhandig met het eten van broodjes, dat ik stukjes kip op de grond laat vallen. Vervolgens komt er een groepje duiven afstormen op het vlees.

Mijn vraag: Is dit kannibalisme en beseffen duiven wel dat dit vogelvlees is? (kip dat kip eet is kannibalisme, maar ik weet niet of datzelfde geldt voor alle soorten vogels).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Nee, dat is geen kannibalisme. Wij zouden bijvoorbeeld best onze naaste verwanten in het dierenrijk op kunnen peuzelen (dat is nou letterlijk een broodje aap), zonder dat het kannibalisme zou zijn. Je noemt het pas kannibalisme als een dier zijn eigen soortgenoten opeet.

Anders zouden bijvoorbeeld alle roofvissen kannibalen genoemd moeten worden.

Nee, de duiven weten niet dat ze vogelvlees eten. Ze eten zo ongeveer alles wat er voor hun snavel komt. Daarom (en vanwege het feit dat ze overal voorkomen waar mensen en hun afval zijn) noemen mensen ze ook wel vliegende ratten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Per definitie is kannibalisme is het eten van eigen soort.
Dus een duif die een kippenei opeet valt daar niet onder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen, dat is geen kannibalisme. Kannibalisme is het eten van vlees van een soortgenoot, m.n. het eten van mensenvlees door mensen. Maar het kan dus inderdaad ook bij dieren voorkomen.

Je hebt het antwoord in feite zelf al gegeven: een kip die een kip eet is inderdaad kannibalisme, dit omdat ze van dezelfde soort zijn. Een duif die een kip opeet is geen kannibalisme, ze zijn wel van dezelfde familie maar niet van dezelfde soort.

Je kan het vergelijken met een mens die een varken eet. We zijn beiden zoogdieren en behoren in principe dus tot eenzelfde familie, maar we zijn niet van dezelfde soort. We zien dan ook geen enkel probleem in een mens die een varken eet (omgekeerd zou dat echter wel zo zijn :D).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed uitgelegd: +