Ja, voor mij is leeftijd héél relatief.....Ik heb een tijd sportlessen gegeven aan een groep 55+-ers met zo'n 40 deelnemers. Af en toe ving ik dan gesprekken op over hun kleinkinderen, of hoe ze hun dagen inrichtten. Dat was wel zó de ver-van-mijn-bed-show - terwijl ik toen 53 was....Ik heb geen kinderen, laat staan kleinkinderen, en heb nog steeds het gevoel, dat mijn leven nog maar aan het beginnen is. Okay - ik heb versleten knieën, en zonder brilletje kan ik de tv-gids niet meer lezen, en mijn 20 grijze haren verf ik hartstochtelijk in mijn 'eigen' kleur, maar verder voel ik me nog steeds heel gek als ze 'mevrouw' zeggen tegen mij.....In mijn laatste baan had ik veel heel jonge kollega's, en misschien heeft dat mij geestelijk ook nog 'meisje' gehouden - niet, dat ik krampachtig 'jong' doe, ik vóél me nog steeds een 'net-beginner', en alles ligt nog wijd open voor me....Toen ik 22 was, zeiden mensen vaak, dat ik een 'old head on young shoulders' had, omdat ik ook toen al erg bewust in het leven stond. Voor mij was dat eergisteren...
Tijd is voor mij alleen belangrijk, omdat ik nog veel dingen wil doen, die ik altijd voor 'later' voor me uitgeschoven heb. Schilderen, bijv, en leren de dwarsfluit, die ik al 25 jaar heb, te bespelen.
Niet dat het me boeit, maar meestal word ik tussen de 40-45 geschat. En ik voel me geen dag ouder - in tegendeel, zelfs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
`Top reactie! +1

Andere antwoorden (7)

Leeftijd is relatief. Wat telt is de lichamelijke en/of geestelijke gezondheid.
Tijd is voor ons belangrijk omdat er een einde komt aan het leven.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leeftijd is in die zin relatief, dat je ouderdom ten opzichte van anderen meet. Als je met weemoed terugkijkt naar de tijd dat je twintig was, kun je moeite hebben met veertig zijn. Mensen die blij zijn met wat ze in de twintig jaar ertussen hebben bereikt, of die anderszins blij zijn met het verschil maken zich er minder druk over. Feit is dat je met de jaren heen eerst meer kunt en daarna weer minder. Je mogelijkheden worden eerst groter en dan weer kleiner. Mensen maken zich vaak druk over wat ze hebben gemist, welke kansen ze hebben laten liggen.

Ikzelf heb nu een vriend die twintig jaar ouder is. Wij hebben dagelijks te maken met een generatiekloofje. Maar ik merk ook dat we helemaal niet zoveel verschillen. Er zijn zoveel meer factoren die een persoonlijkheid bepalen...

Ik denk dat vooral belangrijk is waarom je de vraag stelt. Waarom is je leeftijd in jouw ogen zo belangrijk? Lees je er mogelijkheden en onmogelijkheden aan af? Ben je bang dat je dingen mist? Zie je niet wat je al bereikt hebt? Met een beetje zelfreflectie kom je misschien tot doelen die je graag nog wilt bereiken. Of word je juist tevredener over waar je nu staat in je leven.

Tenslotte: laat je niet teveel inperken door wat algemeen gangbaar is of door wat je denkt dat anderen van je verwachten. Als je iets echt wilt spant het hele universum samen om jou je doel te laten bereiken (volgens Paulo Coelho dan). Succes, en veel plezier met ouder worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In welk opzicht bedoel je? Leeftijd kan relatief zijn,maar besef wel,hoe ouder, hoe dichterbij het bezoek van Magere Hein komt! En dat bezoek kun je niet de deur wijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leeftijd is echt relatief, maar dat is niet het geval met tijd.
Die vergaat gewoon en naarmate je ouder wordt lijkt het wel of de tijd steeds sneller gaat en eens is voor ieder van ons die tijd op. En als je geniet van je leven wil je al helemaal niet dat de tijd zo snel gaat.
Vroeger waren mensen echt oud naarmate de jaren die ze telden en meestal gingen ze zich daar dan ook naar gedragen, dat is nu gelukkig niet meer.Veel ouderen zijn nog jong in hun gedrag en Young at Heart In die zin is leeftijd een relatief begrip geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, leeftijd is vrij absoluut, een jaar duurt 365 dagen een dag 24 uur. Daar valt weinig aan af te dingen. De waarde die je aan leeftijd hecht is wel relatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leeftijd is relatief... Leeftijd is tijd...Tijd bestaat niet in werkelijkheid... In werkelijkheid is er alleen het moment NU...
Tijd is in die zin belangrijk dat je weet dat als je het acht uur journaal wil zien de klok een bepalde stand aanwijst dat je niet naar iets anders aan moet kijken...
Dus tijd heeft huishoudelijk wel degelijk zin, maar in werkelijkheid, in waarheid weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leeftijd is de tijd die je al leeft. Dat is iets heel anders dan het begrip tijd.
Er zijn mensen die zeggen dat je zo oud bent als je je voelt, maar dit zijn meestal de wat oudere mensen in het midden van hun leven die graag nog jong gevonden willen worden.
Want degenen die jonger zijn dan jij zien echt wel dat je niet van hun leeftijd bent.
Tijd is een begrip wat je zelf kunt invullen hoe je ermee omgaat, net als je leeftijd. Wat belangrijk is je goed voelen in je vel. En als je "leeftijd" dan uiteindelijk op is heb jij je tijd goed gebruikt.