De amandelboom was in de tijd van Karel de Grote en daarvoor het symbool van de waakzaamheid en de wedergeboorte omdat de boom al vroeg in januari bloeit en in zijn bloei een ongekende schoonheid vertoont. In de mystiek staat de amandel als symbool van het 'geheim'. Verder staat het als symbool voor de nieuwe geboorte en tijdens de kraamtijd was het gebruikelijk om met amandelen gevulde doopsuiker te eten.

Pag 20 van de bron
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je andwoord

Andere antwoorden (1)

In Vlaanderen krijgt kraamvisite nog altijd met amandel gevulde doopsuikers. Een zeer oud gebruik dat teruggaat tot de Germanen. Volgens de volkstraditie kwamen de suikerbonen uit de doeken als het kindje gedoopt was. Het kindje had de suikerbonen gekakt.

Diegenen die de baby komen bezoeken krijgen suikerbonen. Dat zijn amandelvormige suikerbonbons, met een vulling bestaande uit een amandel of chocolade. Ze worden traditioneel verpakt in een kartonnen doosje, zakje of iets dergelijks.
Amadea