Waarom erger ik mij zo als mijn zusje of iemand anders een net aangebroken pak melk of vla fijn kijpt?

Sommigen van jullie zullen dit wel herkennen; Je zusje pakt een nieuw pak vla, opent het en drukt tegelijk het hele pak fijn.

Ik vind dit ergerlijk omdat je dan minder houvast hebt na die tijd. Maar is dit een pure ergernis of komt het voort uit een ander probleem?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihihii lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het jij haar wel eens gevraagd hoe zij een gedeukt pak het beste vasthoudt. Je kan nog wat van haar leren. Misschien vindt zij een recht pak wel heel irritant. Ook dat kan je haar vragen. Ik weet uit ervaring dat de een knijpt om de vla eruit te krijgen en een ander schud. Ik zelf knijp ook, want dat gaat sneller met minder moeite. Je kan jezelf ook afvragen of vasthouden wel de enige reden is om een pak recht te willen hebben. Misschien heb jij iets met netheid, en moet het pak netjes blijven. Je kan je afvragen van wie van je ouders je dit geleerd hebt?
Je snapt volgens mij wel waar ik naar toe wil gaan. Je ouders een beetje kennende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ouders ergeren zich hier niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, dus ook niet als jij het pak gedeukt zou hebben?
Misschien je grootouders?
Van wie heb je dit geleerd dan. Kennelijk ben jij de vreemde eend en is je zusje normaal. Dan hoop ik dat je hier een antwoord vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het net proefondervindelijk uitgeprobeerd want het hele verschijnsel is me onbekend. Nam dus een pak fla en opende het en daarna het pak fijn geknepen. Resultaat: alle vla op de grond. Ik kan me voorstellen dat als zuske dit alsmaar doet je je op een dag afvraagt waar dit gedrag van haar vandaan komt. Probeer eens vla uit een fles!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij doet iets waarvan jij het niet mag doen... Jij mag dat niet doen van je, omdat je dan geen grip meer hebt en zij doet het wel... Daarom erger jij je daarover, meer is het niet...

Het beste antwoord

De reden voor deze ergernis kan verschillende redenen hebben. De diepgang van de ergenis, kun je alleen zelf bepalen.

Je kunt je daadwerkelijk ergeren aan het gedrag van je zusje, omdat jij ordelijker, netter en/of stipter bent.
Het kan juist ook een paradoxaal genoegen zijn, waarin jij juist graag wat 'los-ser' wilt zijn en minder vastgeketend wilt zitten aan je eigen 'starre' regime.

Het kan ook zijn dat het een diepere reden heeft, waarin haar slordige tegenstrijdige gedrag jou de bevestiging geeft op zaken die voorheen negatief hebt ervaren. Of terwijl een soort van 'negatieve' respons..
(Bedenk wel dat dit een selectieve waarneming is, want ze hoeft het helemaal niet zo te bedoelen)

Het beste lijkt mij om deze irritatie bespreekbaar te maken, maar zorg er wel voor dat je geen verwijten maakt. Dat het jou irriteert, betekent niet per definitie dat zij iets fout doet.

Het INGE model is misschien wel handig in deze. Ik Nu Gedrag Effect.. voorbeeld: 'Ik vind het vervelend, dat jij bij het openen van een pak melk, het meteen fijn knijpt. Dit zorgt ervoor dat ik na de tijd minder houvast heb.'
Zo geef je de reden aan wat het voor jou betekend, wanneer dit gebeurd.
Het klinkt misschien wat uitvoerig, maar je stelt de ander wel in de gelegenheid om vele mogelijke (ook positieve) antwoorden te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zeg er wat van zou ik zeggen ,en het is ook irritant. Het is net zo als de gene voor jou niet een nieuwe plee rol op hangt . Daar is niks mee hoor. Twijfel vooral niet aan jezelf.Het heeft te maken met doordachtzaamheid je leeft niet alleen op deze wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je
Niks mis mee om je daar aan te ergeren.Jij bent waarschijnlijk wat netter en ordelijker.Het is gewoon een kleine moeite om wat zorgvuldiger met spullen om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heet in offieel Nederlands:

"de ziekte van Lubke"
steeds meer ergernis aan je kupke.!(hoofdje)
e is gewoon een irritatie omdat je lieve zus niet ophoudt met dit ergerlijke gedrag, ondanks, jouw dat je haar dit waarschijnlijk meerdere hebt gevraagd.
Zie dat je het pak als eerste te pakken krijgt.!

Toegevoegd na 45 seconden:
e = Dit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de bedoeling dat jij je ergert aan je zusje. Jij wil een heleboel leren in dit leven en je zusje helpt je daarbij. Vaak is ergernis een spiegeling van jezelf.
Dus waarschijnlijk doet jouw zusje iets wat jij niet durft en ook zou willen doen. Namelijk zich afzetten op een bepaald vlak tegen je ouders. Een van je vorige vraag ging over je ouders en kleding. Zie ook mijn reactie op deze vraag.

Je kan een hoop leren van je zusje. En dat is ook de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door projectie, dat noemen ze zo in de psychologie...

Wat is die projectie dan? Zij doet iets waarvan jij het niet mag doen… Jij mag dat niet doen van je, omdat je dan geen grip meer hebt en zij doet het wel… Daarom erger jij je daarover, meer is het niet…