Klopt deze stelling over wat het verschil is tussen een multiculturele- en een pluriforme samenleving?

Ik wil duidelijk het verschil weten. Deze conclusie/stelling heb ik getrokken:
"Bij multicultureel kijk je alleen naar autochtoon en allochtoon, bij pluriform kijk je naar autochtoon, allochtoon EN cultuurgroepen die niet met afkomst te maken hebben zoals bijvoorbeeld emo's, hippies en feministen."
Klopt deze stelling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een feit/conclusie o.i.d. maar geen stelling. Zoek even op google wat een stelling precies betekent!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ohja inderdaad, bij een stelling vraag je om meningen, ik zoek juist feiten. Bedankt, dan heb ik weer iets geleerd vandaag ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen probleem. Leren is goed. Vraag je inderdaad altijd af wat je precies wilt weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik mis alleen het woord levensbeschouwing in je stelling.

Antwoorden (3)

Volgens mij kijk je bij Multicultureel niet alleen naar allochtoon en autochtoon. Je kijkt hier naar verschillende culturen, wat te maken heeft met plaats van herkomst maar ook met religie. Bij pluriform kijk je naar verschillende levensbeschouwingen en opvattingen. Het is erg lastig om hier het verschil duidelijk aan te wijzen. Maar bij multicultureel ga je dus echt uit van groepen mensen met dezelfde etniciteit (en vaak godsdienst) terwijl je bij pluriform verschillende levensbeschouwingen bedoeld waarvan de aanhangers ook uit dezelfde omgeving kunnen komen. Maar het is niet zo zwart/wit en het kan elkaar ook overlappen. Het ligt dus meer aan de context. Gaat het om volkeren of meer om verschillende denkwijze?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg bedankt! :)
Niet alleen cultuurgroepen maar onder pluriform kan worden verstaan verschillende achtergronden en geloofsbelijdenissen en levensopvattingen, al behoren al de mensen tot hetzelfde ras.

Multicultureel daarentegen insinueert dat het verschillende rassen betreft en vooral dat ene punt benadrukt. Ik ben zelf geen fan van de term multicultureel want het gast inderdaad niet om culturen maar ras, dan is 'multiras' of 'multiraciaal' toch beter (voorzover dat laatste een Nederlands woord is).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben van mening dat dit niet klopt. Je koppelt multicultureel aan autochtoon en allochtoon, maar dat is niet terecht. Een Amerikaan die hier komt wonen is net zo goed een allochtoon als een Turk. Ik denk dat het vooral te maken heeft met de culturele verschillen die er zijn. En mensen die uit een cultuur komen die fundamenteel verschilt van de onze maken onze samenleving multicultureel. Daarin zal de bijdrage van een Turk groter zijn dan van een Amerikaan.

Dat je pluriform aan allochtoon en autochtoon koppelt lijkt mij ook niet terecht. Pluriform betekent in wezen niet anders dan dat er veelvormigheid is. Voorbeeld daarin is de "occupy" beweging van een tijdje geleden. Een groep mensen met een overeenkomstig gevoel van onbehagen en er moet iets gebeuren houding. De hele beweging bestond uit een opmerkelijke mix van hardcore actievoerders, dronkelappen, ontevredenen, moeders met kinderen, zwervers, junks, keurig nette huisvaders en nog veel meer (rand)figuren. In die zin is je opmerking over emo's, hippies en feministen terecht, maar klopt de daaraan voorafgaande opmerking "autochtoon, allochtoon EN cultuurgroepen" niet.