waarom moet je bij sommige firma's (om contact op te nemen) bellen of schrijven in plaats van te kunnen mailen?

Ik wil mijn telefoonabonnement opzeggen, en moet hiervoor bellen of schrijven (niet aangetekend). Mailen mag niet, terwijl de firma in kwestie wel internet heeft en een website.
Geregeld word ik met dit fenomeen geconfronteerd : je kan een brief schrijven, je kan bellen maar er is geen mogelijkheid om te mailen (bv. Lidl contact ivm een product, opzeggen Test Gezondheid enz...).
Het gaat dus niet over "opzeggen per aangetekend schrijven" (dat zou ik nog begrijpen) maar wel waarom contact (om welke reden dan ook : info, klacht, verandering abonnement....) niet gewoon per mail kan.
Ik heb nagevraagd en faxen mag ook niet.
Wat is hiervan een mogelijke reden?

Toegevoegd na 40 minuten:
het gaat dus niet enkel om "opzeggen" maar ook om info vragen en zo....

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Misschien is de mailbox van het bedrijf niet groot genoeg om al die mailtjes te verwerken. Misschien zijn er niet genoeg personeelsleden die met die mailtjes aan de gang kunnen. Ongetwijfeld is een mailtje sneller geplaatst dan een brief. Daarom worden er nu meer mailtjes verstuurd dan tientallen jaren geleden brieven via de post. Verder is het telefoneren vaak een probleem. Het is vaak een heel gedoe om door al die keuzemenu´s en wachttijden heen te komen. Klanten geven het dan vaak op. Dat bespaart weer personeelskosten. Koning klant is hiervan echter de dupe. Maar veel bedrijven zijn hierin wat kortzichtig.

Omdat de klant dan vaak opgeeft, de telefoonkosten en wachtijd is een belemmering, via de mail opzeggen is te makkelijk voor de klant, dan kunnen ze hem/haar niet meer beinvloeden. Minder klanten lopen weg als het op deze manier moet. Toegevoegd na 44 minuten: De medewerkers moeten toch betaald worden, of ze nu bellen of mailen, via de telefoon, vaak 0900 nummers, levert dat nog iets op, via de post wordt niet veel meer gedaan, dus uiteindelijk toch, om de kosten te beperken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100