Omdat Nederland dat graag wou.
Nadat de Franse keizer Napoleon in 1813 was verslagen was Nederland weer zelfstandig. Voor de Franse bezetting was het gebied een republiek. Nu wilde men toch liever een koning. De zoon van de vroegere stadhouder Willem V werd als koning gevraagd. Zijn antwoord was ja en in 1813 werd hij koning Willem I. Nederland was toen niet langer een groep van gewesten die samenwerkten, maar een echte eenheid. Willem kreeg in het nieuwe land de hoofdrol.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gwn goed antwoord

Andere antwoorden (1)

Dit kwam omdat Nederland geen republiek meer was. Nadat de Franse keizer Napoleon in 1815 voorgoed verslagen was, werd Nederland weer een zelfstandig land. Op het Wener Congres vergaderden Europese landen over de indeling van Europa, hierna werd Nederland een koninkrijk en bij een koninkrijk hoort natuurlijk een koning en geen stadhouder.