Worden er nog steeds nieuwe dorpen/gehuchten/steden gesticht (in Nederland)?

En zoja, wie is er bevoegd om deze een naam te geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Ja, dat word nog steeds gedaan en word meestal door een betreffende gemeente / provincie gedaan. Zo is men in Groningen al een tijdje bezig met het project/dorp "Meerstad" in de gemeente slochteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de praktijk komen er in Nederland geen dorpen of steden meer bij. Voor veel dorpen en gehuchten geldt eigenlijk juist het tegenovergestelde: er ontstaan steeds meer 'spookdorpen' waar bijna niemand meer woont. Jongeren trekken er weg omdat er geen werkgelegenheid is en winkels en andere voorzieningen verdwijnen.

Ook nieuwe steden komen er niet of nauwelijks. Meerstad bijvoorbeeld is een project van de gemeenten Slochteren en Groningen, maar wordt gewoon als één van de buitenwijken van de gemeente Groningen beschouwt (zie bron). Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Leidsche Rijn, dat gewoon deel uitmaakt van de gemeente Utrecht.

Als je op zoek gaat naar 'nieuwe' steden, dan moet je een eind terug in de tijd. Denk dan bijvoorbeeld aan Almere en Lelystad.
Pieter2011