Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zouden de meeste moppen ontstaan?

Zouden er mensen zijn die echt op grappen zitten te broeden of zou een grap of kwinkslag in een gesprek aanleiding zijn om er een verhaaltje om heen te verzinnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
879

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Moppen ontstaan uit relativering van de eigen wereld.
Kijk toch eens van een afstand naar hoe wij doen.
We lachen om onszelf en om anderen die ook om zichzelf lachen.(de ierse moppen, waarin Paddy de hoofdrol speelt) Of we lachen om anderen die maar een klein beetje van ""ons"" verschillen. (belgenmoppen). Tussen Zweden en Noren worden vast ook veel grappen gewisseld.

De meeste, in omloop zijnde moppen, zullen spontaan ontstaan zijn. Iedereen maakt wel eens mee dat iemand een observatie doet, of iets vertelt, zomaar, waar je om moet lachen. Als je daar dan een verhaal van maakt, heb je alweer een mop. Ik lach altijd veel, maar kan ze helaas niet langer dan tot de andere dag onthouden. En helaas, gisteren heb ik er geen gehoord, behalve vanmorgen in de mail zag ik een mop over twee moslimvrouwen. Ik vraag me af wie die heeft bedacht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja er zijn mensen die op grappen zitten te broeden zoals tonpraters, cabaretiers.
die kunnen er dagen over doen om een gooi grap te bedenken.

Toegevoegd na 22 minuten:
Moppen vertellen doen de mensen al heel lang. Zelfs de Grieken en Romeinen vertelden elkaar moppen, alleen zouden wij er niet om lachen. Hun humor is namelijk niet onze humor. In feite kun je lachen om de dingen die niet goed zijn.

Moppen worden verteld om dingen te verwerken (bijvoorbeeld na een ramp) of om de maatschappij de spiegel voor te houden. Je kunt namelijk in moppen laten zien wat er mis is in onze samenleving of bij groepen burgers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide. Sommige grappen zullen vanzelf ontstaan, andere worden uitgedacht. Toch denk ik dat cabaretiers wel kijken naar wat mensen aan het lachen brengt en grappen maken n.a.v. gebeurtenissen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de meeste moppen ontstaan in vriendschappelijke kring. Je zit gezellig aan de borrel met vrienden de dag door te nemen en er ontstaan vanzelf moppen. En die worden dan doorverteld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Hoe de meeste moppen zijn ontstaan?'

Nou waarschijnlijk door het wisselen van baan. Er zijn er 'n heel hoop bij gekomen namelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste moppen ontstaan:
door 'de levenservaringen'...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mop_(taal)
http://www.encyclo.nl/begrip/levenservaring
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding