Als in een land mannen meer vrouwen mogen hebben, ontstaat er dan geen mannenoverschot?

Er worden immers ongeveer evenveel jongetjes als meisjes geboren. Als één man twee of meer vrouwen heeft vissen er dus mannen achter het net. Of zie ik iets over het hoofd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat het hele idee juist ontstaan is door een mannentekort.
Dat het en overblijfsel is uit de tijd dat de mannen eerder gedood werden in jacht en oorlog. De bevolking moest op peil gehouden worden dus mochten de mannen meerdere vrouwen hebben. En sommige dingen raken zo ingeburgerd dat het een recht is geworden
anneliez
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
juist anneliez, het is ontstaan in een tijd waarbij er een mannenoverschot was. plus wordt het in die landen niet verboden door religie of wetgeving om meerdere vrouwen te hebben. dat is in onze contreien wél het geval.
bedenk ook dat het voor vrouwen een soort sociale zekerheid was om gehuwd te zijn. vgl. dat in sommige landen weduwen "moesten" trouwen met de broer (of een ander familielid) van hun man. dat was een soort zorg naar die vrouwen toe.
er zijn in landen waar bigamie is toegestaan ook andere regels (ngl. welk land) bv. als je meer vrouwen wil moet je ze ook allemaal goed kunnen onderhouden, je moet alle vrouwen in gelijke mate "verzorgen" (ook op lichamelijk vlak) enz enz.
Trouwens, CaatPeeters, een man kan véél meer vrouwen zwanger maken op een week hoor :-). Maar je redenering klopt wel : je hebt veel meer vrouwen nodig dan mannen om een bepaalde soort te laten voortbestaan.

Andere antwoorden (1)

Dat is inderdaad waar. Al zijn er meer vrouwen dan mannen in de meeste landen. Er zijn ook landen met een enorm mannen overschot daar kan een vrouw 5 mannen nemen. In nederland helaas niet daar zijn iets meer vrouwen dan mannen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En in welk land mag je als vrouw wel 5 mannen hebben?