Wat zegt wetgeving als iemand ongevraagd in jouw tuin staat? Volgens politie kunnen ze daar niets aan doen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
42.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat komt omdat het nogal onduidelijk is dat dan jouw (voor)tuin privé-eigendom is. Is het afgesloten met een hek, en staat er een bordje bij dat het privé-eigendom is?

Antwoorden (3)

Artikel 461
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Probleem is dus dat er NU niks meer gedaan kan worden. De betreder wist namelijk niet dat het eigen terrein was (zal deze beweren). Pas als jij hem dat vertelt en hij blijft staan ondanks jouw vermaning kan er actie ondernomen worden.

Toegevoegd na 21 minuten:
Dat is een artikel uit het wetboek van strafrecht.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Wetboek%20van%20Strafrecht/artikel%20461.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Is dat Artikel 461 uit het Wetboek van Strafrecht?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja exact. Ik zal het erbij vermelden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over het algemeen wordt door de RM aangenomen dat een fysiek afgesloten erf of stuk grond duidelijk verboden toegang betekent. Logisch ook anders zou je overál borden moeten plaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het merendeel van de voortuinen voldoet daar niet aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stond al in de reacties.
Antoni
10 jaar geleden
JodenHartogh, wat is de RM?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rechterlijke Macht
Antoni
10 jaar geleden
Dank je wel!
De wetgeving zegt daar niets over. Wel kan je de persoon sommeren van je grond weg te gaan en dat zelfs meerdere keren. Maar de politie heeft het elders al te druk dus die komen toch niet. Het beste is een tijdje de hond van de buren te lenen of zelfs een fikse foto van een bouvier op te hangen. Of gewoon het waterpistool gebruiken, dat is 100% legaal.

Toegevoegd na 1 dag:
Art 4671WvS gaat over verboden toegang onbevoegde. De tekst is...... waarvan de toegang op hem voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden..... wordt gestraft met een geldboete van de 1e categorie. Dat wetsartikel laat dus zien dat je de persoon moet sommeren te verdwijnen. Juridisch zelfs meer dan één keer. Doet ie dat niet, politie bellen en die komt niet. Dat wordt dus ook never nooit een rechtszaak en als dat wel iets wordt is het een overtreding en de boete is gering ( 1e categorie, WvS art, 23) : van 3 tot 390 euro. Daar wordt vandaag de dag geen rechtszaak meer voor gevoerd.
Vergeet niet dat veel mensen ongevraagd in je tuin kunnen staan: de postbode tot de dame van de collecte tot een verwarde oude man.
Basisregel bij stafrecht is ook schuld en aansprakelijkheid.
Anders gezegd: een vreemde kerel in de tuin hoort er niet. Liever waarschuwen en die foto van de hond van je tante...Bordjes met "verboden voor onbevoegden" kan ook, maar dat staat alsof je dat bordje net elders hebt ontvreemd.

Toegevoegd na 1 dag:
Nog iets leuks: je kunt na drie sommaties de overtreder staande houden ( beletten weg te lopen) in afwachting van de politie. Komt die zoals reeds bekend niet, dan loop jij kans die persoon wederrechtelijk van zijn vrijheid te hebben beroofd en. dat is een hogere strafcategorie! Zal je zien dat de politie dan wel komt.....
Recht is krom en recht hebben nog niet recht krijgen..
Dreigen met een honkbalknuppel of de hond op hem loslaten , allebei even fout en je makkers van de sportschool optrommelen, idem dito.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is dat huisvredebreuk, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvredebreuk

Het ligt ook aan de situatie of de politie wat doet: als een jongetje van 8 zijn bal wil pakken dan doen ze niks, maar als er een zwerver met een schroevendraaier en een ladder staat dan is het een ander verhaal.