Als je een hernieuwde koopakte van je nog te bouwen huis toegestuurd krijgt om te tekenen en je tekent niet. Is dan de koop ontbonden?

Er zijn een aantal veranderingen aangebracht in het te bouwen project, dus een hernieuwde akte.

10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Niet zonder meer! Er zijn in elke koopakte bepalende voorwaarden waaronder een overeenkomst als niet gedaan of ontbonden wordt beschouwd.

De belangrijkste is wel die van financiering. Als de kopende partij de financiering niet volgens de bepalingen rond kan krijgen dan vervalt de overeenkomst zonder kosten voor de kopende partij.

Maar ook een aankoop die wezenlijk anders wordt dan het originele aanbod kan een rechtsgeldige grond zijn voor ontbinding.
Bijvoorbeeld in een nog te bouwen project wordt een aanbod gedaan en koper gaat daarop in; het aanbod wordt gekocht onder de dan geldende voorwaarden.
De aannemer/aanbieder komt later met dusdanige wijzigingen in het project die het noodzakelijk maken om een nieuwe koopovereenkomst te sluiten... Dit kunnen aanzienlijke meerkosten inhouden en/of beperkingen in het gebruik van het gebodene.
Koper is dan kosteloos gerechtigd om daarvan af te zien als deze wijzigingen niet meer overeenkomen met zijn bedoelingen van het gekochte en/of financiële mogelijkheden.
De koop kan dan wederrechterlijk worden ontbonden zonder kosten voor de koper in eerste aanleg tenzij de aanbieder/aannemer alsnog levert volgens de originele overeenkomst en voorwaarden.

Een en ander moet omschreven staan in de koopovereenkomst
(de kleine lettertjes).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ga ervan uit dat je weet en mondeling akkoord gegaan bent met de wijzigingen, dan kan de koop niet ongedaan gemaakt worden.