Kan een EMG cursus stand houden als de rechter mij vrijgepleit heeft ?

Ik heb in December een EMG cursus opgelegd gekregen voor een onterechte beschuldiging.
Voor diezelfde beschuldiging moest ik 7 Juni voorkomen bij de rechter en ben daar vrijgesproken voor exact dezelfde 2 feiten als waar ik de EMG cursus voor heb gehad.
Het gaat om 2 strafbare feiten:

Te hard gereden en racen (beiden is niet waar)
Dit staat zowel in de dagvaarding voor het strafrecht en in de brief van het CBR met dezelfde pleegdatums en straatnaam.
Nu ben ik 7 Juni vrijgesproken maar hoe zit dat nu met die EMG cursus ?
Logisherwijs moet die EMG cursus dan toch ook ingetrokken worden ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (2)

Dan lijkt mij dat ook, als de 'overtreding' waarvoor die cursus is gegeven geen overtreding blijkt kan die cursus ook niet doorgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Educatieve Maatregel Gedrag en Verkeer (EMG) is een maatregel die het bestuursorgaan CBR kan opleggen op grond van de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid als er kort gezegd een vermoeden van onvoldoende rijvaardigheid of geschiktheid bestaat.

Vermoeden houdt in dat als een opsporingsambtenaar (veelal politie) bepaalde feiten constateert hij een aanbeveling kan doen aan het CBR om betrokkene een EMG-maatregel op te leggen. Dit alles kan zonder tussenkomst van de rechter.

De dagvaarding waar jij over spreekt gaat over een strafrechtelijke procedure die de Officier van Justitie tegen je heeft ingesteld omdat je de politietransactie hebt geweigerd. (Kleine verkeersovertredingen vallen doorgaans tegenwoordig niet meer onder het strafrecht maar dat is hier weinig van belang)

De procedure bij het CBR staat los van de strafrechtelijke procudure.

Voor zover je geen tegenbericht hebt gehad van het CBR vermoed ik dat de maatregel nog steeds van toepassing is op je. Ik raad je aan ook gehoor te geven hieraan. Anders loop je het risico je rijbewijs te verliezen, zoals je waarschijnlijk weet.

Tegen veel schriftelijke beschikkingen van een bestuursorgaan kun je bezwaar aantekenen bij het bestuursorgaan zelf om vervolgens evt. in beroep te gaan bij de rechter. Dit raad ik je ook aan om te doen. (Altijd eerst bezwaar; daarna beroep bij de rechter evt.)
Het besluit wordt dan eerst heroverwogen door het bestuursorgaan zelf (evt. ander bestuursorgaan in sommige gevallen maar in eerste instantie niet de (bestuurs)rechter). Verwijs naar het vonnis van de rechter.

Hoe je dit kunt doen staat in de brief die je van het CBR hebt gekregen.