Wat gebeurt er als een alleenwonende dement wordt?

Als iemand begint te dementeren, merkt de omgeving dat gewoonlijk op, zodat er op tijd maatregelen genomen kunnen worden. Maar wat gebeurt er als iemand die alleen woont, nooit bezoek krijgt en (vrijwel) geen sociale contacten heeft, dement wordt? Er is dan niemand die dan beginnende dementie kan opmerken, behalve de persoon zelf dan, maar een dement wordende persoon beseft het niet altijd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Soms wordt het dan pas opgemerkt als er echt iets misgaat: brand in de keuken bijvoorbeeld.
En soms wordt het niet opgemerkt en gaat het volledig mis en overlijdt iemand in huis omdat er iets misgaat met de kachel, of omdat iemand ziek wordt doordat z/hij niet goed eet of drinkt.
Beginnende dementie kun je zelf overigens heel goed opmerken, maar de vraag is dan of iemand naar de huisarts gaat. Zo ja, dan zal er zorg ingeschakeld worden of zal de huisarts het een beetje in de gaten houden.