Het is inderdaad wat je zegt. Er zijn personen en bedrijven die zicht professioneel bezighouden met hulp. Er worden kosten gemaakt, omdat vliegtuigen inderdaad niet op water vliegen maar op kerosine.
Niet iedereen die daar werk verricht, doet dat uit pure mensenliefde. Er zijn daar mensen gewoon aan het werk, en het is logisch dat die mensen daar geld mee verdienen.
Ik denk dat het woord 'verspillen' hier verkeerd gebruikt wordt. Er gaat inderdaad veel verloren, maar dat is meer door de inefficientie en zo, je hebt niet zomaar binnen een paar dagen alles goed georganiseerd en alle hulpmiddelen op de juiste plaats.
En om te noemen dat de omroepen geld verspillen... ook al een hele foute veronderstelling. Er wordt vandaar melding gemaakt van de situatie, er wordt verteld wat er gebeurt. En hier wordt een inzamelactie gehouden. Dat alles wordt betaald uit de algemene middelen van de 'omroepen', dat wordt echt niet betaald uit het geld dat wij met z'n allen ophoesten naar giro 555.
En vertel me, waarom mag een bedrijf dat levensmiddelen levert voor Haiti geen winst maken? Als de prijs te hoog is, wordt er wel bij een ander bedrijf gekocht, dit is gewoon aan marktwerking onderhevig.
Ik denk dat er juist, omdat er veel mensen toch als vrijwilliger voor deze acties werken, relatief weinig geld aan de strijkstok blijft hangen.