De een zijn dood, de ander zijn brood. Welke instanties verdienen aan de ramp in haiti?

Hoeveel van de giften worden 'verspilt' omdat winst gemaakt moet worden?

Dan denk ik o.a. aan de omroepen voor de inzamelactie, benzine voor de vliegtuigen, leveranciers van het voedsel, enz, enz.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ook deze bedrijven geven vak een deel van hun winsten aan goede doelen, dus zoveel te meer winst zoveel te meer er weggegeven kan worden, en als iedereen het gratis zou doen, hoefden we toch helemaal geen geld in te zamelen! Maar zo werkt het niet. Ik vind hedt zeker geen reden om niet te geven. Het is niet verspillen, maar puur de markt. Of fiets jij het er even gratis heen? Ik vind het goed dat er gelijk zoveel hulp op gang komt. Je kunt bij veel meer dingen je vraagtegens zetten maar inderdaad de doodgraver moet ook eten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste puur vanwege: als iedereen het gratis zou doen, hoefden we toch helemaal geen geld in te zamelen! Ik zou zeggen: precies en dan komt toch de GOEDEREN aan op de juiste plek. Dus bedrijven: doneer die kerosine, piloten: doneer je tijd, vliegtuigmaatschappij: doneer je vliegtuig, Hotel: doneer je hotelkamer voor de piloot en crew. Rijsmakers: doneer je rijst. Logistiek: doneer je vrachtwagens. Farmaceut: doneer je medicijnen, enz. enz. Of in ieder geval tegen kostprijs. Dan kan de rest die kostprijs als donatie maken.

Andere antwoorden (11)

De nieuwsmedia en de plunderaars...

Ik denk dat een fractie van de hulp bij de mensen komt die het echt nodig hebben... Zo is ook VEEL en VEEL te veel gegeven bij de Tsunami ramp in Indonesië, maar daar hoor je niets over...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
‘Restgeld’ actie tsunami naar Haïti
20-01-2010 12:28 | Binnenlandredactie
DEN HAAG – De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) gaan het geld dat over is van de inzamelingsactie voor de slachtoffers van de tsunami in 2004 besteden in Haïti. Het gaat om een bedrag van circa 730.000 euro. De SHO geven aan dat ze nog steeds actief zijn in het rampgebied van de tsunami, maar dat ze hun activiteiten nu vanuit het reguliere budget bekostigen. Geld dat aan de SHO gegeven wordt, is bestemd voor noodhulp en de eerste fasen van wederopbouw. Dat er geld over is van de tsunami-actie heeft volgens de SHO te maken met het feit dat er een recordbedrag door het Nederlandse publiek werd gedoneerd. De SHO haalden 208 miljoen euro op om slachtoffers hulp te bieden. Dat geld werd verdeeld over achttien organisaties die noodhulp hebben geboden en hulp bij wederopbouw. Na drie jaar is de actie afgesloten. Toen was 99,7 procent van het ingezamelde geld besteed. De overige 0,3 procent (730.000 euro) was binnen die drie jaar niet besteed door goedkopere uitvoering van projecten. bron: http://www.refdag.nl/artikel/1457739/Restgeld+actie+tsunami+naar+Haiti.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een minnetje van mij. Als je dit maar vaak genoeg roept, wordt het misschien nog wel eens waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dette het gaat niet alleen over geld wat over gebleven is, het gaat vooral over projecten die helemaal nooit van de grond gekomen zijn. Er was geld toegezegd maar dat is nooit gekomen.En dit waren er erg veel, heb hier ooit een documantaire over gezien op tv.
Het geld was blijven 'steken' bij de overheid.
Zou mij niet verbazen als de Mafia een graantje mee pikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AANNEMERS, deze zullen alles weer op moeten bouwen en kunnen flink hun zakken vullen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt veel goed werk verricht, maar van alle kanten worden er wel graantjes meegepikt. En opeens komen de 'artiesten' weer tevoorschijn die door de tand des tijds uit de picture zijn geraakt en zonodig weer in de belangstelling willen staan met een liedje voor het goede doel. Ja, zogenaamd belangeloos, maar in feite om hun eigen ego weer op te poetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar die artiesten worden over het algemeen niet betaald van de giften hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar ze profiteren wel van rampen.
Gratis reclame!
Maximaal 7 % van het hulpgeld blijft aan de strijkstok hangen (CFB-keurmerk).
En verder wordt de lokale economie er natuurlijk beter van, dus iemand die NU op Haiti in staat is om b.v. goederen te vervoeren of een dienst te leveren, zal er garen bij spinnen. Maar of je daar nou blij mee bent als je net 80 % van je familie verloren bent? Mwoh.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de winst in haiti komt lijkt me dat prima. Ik heb het over winst buiten haiti. Voedsel moet ingekocht worden, medicijnen ook. Vliegen kost geld, mankracht, piloten, noem het allemaal maar op.
Die uitzending van de omroepen wordt gemaakt door eyenetworks. Verdient die er nog aan met winst?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze regering had op de tweede dag na de ramp al 2 miljoen toegezegd en heeft nu ook weer beloofd het bedrag van de inzameling te verdubbelen. Alle samenwerkende hulporganisaties zijn verplicht verslag uit te brengen van de besteding van het geld in openbare jaarverslagen die je gewoon op internet kunt vinden. En waarom moer de Centrale Rekenkmere nu plotseling toezicht houden op de besteding van de giften?
Het is inderdaad wat je zegt. Er zijn personen en bedrijven die zicht professioneel bezighouden met hulp. Er worden kosten gemaakt, omdat vliegtuigen inderdaad niet op water vliegen maar op kerosine.
Niet iedereen die daar werk verricht, doet dat uit pure mensenliefde. Er zijn daar mensen gewoon aan het werk, en het is logisch dat die mensen daar geld mee verdienen.

Ik denk dat het woord 'verspillen' hier verkeerd gebruikt wordt. Er gaat inderdaad veel verloren, maar dat is meer door de inefficientie en zo, je hebt niet zomaar binnen een paar dagen alles goed georganiseerd en alle hulpmiddelen op de juiste plaats.

En om te noemen dat de omroepen geld verspillen... ook al een hele foute veronderstelling. Er wordt vandaar melding gemaakt van de situatie, er wordt verteld wat er gebeurt. En hier wordt een inzamelactie gehouden. Dat alles wordt betaald uit de algemene middelen van de 'omroepen', dat wordt echt niet betaald uit het geld dat wij met z'n allen ophoesten naar giro 555.
En vertel me, waarom mag een bedrijf dat levensmiddelen levert voor Haiti geen winst maken? Als de prijs te hoog is, wordt er wel bij een ander bedrijf gekocht, dit is gewoon aan marktwerking onderhevig.

Ik denk dat er juist, omdat er veel mensen toch als vrijwilliger voor deze acties werken, relatief weinig geld aan de strijkstok blijft hangen.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verwoord!!!
Alles wat aan de" strijkstok" blijft hangen ,en dan denk ik aan al het geld wat wordt verzameld ,ik zie kinderen zeulen met legen flessen. Dan denk ik als dat maar goed terecht komt. Ik vertrouw het nooit zo ,dat doet me echt pijn dat ik zo wantrouwend ben. 5 jaar geleden heb ik het van dichtbij mee gemaakt na de tsunami ,er is zoveel geld verdwenen. Waar is het geld toch gebeleven ?? Dat doet pijn .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
journalisten en plundenaars
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vraag die veel mensen iedere keer na een ramp weer bezighoudt en die niet precies beantwoord kan worden. Ik zei gisteravond nog tegen mijn vrouw: waarom verplicht de regering de inzamelaars niet om verantwoording af te leggen? We kunnen dan veel gerichter geven. Door te stoppen met geven laten we die stakkers op Haiti stikken, dus geven we maar weer en zijn er groeperingen die in hun vuisje lachen. Toch blijf ik geven en tevens de regering vragen de noodzakelijke akties te ondernemen.
Waarom geeft onze regerig eigenlijk niet en schft al die liefdadigheidclubjes af en zoals ze ook de banken hebben geholpen. Als ze voor dat bedrag verantwoording afleggen, betaal ik het graag met belastinggeld terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze regering had op de tweede dag na de ramp al 2 miljoen toegezegd en heeft nu ook weer beloofd het bedrag van de inzameling te verdubbelen. Alle samenwerkende hulporganisaties zijn verplicht verslag uit te brengen van de besteding van het geld in openbare jaarverslagen die je gewoon op internet kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag gisteren op TV een interview met een van de organisatoren van een goed doel. Toen het gesprek overging op haar salaris, zei ze op een gegeven moment heel snel, laten we ons richten op Haiti, dat is veel nuttiger. Ik dacht, ja zo kom je er ook gemakkelijk vanaf. En natuurlijk is Haiti belangrijk, maar zoals jij ook zegt: NA een nieuwe ramp is het altijd een issue, maar altijd een excuus om het er weer niet over te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overheid moet zich juist _minder_ met dingen bemoeien. Hoeveel geld denk je dat er gaat naar het schrijven van rapporten enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geachte Stippel,
Mijn voorstel wat betreft centralisering van hulp aan slachtoffers is zo te zien niet goed overgekomen. Wat ik bedoeld heb is dat je de hulp aan slachtoffers moet centraliseren in de hoop dat er A) meer geld bij de slachtoffers komt B) de bestedingen op een betere manier verantwoord worden. We hebben een ministerie van ontwikkelingshulp, dus waarom zou je deze organisatie niet gebruiken. Wat bij mij voorop staat is dat er zoveel mogelijk van het geld bij de slachtoffers terecht komt.
En dan wat betreft de verantwoording. Inderdaad dienen de SHO hun giften en bijbehorende bestedingen te verantwoorden, maar je weet net zo goed als ik dat ondanks dat dit boekhoudkundig grotendeels in orde is, de gulle gever nog steeds niet weten op wat voor manier de giften besteed zijn. Geef me één site van een hulporganisatie waarop een transparante manier uitgelegd wordt waaraan ons geld besteed is. (hoeveel, land, streek/plaats, project en hoe ver men daar mee is) en ik neem mijn woorden terug. Als leesvoer stuur ik je het volgende (van internet afgeplukt) 500 miljoen
Nederland zelf schonk ruim 500 miljoen euro aan hulp, waarvan 300 miljoen van de overheid kwam en 200 miljoen van zeker 67 samenwerkende hulporganisaties. En hoewel minister Bert Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) en de organisaties hun activiteiten volgens de geldende Nederlandse regels hebben verantwoord, is er toch onvoldoende inzicht in de bestemming en de resultaten van de tsunamigelden, stelt de Rekenkamer. Unicef Nederland kan niet bewijzen wat de organisatie heeft gedaan met het geld dat is gegeven voor de slachtoffers van de tsunami van Kerst 2004. De positie van de hulporganisatie voor kinderen, als lid van de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO), staat daarom nadrukkelijk ter discussie.
Volgens Henk Koning, voorzitter van de raad van toezicht van de SHO, is zijn raad pas anderhalve maand geleden op de hoogte gesteld van de positie van Unicef Nederland, dat al sinds de ramp van 2004 ontvanger is van Nederlands hulpgeld.
Ter verdediging van Unicef Nederland kan worden aangevoerd dat het zo slachtoffer wordt van een politiek spel in New York. In de verklaring van de accountants van PricewaterhouseCoopers wordt gemeld dat rapportages en accountantsrapporten over VN-organisaties niet aan derden worden verstrekt. De regels van de VN verbieden interne rapportages naar buiten te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geachte gdanonym,
Inderdaad bereiken ons zo nu en dan berichten dat de leidinggevenden bij sommige hulporanisaties verhoudingsgewijs te veel verdienen. Er zijn gevallen bekend dat bestuurders om die reden zijn afgetreden.
Daarom vraag ik me ook af of er geen betere manieren te vinden zijn om meer van de gestorte giften bij de slachtoffers te krijgen. Zie hiervoor ook mijn reatie aan Stippel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg maar jij hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geachte sonjaD,
Ik weet dat de overheid een geldverslindende organisatie is. Maar zijn de hulporganisaties dat dan niet? Ik geloof dat er bij de SHO negen organisaties zijn aangesloten en op de beseding van de gelden is over het algemeen veel kritiek. Zou het niet eenvoudiger zijn als er één overkoepelende organisatie zou zijn die alles regelde, om de kosten laag te houden en de rapportage doorzichtiger. En waarom zou dit niet door de regering kunnen gebeuren, want hebben die organisaties niet allemaal een ambtenarenmentaliteit. Misschien een utopie, maar toch…
Aangezien ik hier vanavond onbetaald zit over te werken en morgenavond hetzelfde ga doen kan ik je vertellen dat de omroepen er niets aan verdienen, behalve goodwill.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bloemisten, steenhouwers