De een zijn dood, de ander zijn brood. Welke instanties verdienen aan de ramp in haiti?

Hoeveel van de giften worden 'verspilt' omdat winst gemaakt moet worden?

Dan denk ik o.a. aan de omroepen voor de inzamelactie, benzine voor de vliegtuigen, leveranciers van het voedsel, enz, enz.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ook deze bedrijven geven vak een deel van hun winsten aan goede doelen, dus zoveel te meer winst zoveel te meer er weggegeven kan worden, en als iedereen het gratis zou doen, hoefden we toch helemaal geen geld in te zamelen! Maar zo werkt het niet. Ik vind hedt zeker geen reden om niet te geven. Het is niet verspillen, maar puur de markt. Of fiets jij het er even gratis heen? Ik vind het goed dat er gelijk zoveel hulp op gang komt. Je kunt bij veel meer dingen je vraagtegens zetten maar inderdaad de doodgraver moet ook eten!

De nieuwsmedia en de plunderaars... Ik denk dat een fractie van de hulp bij de mensen komt die het echt nodig hebben... Zo is ook VEEL en VEEL te veel gegeven bij de Tsunami ramp in Indonesië, maar daar hoor je niets over...

Zou mij niet verbazen als de Mafia een graantje mee pikt.

AANNEMERS, deze zullen alles weer op moeten bouwen en kunnen flink hun zakken vullen!

Er wordt veel goed werk verricht, maar van alle kanten worden er wel graantjes meegepikt. En opeens komen de 'artiesten' weer tevoorschijn die door de tand des tijds uit de picture zijn geraakt en zonodig weer in de belangstelling willen staan met een liedje voor het goede doel. Ja, zogenaamd belangeloos, maar in feite om hun eigen ego weer op te poetsen.

Maximaal 7 % van het hulpgeld blijft aan de strijkstok hangen (CFB-keurmerk). En verder wordt de lokale economie er natuurlijk beter van, dus iemand die NU op Haiti in staat is om b.v. goederen te vervoeren of een dienst te leveren, zal er garen bij spinnen. Maar of je daar nou blij mee bent als je net 80 % van je familie verloren bent? Mwoh.

Het is inderdaad wat je zegt. Er zijn personen en bedrijven die zicht professioneel bezighouden met hulp. Er worden kosten gemaakt, omdat vliegtuigen inderdaad niet op water vliegen maar op kerosine. Niet iedereen die daar werk verricht, doet dat uit pure mensenliefde. Er zijn daar mensen gewoon aan het werk, en het is logisch dat die mensen daar geld mee verdienen. Ik denk dat het woord 'verspillen' hier verkeerd gebruikt wordt. Er gaat inderdaad veel verloren, maar dat is meer door de inefficientie en zo, je hebt niet zomaar binnen een paar dagen alles goed georganiseerd en alle hulpmiddelen op de juiste plaats. En om te noemen dat de omroepen geld verspillen... ook al een hele foute veronderstelling. Er wordt vandaar melding gemaakt van de situatie, er wordt verteld wat er gebeurt. En hier wordt een inzamelactie gehouden. Dat alles wordt betaald uit de algemene middelen van de 'omroepen', dat wordt echt niet betaald uit het geld dat wij met z'n allen ophoesten naar giro 555. En vertel me, waarom mag een bedrijf dat levensmiddelen levert voor Haiti geen winst maken? Als de prijs te hoog is, wordt er wel bij een ander bedrijf gekocht, dit is gewoon aan marktwerking onderhevig. Ik denk dat er juist, omdat er veel mensen toch als vrijwilliger voor deze acties werken, relatief weinig geld aan de strijkstok blijft hangen.

Alles wat aan de" strijkstok" blijft hangen ,en dan denk ik aan al het geld wat wordt verzameld ,ik zie kinderen zeulen met legen flessen. Dan denk ik als dat maar goed terecht komt. Ik vertrouw het nooit zo ,dat doet me echt pijn dat ik zo wantrouwend ben. 5 jaar geleden heb ik het van dichtbij mee gemaakt na de tsunami ,er is zoveel geld verdwenen. Waar is het geld toch gebeleven ?? Dat doet pijn .

journalisten en plundenaars

Een vraag die veel mensen iedere keer na een ramp weer bezighoudt en die niet precies beantwoord kan worden. Ik zei gisteravond nog tegen mijn vrouw: waarom verplicht de regering de inzamelaars niet om verantwoording af te leggen? We kunnen dan veel gerichter geven. Door te stoppen met geven laten we die stakkers op Haiti stikken, dus geven we maar weer en zijn er groeperingen die in hun vuisje lachen. Toch blijf ik geven en tevens de regering vragen de noodzakelijke akties te ondernemen. Waarom geeft onze regerig eigenlijk niet en schft al die liefdadigheidclubjes af en zoals ze ook de banken hebben geholpen. Als ze voor dat bedrag verantwoording afleggen, betaal ik het graag met belastinggeld terug.

Aangezien ik hier vanavond onbetaald zit over te werken en morgenavond hetzelfde ga doen kan ik je vertellen dat de omroepen er niets aan verdienen, behalve goodwill.

Bloemisten, steenhouwers