Wat wordt bedoelt met intuïtie?

Intuïtie: als zesde zintuig, als verklaring voor zaken die je voorvoelt maar geen verklaring voor hebt.
hoe denken jullie over "intuÏtie"?
kun je het ontwikkelen?
is het aangeboren?
kun je erop vertrouwen?
is het behulpzaam?
is het iets wetenschappelijks?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Intuitie is geen zintuig. Intuitie is iets weten zonder dat je weet hoe kan weten. Mensen gaan af op kleine signalen en verbinden dat met elkaar. Het meer levenservaring hoe meer intuitie eigenlijk. Hoe intelligenter, hoe meer intuitie. Vrouwen zijn er ook in het algemeen beter in alleen omdat ze bijvoorbeeld beter gezichten kunnen lezen en zich kunnen verplaatsen in de positie van een ander. Iets wat b.v. bij autisten ontbreekt. Je hebt intuitie nodig, maar het kan je ook de verkeerde weg wijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Een soort voorgevoel. Soms weet je als je iets gaat doen dat het verkeerd gaat aflopen, terwijl het normaal goed gaat, om wat te noemen. Dat is intuïtie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intuïtie is zeker wetenschappelijk.

Het houdt in dat je dingen voelt/weet, zonder dat je weet hoe of waardoor je ze voelt/weet.

Je kunt bijvoorbeeld intuïtief weten dat iemand net ruzie heeft gehad. In werkelijkheid heb je dat waarschijnlijk geconcludeerd uit een stemgeluid dat nét een tikje minder helder is, of uit een tranenspoor in de mascara dat nét niet perfect is weggecamoufleerd. Maar je hebt niet door dat je zulke dingen hebt gehoord of gezien.

Zo weet je dus wel dat die persoon ruzie heeft gehad, maar heb je geen idee *hoe* je dat weet. Dat heet dan intuïtie.

Intuïtie kun je ontwikkelen door minder volgens vaste voorschriften te denken. Ontspan je, doe juist *niet* je best, dan komen zulke subtiele signalen des te beter door.

Je kunt er redelijk op vertrouwen. Het is niet 100% betrouwbaar. Die persoon van daarnet hoeft bijvoorbeeld geen ruzie te hebben gehad; ze kan ook was chagrijnig zijn omdat ze net haar teen heeft gestoten, ze kan ook net een treurig bericht hebben gehoord.

Maar je kunt er wel redelijk op vertrouwen. Daarmee kan intuïtie heel behulpzaam zijn.
Cryofiel
14 jaar geleden
Intuitie is de kracht van denken zonder erbij na te denken. Het is aangeboren, ontwikkeld, begint begrepen te worden door de wetenschap, is vaak behulpzaam en meestal te vertrouwen.

Leest het boek "Intuitie" van Malcolm Gladwell. Hij legt het erg goed uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij in intuïtie gewoon een optelsom van alles wat je weet en wat is opgeslagen in je onderbewustzijn.
je kan het dus ontwikkelen door veel mee te maken, en veel dingen meemaken maken je wijs. daarom zie ik intuïtie als wijsheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intuïtie is een aangeboren eigenschap van de mens, tegenwoordig ook vaak 6e zintuig genoemd.
Het is bij iedereen niet altijd even krachtig aanwezig.
Door bewuster en gezonder te gaan leven is het zeker te versterken.
Het is onze tegenpool van ons verstand.
Ons verstand ligt er vaak mee overhoop, waardoor we sneller naar ons verstand zullen luisteren dan naar onze intuïtie.
Je moet leren om naar je intuïtie te luisteren, als dat eenmaal lukt, zal je zien dat het steeds beter gaat.
Vooral moet leren om beide te gebruiken.
Ze zijn beide waardevol.
Onze intuïtie of ons gevoel is niet wetenschappelijk te verklaren, het komt ook veel bij dieren voor, maar meestal wordt dit dan instinct genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intuïtie: en optelsom van ervaringen in je leven op grond waarvan je uiteindelijk door een minimale waarneming iets kunt voorvoelen. Soms is er geen letterlijke fysieke waarneming nodig maar voorvoel je al voordat je op de plek van bestemming bent of bij de gebeurtenis.
Het is waarnemen met je gevoel, niet met je verstand.
Je kunt het trainen, je moet het leren gebruiken en leren vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intuïtie is pre-cognitieve kennis.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt er nooit volledig op vertrouwen, je moet er echter altijd naar luisteren.

Er is trouwens geen enkele kennis waar je blind op kunt vertrouwen, wetenschap is altijd in beweging.
14 jaar geleden
Intuïtie is onmiddellijk weten...
Nee je hebt het of je hebt het niet...
Ja het is aangeboren...
Ja je kunt erop vertrouwen, want het werkt altijd, denken werkt niet altijd, onder stress is het er niet, onder emotie is het er niet..., maar intuïtie werkt altijd...
Ja het is behulpzaam...

Of het wetenschappelijk is, weet ik niet... Het is menselijk, dat wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je kunt niet vertrouwen op intuïtie, het laat je elke keer weer in de steek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraagje Antwoordman: wat versta je eronder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hallo Antwoordman: wat versta jij onder 'intuïtie"?
Ik vertrouw altijd op mijn intuïtie .Ik ben nu 49 jaar ,en kan ik zeggen dat het ook altijd klopt . Ik ben er blij mee het is mijn steun in het leven . Wat het is en hoe het werkt weet ik niet ? Maar het gaat om het luisteren naar jezelf ,je kunt ook iets aanvoelen en er niet naar luisteren ,dan negeer je het en ga je vervolgens gewoon ermee door ... Maar ik luister naar mijn intuïtie, en heb ik er noot spijt van gehad dat ik dacht, had ik maar dit of had ik maar dat gedaan .Neeeeeee ik heb er altijd naar geluisterd en naar gehandeld . En is het een aanvulling in mijn leven . Dus zeker een behulpzaam aspect .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intuïtie, kan worden omschreven als een "ingeving", een vorm van "direct weten", zonder dat men dit beredeneerd heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intuitie is een zeker weten, uit de diepere lagen van jezelf.
Het stukje wat Goddelijk is.
Ik denk dat het verstandig is om af en toe stil te zijn, om te kunnen luisteren naar je intuitie.
Veel mensen kiezen ervoor om het diepere weten te overschreeuwen, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Probeer in harmonie met jezelf te leven, en luister naar je intuitie.
Door dit serieus te nemen zul je het ook gaan ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je weleens een helder moment, dat ineens bij je binnenkomt en duidelijk is, voor mij is dat intuïtie, een vorm van weten waarbij het denken in het niet valt.