Kan je officieel een afkorting of lettercombinatie als voornaam hebben?

In Amerika hoor je vaak voornamen als DJ, OJ of JJ. Zijn dit altijd afkortingen van bestaande namen of staat deze lettercombinatie echt in het paspoort van deze mensen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Ja, dat mag. Enkele jaren terug zijn de regels voor naamgeving van een kind versoepeld. Zolang de naam niet 'ongepast' is, mag het in feite iedere lettercombinatie zijn. Ook DJ, OJ, JJ etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In Nederland leeft een groot aantal mannen met de afkorting van Anno Domini als voornaam :)

Verder lijkt het me niet dat mensen een lettercombinatie als voornaam kunnen krijgen, deze combinatie komt altijd voort uit afkortingen van namen: GJ voor Gert Jan, DJ voor Dirk Jan etc.
Ik denk ook niet dat de ambtenaren van de burgerlijke stand afkortingen goed gaan keuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook in Amerika gaat het om roepnamen. Dat is ook in NL zeer gebruikelijk Bijvoorbeeld Johannes Jacobus Maria van Essen, noemt zich JJ van Essen.
Zelfs de belastindienst neemt dat over als
zich noemende JJ van Essen, uiteraard niet in het geboorte register.

Daarom lieve aanstaande ouders, bespaar uw kind de ellende in het latere leven. Geef een enkele naam en niet een kindernaam of een naam van het andere geslacht; ook niet als opa of oma zo heette. De geen jongetje Maria of Renee noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter heet Rama en haar doopnamen zijn Rama Anthea Maria Aurora... R.A.M.A. dus... Zo kan het ook... En het staat zo echt in het paspoort, dus als ik het met mijn dochter kan, dan neem ik aan dat het ook heel goed met anderen heeft kunnen gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Creatief! had je nou eerst de naam of eerst de doopnamen. Gewoon een beetje benieuwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag aannemen dat je dochter ouder is dan 18, maar eigenlijk interesseert het me niet eens. Echter voordat je dit soort gegevens zomaar neerkwakt is toestemming vereist.
Nee dat kan niet. De versoepeling van voornamen heeft er niets mee te maken. Een afkorting of lettercombinatie is geen naam. Soms kan een afkorting of lettercombinatie als een naam klinken, maar dan zonder punten of komma"s.