Moeten moeders van jonge kids verplicht solliciteren/werken ?

Dit naar aanleiding van onderstaande link.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/4945810/__Dik_door_werkende_moeder__.html?p=11,1
Ik vind dat een baby en peuter door de moeder verzorgd zou moeten worden (als ze dat wil) Maar tegenwoordig moeten ze al weer een paar maanden na de bevalling solliciteren of werken. De kids moeten al jong naar een creche waarvoor weer subsidi nodig is.
Wat is jullie mening daarover?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

De moeders die moeten solliciteren hebben een WW uitkering, dat is een loongerelateerde uitkering voor het verliezen van je werk. Buiten je zwangerschapsverlof om, ben je inderdaad verplicht te solliciteren omdat dat een voorwaarde is voor de betreffende uitkering. Op het moment dat je niet meer wilt werken om voor je kind te zorgen, heb je geen recht meer op de WW uitkering, maar ga je normaal gesproken leven van het inkomen van je partner.

Als er geen partner is verval je in de bijstand en hoef je de 1e 4 jaar niet te solliciteren.

Maar ik denk ook dat langer verlof zeker een goede zaak is. Nu moet je als je je baan wilt houden na ongeveer 10 weken na de bevalling weer aan het werk, en dat is niet leuk, zeker niet als je borstvoeding geeft. En ik zou best bereid zijn geweest daarvoor wat geld in te leveren, als ik mijn baan dan maar wel kon houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

20 jaar geleden was dat niet zo.. Heden ten dage is het onduidelijk... Ik zeg je over 20 jaar is het de normaalste zaak van de wereld...

Het verandert namelijk steeds weer... Mijn mening doet er niet toe, want als ik een nadere mening heb dan de wet mij voorschrijft dan heb ik een probleem...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je heb geen sollicitatie plicht tot het vierde levensjaar van je kind. Daarom zijn in sommige culturen, wat goed te zien is in bepaalde wijken, te zien dat mensen binnen vier jaar zwanger zijn. Geen sollicitatie plicht = uitkering + kinderbijslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker positief weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die mensen zijn vrouwen neem ik aan, en ik neem aan dat de meesten een partner hebben, die is niet zwanger dus moet gewoon solliciteren.
Als je als moeder zijne het kan permitteren om lekker thuis voor je kinderen te zorgen. Zou ik dat vooral doen. Je mist anders zo veel. Dus nee ik vindt niet dat ze kunnen eisen dat alle moeders maar moeten werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat vrouwen met kinderen jonger dan 2 niet hoeven te solliciteren. Met oudere kinderen wel, als ze een uitkering willen. Als hun man ze kan verzorgen, moet dat natuurlijk wel gewoon mogelijk blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat een moeder van jongere kinderen in staat moet worden geacht om in deeltijd te kunnen werken. Globaal komt het er dus op neer dat iedereen die kan werken ook verplicht wordt om te solliciteren/werken...

Tot dat de internet bubbel de kleine crisis van begin deze eeuw veroorzaakte was het heel normaal dat een moeder pas ging werken als de kids naar het voortgezet onderwijs gingen...

Ik kan me niet anders herinneren dat bij ons thuis, zowel mijn moeder als mijn vader werkte. Dus misschien dat ik hier wat anders tegenover sta. Maar ik ben van mening dat een moeder gewoon moet solliciteren/werken als er kinderen zijn...

Overigens zijn er mogelijkheden genoeg om een sollicitatiebrief van details te voorzien dat de kans op werk krijgen met een factor 10 verlaagd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al was het maar door het plaatsen van je pasfoto, gekleed in Burqa, of niet :)
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja... Kreeg laatst een open sollicitatiebrief van iemand die naar de functie van receptie-/baliemedewerster solliciteerde. Even los van het feit dat ik de dame in kwestie toch geen baan kon aanbieden. Had deze dame een overduidelijke tweede-/derdegraads verbranding in het gezicht gehad. Er even van uitgaand dat het geen wijnvlek was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch heb ik daar veel minder moeite mee dan met een dame die haar gezicht verbergt.
Nee. Je moet gewoon als moeder thuis moeten kunnen zitten met de kids als je dat wilt. Trouwens, als vader net zo goed. Maar als je een uitkering wilt zal je natuurlijk wel beschikbaar moeten zijn voor werk, en dus solliciteren & een baan aannemen.

Een uitkering is voor mensen die geen werk kunnen krijgen. niet voor mensen die er voor kiezen om niet te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, waarom zou ik moeten betalen voor iemand die thuis wil zitten met zijn / haar kinderen????

Als je je kinderen op voorhand al niet kunt onderhouden moet je eerst maar eens zorgen voor een situatie waarin je dat wel kunt. En dat is niet jouw centen uit de zak van een ander kloppen. (uitzonderingen daargelaten, je hebt altijd vrouwen die zonder dat ze het willen in deze situatie terechtkomen)

Wat ik wel vind is dat de overheid veel meer moet doen aan betaalbare kinderopvang.

Maak er een soort school van, waar kinderen die uit onstabiele thuissituatie's komen wat structuur wordt bijgebracht. Dit moet ook betaald worden maar ik heb liever dat zo'n kind op mijn kosten fatsoenlijk wordt opgevangen dan dat hij/zij bij nietsnutterige werkeloze kansloze mams op de bank ligt. In de cigarettenrook en vanaf dag 1 meekrijgt dat zijn / haar nut in onze maatschappij er een is van ballast voor de mensen die wel hun bijdrage leveren.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik vind het maar vreemd, dat sommige mensen hier (en in de maatschappij) er maar van uitgaan dat ze gewoon een uitkering kunnen krijgen als hun dat goed uitkomt.

En wie betaald dat allemaal??? Misschien als zoiets duidelijk wordt als je mensen koppelt, dus een werkende mens koppelen en voorstellen aan diegene die ervoor heeft "gekozen" thuis op de bank zit op zijn kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kinderen veranderen in negatieve zin als ze van huisuit meekrijgen dat het normaal is niets te doen en je hand op te houden.
De maatschappij wordt niet alleen slechter door kinderen met werkende ouders. ook door de nu heersende mentaliteit dat er toch altijd voor je gezorgd wordt. En wat je niet krijgt dat eis je op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet de rijke mensen. Mensen die zorgen dat ze zelfstandig zijn en niet teren op de zak van een ander.
Bij mijn weten moeten ook moeders van jonge kinderen gewoon aan de bak wanneer ze het zich niet kunnen veroorloven om thuis te zitten.

Mijn persoonlijke mening:

Wanneer een vrouw bewust voor kinderen kiest maar ze niet kan onderhouden zonder te gaan werken, dan zal ze moeten gaan werken.
En als je daar geen zin in hebt, dan moet je denk ik niet aan kinderen beginnen.

Er zijn vele mensen die een kind krijgen zonder de financiele consequenties te overzien. Dat vind ik jammer.
Ik vind niet dat je dan vervolgens je financiele onmacht bij de overheid (en dus bij je medemens) kunt neerleggen.

Begin aan een kind wanneer je zaken op orde en geregeld hebt: Hetzij genoeg centjes, hetzij een leuke (deeltijd)baan, hetzij een goede kinderopvang.

Maar thuiszitten en de maatschappij laten betalen voor het feit dat je graag thuis zit met kinderen, vind ik niet kunnen.

En natuurlijk zal de overheid moeten nadenken over betaalbare kinderopvang, kinderopvang in de buurt bij grote bedrijven en instellingen, goede naschoolse opvang etc. Wat dat betreft kan Nederland een voorbeeld nemen aan de meeste Skandinavische landen, waar dat perfect is geregeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat de vraag nu over geld (kosten creche, en uitkering)
Of gaat de vraag over het opvoeden van kinderen?

Als er in het gezin geen werkende personen zijn, dan vindt ik dat er in ieder geval iemand moet werken om geld te verdienen. Ik vind het moreel niet juist als iemand ZOMAAR geld krijgt van de belastingbetaler.

Vervolgens, als het gezin uit 2 bestaat, vind ik dat 1 ouder zich voltijds met de opvoeding moet bezighouden.
Mijn optiek worden kinderen ontspoort omdat zij niet voldoende aandacht krijgen van de ouders.
Een kind moet opgroeien, hij heeft voorbeelden nodig van volwassenen. De volwassene zal er moeten zijn voor het kind.
Voor elk kind wat een gezin heeft, zal er 1 volwassene moeten zijn waar hij ALTIJD op kan rekenen.

Dit uit het moreel van het opvoedende kind.

Persoonlijk vind ik dat als beide ouders willen werken, zij geen (opgroeiende) kinderen moeten willen hebben.
Dit is ook een voorwaarde als iemand een hond wil. Dan kan hij niet volledige werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan of de bewuste moeder wordt onderhouden door de staat of niet.