Als iemand 'foute' ideeën heeft (bijvoorbeeld racistisch is), is het dan beter om al zijn uitspraken te negeren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat iemand op het ene vlak naïef c.q. onwetend is, wil niet zeggen dat die dat op alle vlakken is.

Volgens mij niet Communicatie werkt over het algemeen beter om dat soort denkbeelden opt te ruimen dan negeren. Deze persoon heeft andere ideeen dan jezelf. Daar kan je eea uit leren. De denkbeelden die hij heeft zijn ergens op gebaseerd; Als je er achter kan komen waarop ze gebaseerd zijn, kan je ze wellicht ontkrachten. Tevens leer je de argumenten waarom eea zou zijn zoals deze persoon het ziet. Daarmee kan je je sterken & voorbereiden op eventuele andere racistische situaties & tegenargumenten bedenken. Toegevoegd na 1 uur: [bedankt rose] Het feit dat iemand racistische uitspraken doet indicieerd misschien dat hij eenander wereld beeld heeft dan anderen. Maar maakt die persoon niet automatisch dom of onwetend op andere vlakken. Dus nee. Andere opmerkingen moet alleen dan negeren als ze daadwerkelijk onzinnig zijn. Maar oed. Dat wist je zelf ook wel.

Door te negeren ontneem je de ander inzicht. Je kunt wel een verduidelijking vragen op de ideeën en net zolang doorvragen tot de ander zichzelf vastpraat. Heb je een weldenkend mens voor je, dan wil die nog wel eens tot 'inkeer' komen. Meestal zitten dit soort ideeën erg diep.

Dat is afhankelijk van een heleboel zaken. Als het aan de orde komt tijdens je werk (bijvoorbeeld je collega doet die uitspraken) dan kan je verder die collega nog steeds serieus nemen zoals je dat voor die tijd ook al hebt gedaan. Maar als iemand als werk heeft gekozen om racistische uitspraken te doen, wordt het een geheel andere kwestie. Dan blijkt dat het in zijn leven een dusdanig elementaire positie heeft ingenomen, dat je daar afstand van kan nemen op de manier zoals jij dat gepast vindt.

Nee. Als iemand een fout idee over een bepaald onderwerp heeft, bij voorbeeld het idee dat alle amerikanen te dom zijn om te poepen, zegt dat niets over zijn of haar andere standpunten. Die moet je dan weer stuk voor stuk op de merites beoordelen. Dezelfde persoon kan bij voorbeeld betogen dat het beter zou zijn om geen vlees te eten, met bijbehorende argumenten. Je moet dan naar die argumenten kijken, en niet het standpunt over vlees verwerpen omdat je vind dat sommige amerikanen best intelligent genoeg zijn om een bolus te produceren. Lijkt mij zo helder als groente(n)soep. Toegevoegd na 2 minuten: Ten overvloede: Als een racist vindt dat je levende baby's niet uit een rijdende trein moet gooien, ben ik dat gewoon met hem eens.

Ja dat is het beste, net als iemand die de varkensgriep heeft is hier ook totaal negeren de beste oplossing om niet besmet te raken aan daar waar die persoon aan lijdt... Alleen moet je wel goed weten wat "FOUTE" ideeën zijn, dat dan weer wel...

Nee, dat is niet het beste. Vraag eens wat dieper door. Het woord racist is ons de laatste 20 jaar heel erg opgedrongen en wordt te pas en te onpas gebruikt dus let op voordat je iemand echt als racist bestempeld. Meestal gaat het om "generaliseren". Dus bijvoorbeeld "alle marokkanen het land uit" Je hoort ze het zeggen en 5 minuten erna staan ze een uur met de Marokkaanse buurman te lullen, "de buurman mag blijven maar die bontkraagjes, die zijn het probleem". Dat is dus geen racisme maar generaliseren. Racisten zijn er zat, zie die lui van de voormalige CP'86 en hun haat tegen Joden. Dat gaat zuiver om het Joodse ras. Niet tegen een bepaald deel van de Joden maar tegen alles wat Joods is.

Nee, absoluut niet. Want hoe kun je iemand op andere ideeën brengen als je die persoon negeert? Als iemand wordt genegeerd om zijn "foute" ideeën wordt hij alleen maar hierin versterkt. Treedt zo iemand juist open en positief tegemoet en wissel met hem van gedachten over bepaalde zaken. Hij zou ook goede ideeën over andere dingen kunnen hebben, en deze goede ideeën zou jij weer kunnen gebruiken om hem te helpen inzicht te krijgen in zijn "foute" ideeën.

s het niet een ontzettend ‘fout idee’ om te denken dat jij kan bepalen of een idee al dan niet fout zijn. Je kunt beslissen dat het voor jou fout is, maar dan heb je het wel gehad. In de praktijk is het natuurlijk handiger om niet ieder idee, dat je fout vindt te gaan bestrijden. Ik, als militante atheist val zeker niet iedere gelovige aan, maar ik accepteer in mijn omgeving geen racisme zonder dat ik daar een aanval op pleeg.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100