Zijn grappen over inwoners van provincies ook discriminerend?

Een paar vragen terug zijn de vooroordelen over Limburgers losgebarsten. Het woord reserve-Duitser voor een Limburger. Ik kan me daar best kwaad om maken.
Ik vind het dan ook jammer dat in ons land dit soort stereotyperingen blijven voorkomen.

Overdrijf ik of kun je dit soort opmerkingen discriminerend noemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Mensen kunnen zich om tal van redenen beledigd en gediscrimineerd voelen, en als iemand zich zo voelt dan is het zo (voor de persoon in kwestie).

Wat mij persoonlijk opvalt is wanneer inwoners uit de randstad of de provincie worden omschreven, dit meestal gepaard gaat met negatieve associaties. Een Oosterling is een boer, een Limburger dom, een Rotterdammer arrogant en Amsterdammers bijdehand (of 'allemaal joden' in de ogen van sommigen).

Het zal wel aan mijn gevoel voor humor liggen, dat mijn lachspieren hierdoor niet geprikkeld worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ja je kan het discriminerend noemen.. Maar als ik jou was zou ik me er niet zo druk over maken.

Er zijn wel ergere dingen in het leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben maar import...

Maar vind de meeste uitspraken die als grap bedoelt zijn veelal discriminerend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je overdrijft. Ik zou me eerder zorgen maken over het feit dat de mensen in jouw geliefde provincie stemmen op een man die het meeste generaliseerd en discrimineerd in Nederland. Een beetje hipocriet noem ik dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en jij kan het weten he
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
watte?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch niet boos deboender?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kan hij toch niets aan doen ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boos? waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds wanneer is Limburg een stad? En waar in mijn antwoord zeg ik dat het bovengemiddeld is? Lees alsjeblieft eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weinig, maar aangezien deze vraag direct uit een vraag voortkomt die er alles mee te maken heeft en ik je nog nooit over Wilders heb horen klagen. Dacht ik, ik breng je even op de hoogte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sociale controle ;). Maar oké je hebt wel gelijk, mijn excusses. Ik ben gewoon nog steeds een beetje overdonderd door het feit dat er zoveel Nederlanders op Wilders gestemt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"de mensen in jouw geliefde provincie stemmen op ..."
Wie generaliseert hier nu?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Melissa, jij snapt het niet.
Ja en Belgen moppen ook en moppen over Hollanders ook natuurlijk en jodenmoppen enz...
Nee natuurlijk niet als het een grapje is het moet niet beledigend worden. Maar als je dit allemaal als discriminerend gaat zien kunnen we beter alles maar onder water zetten dan is het meteen opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat eens zou kunnen. Dan blijft er tenminste wel iets over dat naar Limburg kan in plaats van in de Randstad te stoppen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch niet boos che?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verschrikkelijk boos (haha)
Ik zou het niet discriminerend noemen,wel stereotiep.
Iedere plattelander is in de ogen van stadsmensen een provinciaaltje of een boer.Een limburger kan ook een reserve-belg genoemd worden en een drent of overijsselaar(?) ook een reserve duitser.
Misschien associeer je het te negatief met het verleden van de duitsers?
Voor mensen uit het oosten ben ik stads,maar voor mensen uit de stad ben ik een boer,nou ik vind het best,ik ben gewoon Nederlander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn visie bestaat Nederland uit twaalf provincies en niet alleen uit grote steden. Ik vind het ook geen domme vraag,soms zijn er wel domme antwoorden ;)
Ik vind niet dat je overdrijft. Soms worden er wel grapjes gemaakt en dat moet ook gewoon kunnen, maar daarnaast wordt er binnen Nederland ook wel gediscrimineerd, zonder dat we daar buitenlanders voor nodig hebben.
Brabanders worden vaak "reserve belgen" genoemd. Limburgers "reserve duitsers, limlanders, limbo's", de rest van wat niet uit de grote steden komt, is bij voorbaad boer.
Ik vind het tot op zekere hoogte discriminerend, maar kan er verder niet van wakker liggen. Ik weet zelf wel beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vind ik heel erg lastig.

Over het algemeen vind ik (persoonlijk dus, mijn visie) het pas écht discriminerend als je onderscheid maakt op basis van een herkenbare eigenschap waar je als persoon nauwelijks of zelfs helemaal geen invloed hebt. Ras, etniciteit, sexuele geaardheid, leeftijd...

Lastiger wordt het al bij zaken die ook nauwelijks losmakelijk met jou als persoon verbonden zijn, maar die GEEN onvervreemdbaar onderdeel van jezelf uitmaken. Geloof, lichaamsomvang, kleding of andere voorkeur. Dat is natuurlijk ook discriminatie, maar er speelt een keuze-factor in mee, zij het niet altijd een eenvoudige.

De provincie waar je geboren bent heb je natuurlijk niet voor het uitkiezen, maar maakt ook geen onvervreemdbaar onderdeel uit van wie je betn, hoewel dat wellicht afhankelijk is van de mate waarmee je je aan je landstreek verbonden voelt. Het valt dus denk ik niet meteen in categorie 1, maar categorie 2 is het ook niet helemaal.

Persoonlijk denk ik dat de door jou aangehaalde 'discriminatie' van Limburgers voor veel mensen in de categorie 'geintje' valt, maar terecht merk je op dat dat niet altijd als een geintje gezien hoeft te worden. Ik merk dat als Tukker ook wel, en vooral Amsterdammers hebben daar een handje van (grapje....)

Maar het gebeurt op elke schaal. Provincie tegen provincie, stad tegen stad (moet je Enschedeers en Hengeloers over mekaar horen !!!) , wijk tegen wijk, straat tegen straat......blijkbaar hebben mensen het nodig om zoch als (deel van een) groep tegen een andere groep 'af te zetten' ofzo.

In het groter land tegen land, ras tegen ras , geloof tegen geloof......

In het verleden toevallig Alien Nation gekeken ?? Mooie eye-opener ; ineens waren alle mensen één (groep) en was het mens tegen Alien. Cool consept.

Ik denk dat mensen dezelfde dingen nooit zouden (durven) zeggen als je zwart, vrouw, gehandicapt, moslim, homo of bejaarde was (in die context) maar Limburger, ach, daar hebben we blijkbaar toch ook weer niet zo veel tegen. Grapje dus. Alleen wellicht een wat misplaatst grapje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is discriminerend, generaliserend. Ik kom zelf van de Veluwe en dan roepen ze vaak dat er alleen maar incestueuze boeren wonen. Maar ik weet ook dat in steden veel meer mensen aan een psychische stoornis lijden. De provincie is niet zo gek als ze in de Randstad denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je 'reserve-duitser' discriminerend vindt, discrimineer je zelf eigenlijk ook de Duitsers.

Het begint meestal met een grapje en gaat dan van kwaad tot erger. Stereotypen hou je altijd en mogen wat mij betreft blijven maar moeten niet leiden tot afkeur. Een Nederlander is zuinig, een Fries is stug, een Brabander is boer. Het zijn constateringen (of ze nu wel of niet waar zijn) maar in principe zonder waarde-oordeel.

Ik zou willen pleiten voor terughoudendheid in dat soort
uitingen anders worden straks nog meer mensen met dezelfde religie over een kam geschoren zoals Wilders ongestraft mag doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat gaat Wilders ongestraft doen dan? Nadeel van uitspraken binnen de gracht van het Binnenhof is dat ze de politici onschendbaar maken... Maar dat zal straks vermoedelijk ook de uitspraak van de rechter worden...
Alle grappen spruiten voort uit discriminatie...

Onderscheid maken is een eigenschap van iemand die afstand heeft... En iemand die afstand heeft is lollig...

Je overdrijft... het is iets dat jou raakt, dat je sentimenten hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat vind ik niet. Ik word vaak boer genoemd omdat uit een landelijk gelegen gebied kom. Inwoners van mijn stad heten kaaskoppen, dat is nou eenmaal zou. Ik ervaar dat niet als beledigend en heb nog nooit gehoord dat anderen dat als beledigend/discriminerend hebben ervaren. Zo heeft elk stad wel een bepaalde naam en wordt zulke bijnamen eerder gebruikt als een opmerking met een knipoog.

Maar goed, als dat hier wel als beledigend of discriminerend wordt ervaren zal ik daar rekening mee houden. Het is nooit mijn intentie geweest om jouw of iemand anders daarmee te beledigen/discrimineren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, alleen als de moderator ze verwijdert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Letterlijk gezien is dat inderdaad discriminerend: je maakt onderscheid, op basis van woonplaats of afkomst. (Je kan het ook complimenteus opvatten: je wordt nl. onderscheiden!)

Of je dat erg moet vinden is een tweede. Ik vind persoonlijk van niet: je hébt er namelijk niets aan, en je dóet er evenmin iets aan. (Het zegt bovendien vaak meer over de spreker dan over het lijdend voorwerp van zo'n grap).
Er is op iedereen wel iets aan te merken, en dat geldt ook voor stereotypen. Het leukst is om erover te lachen, en degene die de grap maakt zelf voor schut zetten, of op _diens_ achtergrond aanspreken. :-)

En als het echt zwaar serieus bedoeld is, dan is het meestal niet de moeite waard om daar woorden aan vuil te maken. Of er zitten ergere problemen achter, en dan kun je je daar beter op richten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar grappen over Zeeuwen zijn niet grappig en grappen over Tukkers zijn niet gepast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je WORDT niet beledigd, maar je VOELT je beledigd en als je er trots op bent, dan wordt het vanzelf een geuzenaam. Mensen moeten meer eelt op hun ziel krijgen. Er is een bekend gezegde: als er geen negers bestonden, dan moesten ze worden uitgevonden. Dat zegt denkelijk wel genoeg van de menselijke aard.