Ik heb recht op geld van mijn vader na zijn scheiding met mijn moeder. Hoe pak ik dit aan?

Mijn ouders zijn gescheiden. Mijn vader betaalde geen alimentatie maar in plaats daarvan liet hij zijn huis op mij na bij overlijden. Dit staat vastgesteld in het scheidingsakte. Inmiddels heeft hij het huis verkocht. Hij leeft ook nog. Heb ik recht op geld daar van omdat hij dit liet vast stellen? Hoe pak ik dit aan? Moet in een consult aanvragen van een advocaat?

Weet jij het antwoord?

/2500

er is pas recht op "bij overlijden". zolang je vader niet is overleden, is het zijn huis, zijn eigendom, en kan hij doen en laten wat hij wil. misschien heeft hij later wel een ander huis, of geen huis. zolang hij leeft is er niets om te krijgen het lijkt of het opgenomen is in de scheidingsakte i.p.v. in een testament uit een soort van bezuinigingsoverweging. als hij het in een testament had laten opnemen was het pas bekend geworden bij overlijden. ook dan had je moeten wachten. als je het niet vertrouwt, probeer dan informatie te verkrijgen bij de notaris waar de scheidingsakte ie opgesteld, deze moet meer kunnen vertellen.

Een scheidingsacte is een document waarin je de voorwaarde van de scheiding vastlegd en mogelijke gevolgen als je overlijd. datje vader nu zijn huis verkoopt is jammer voor je maar je hebt nergens recht op het is zijn huis en als hij overlijd is er misschien nog iets over maar nu krijg je niets.

Volgens mij heb je helemaal geen recht op geld van je vader omdat hij gescheiden is. Je verwart de boedelscheiding tussen huwelijkse partners met een nalatenschap ten gevolge van overlijden. Je behoeft niemand in te schakelen om je vermeende rechten te verkrijgen, want die rechten zijn er niet. Lees het onderstaande maar eens goed door. Het is afkomstig van Anne Marie Van Doorn.U heeft misschien in relatie met een nalatenschap de term ‘legitieme portie’ wel eens horen vallen. Maar wat zijn nu eigenlijk legitieme porties? Een legitieme portie is dat gedeelte van de erfenis waar een kind wettelijk altijd recht op heeft. Nadat het erfdeel is bepaald, kan de legitieme portie worden bepaald: de legitieme portie is de helft van het erfdeel in geld. Dit betreft alleen het aandeel in geld en niet in de goederen! Sinds januari 2003 is het nieuwe erfrecht van kracht. Het erfrecht is aangepast ter bescherming van de langstlevende echtgenoot. Sinds 2003 kunnen de kinderen hun legitieme deel niet meer opeisen, als nog een van de beide echtgenoten in leven is. In het verleden is het nogal eens voorgekomen dat de achterblijvende partner de woning moest verkopen omdat een kind de legitieme portie opeiste. Dat vond de wetgever te ver gaan. Vanaf januari 2003 heeft het kind slechts een vordering op de langstlevende ter hoogte van het legitieme deel. Deze vordering is pas opeisbaar na het overlijden van de langstlevende.