Geldt een zogenaamde fatwa voor alle moslims?

Waarom ik dit vraag is nav onderstaand bericht waar in Mauretanie een fatwa uitgesproken is op vrouwenbesnijdenis. (of te wel het wordt verboden!)

http://www.magharebia.com/cocoon/awi/xhtml1/en_GB/features/awi/features/2010/01/15/feature-01

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante vraag. Ik dacht altijd dat een fatwa algemeen was dus voor alle moslims, maar jouw vraag zet me meteen aan het denken. +1

Antwoorden (3)

Ja en nee.

Er is geen overeenstemming, zeg maar onenigheid, over wie een fatwa rechtsgeldig kan uitspreken. Daarom zijn er nogal wat tegenstrijdige fatwa's, en die kunnen als gevolg daarvan natuurlijk niet gelden voor de gehele moslimgemeenschap.
Bovendien is niet in elk land de Sharia van toepassing, en dat is ook een belangrijk criterium.

zie onderstaand citaat uit de Wikipedia:
Een fatwa (Arabisch: فتوى, meervoud fatwa's), is een juridisch advies in de islam, dat door een godsdienstige wetspecialist wordt uitgevaardigd met betrekking tot een specifieke kwestie. Een fatwa hoeft echter niet per definitie als een vonnis opgevat te worden en is dan ook niet bindend. Gewoonlijk wordt een fatwa uitgegeven op verzoek van een individu of een rechter om uitkomst te bieden in gevallen waarbij de fiqh, de islamitische jurisprudentie, geen uitkomst biedt. Een geleerde geschikt om fatwa's uit te geven noemt men een moefti.

Volgens de Usul al-fiqh (Hoofd van de Fiqh) moet een fatwa aan de volgende eisen voldoen om rechtsgeldig te zijn:

De fatwa moet ondersteund worden met relevant bewijs, afkomstig uit de Koran of de Ahadith, waarop geen naskh is toegepast;
Het moet bewezen zijn dat de betreffende persoon of instantie kennis van zaken heeft en oprecht van aard;
De fatwa moet zonder individueel opportunisme zijn en zonder politieke bijbedoeling;
De fatwa is adequaat om bruikbaar te zijn in de huidige wereld.
Omdat er geen centraal islamitisch priesterschap is, is er ook geen eenstemmig toegelaten methode om te bepalen wie een fatwa kan uitvaardigen en wie dat niet kan. Dit brengt sommige islamitische geleerden ertoe om te klagen dat teveel mensen zich gekwalificeerd voelen om fatwa's uit te vaardigen.

In zowel theorie als praktijk kunnen verschillende islamitische geestelijken tegenstrijdige fatwa's uitgeven. Wat dan gebeurt hangt af van de vraag of men in een natie leeft waar de islamitische wet (sharia) de basis van burgerlijk recht is, of dat men in een gebied woont waar de islamitische wet geen rechtsvorm heeft. Merk op dat een aantal naties waarin moslims een meerderheid van de bevolking vormen geen islamitische wet als de basis van burgerlijk recht zien.
itsme
14 jaar geleden
zodra er ergens de sharia wetgeving word toegelaten geld de fatwa ook daar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja voor alle moslims, je bent moslim of niet, ben je moslim, dan moet je gehoor geven aan de Fatwah...