Waarom maakt het wat uit hoe het heet?

Energie of andere invloeden uit de spirituele wereld die een gelukzalig gevoel bij sommige mensen veroorzaken, worden door de tegenstanders van paranormale zaken, op een totaal andere manier uitgelegd (producten van onze brein).
Maar wat maakt het dan nog uit hoe het onstaat en hoe het heet, is het niet veel belangrijker voor de wetenschappers, om te begrijpen hoe er mee om te gaan?
Als we dit kunstmatig zouden kunnen opwekken, zouden we geen drugs meer nodig hebben, geen verslaving meer krijgen, we zouden heel veel soorten pillen niet meer hoeven slikken, we zouden veel beter kunnen slapen en veel, heel veel mensen zouden een veel gelukkiger leven kunnen leiden, indien de wetenschap, naast het te verklaren ook zou gaan onderzoeken hoe het toe te kunnen passen.
Waarom hoor ik daar nooit iets over ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Iedereen moet het zelf ontdekken... Daarom is dat... Het is de ontdekking die het goede gevoel oplevert... Satori, piekervaring (Abraham Maslov), euforie, noem maar op... Iemand die het zelf ontdekt heeft weet dat hij niemand van dienst kan zijn... Er zijn honderden, zo niet duizenden onderzoeken gedaan, maar iedereen moet het zelf ontdekken, hoe het precies zit, dat kun je niet van een ander leren en ook niet via onderzoek bewijzen... Daarom dat deze hoek weggehoond wordt, het kan niet bewezen worden, alleen in jezelf... Laatst zijn er studies die het hebben kunnen aantonen, dat kan met een hersenscan, er zijn trillingen die je in je hersenen hebt die uiting geven aan goede gevoelens, net als spinnen van een kat... Als je hersens een trillingsgetal hebben van 7 Hz, dan voel je je ontspannen en goed... 14 Hz heb je normaal in het leven en als je heel gespannen bent tot zelfs 50 Hz... Nu zijn er mensen die in een machine liggen en 7 Hz laten zien en als je die pijn doet, (door bijvoorbeeld stroom erop), waar iedereen pijn van krijgt, dan laten die mensen zien dat de frequentie niet verandert, dus die blijven op 7 Hz... Die mensen voelen zich goed IN pijn, terwijl er pijn is... Dus men kan het bewijzen dat er mensen zijn die een geheim hebben dat anderen niet kennen... Maar er kan niets over gezegd worden hoe ze dat doen, of jij kunt het of jij kunt het niet... Dat moet je zelf ontdekken... En DAAROM hoor je er nooit iets over...

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=3QA-XHx2VF8

Dit is niet echt een vraag, geloof ik, Ed. Toch vind ik het goed dat je hem stelt. Het maakt voor niets uit hoe het heet. Zoals Wittgenstein al zei: "Das Wort is nicht das Ding". Anderzijds, als je er met anderen over wilt praten, moet je het wel eens zijn over wat je bedoelt, als je een woord gebruikt. Veel onenigheid op GV komt voort uit een gebrek aan overeenstemming over de betekenis van datgene waar men het over heeft. Voor je echt een gesprek kunt voeren, moet je een definitie delen.

Het maakt inderdaad niet zoveel uit, zolang we maar allemaal dezelfde namen gebruiken.... anders kunnen we niet samenwerken. En we hebben de samenwerking nodig om verder te ontwikkelen, we kunnen het niet alleen. Dus zolang we elkaar maar begrijpen maakt het mij niet uit of je het A of koekjes noemt, uiteindelijk zijn het allemaal maar metaforen. Toegevoegd na 25 minuten: Het is natuurlijk wel handig de best werkende metafoor te gebruiken, eentje waarmee je verder kunt.

Tsja, daar kan ik een paar zaken over zeggen. Ten eerste, ik hoor regelmatig over creme'tjes pillen drankjes die je jonger, energievoller, levenslustiger, blijer enzovoort maken. Ten tweede, veel spirituele zaken zijn zo vaag dat het heel lastig om ze te onderzoeken. Ten derde, ik denk niet dat het kunstmatig opwekken van een geluksgevoel uiteindelijk gaat werken. Ik denk dat geluk door het leven zelf komt, niet door pillen, drankjes, creme'tjes, geloof, karma's of wat dan ook.

Het 'uitleggen', het 'ontstaan', het 'heten van', 'het begrijpen' en 'het toepassen'. Wat maakt het uit? Criteria tot het maken van onderscheid, in mijn filosofieboek ook wel 'demarcatiecriteria' genoemd, zijn belangrijk. Versmurf je alles tot smurf dan smurft de wereld zoals deze smurft. Daarnaast maakt dit het smurfen er niet begrijpelijker op, waardoor het denkbaar is dat er al snel geen smurf meer aan vast valt te smurfen. Smurft u me nog?

Bronnen:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken...

Het maakt wel degelijk uit hoe het heet. Als we verschillende namen gebruiken, krijgen we misverstanden. Een goed (slecht) voorbeeld is het woord 'energie'. Dat heeft in de wetenschap een heel bepaalde betekenis. Als de paranormalen precies hetzelfde woord gaan gebruiken voor iets heel anders, krijg je meteen spraakverwarring. Zo komen we alleen maar verder van elkaar, in plaats van nader tot elkaar. Het wordt helemaal erg als dingen die over de wetenschappelijke energie gaan, van toepassing worden verklaard op de paranormale energie. Dat zijn twee heel verschillende dingen, dus de wetenschappelijke uitspraken over energie zijn *niet* van toepassing op de paranormale energie. Het is hetzelfde als jou vragen of je ook een miljoenenbonus hebt gekregen. Je hebt toch een bank in je woonkamer staan? En banken geven toch miljoenenbonussen? Nou dan! Daarnaast noem je nog een ander effect, namelijk de invloed van bepaalde dingen. Ook die is van wezenlijk belang. Als er een invloed is die uit de geestenwereld komt, uit leylijnen, of uit een ander deel van het paranormale gedachtengoed, dan kunnen we die invloed bestuderen. Als die invloed echter uit ons eigen brein blijkt te komen, zullen we ons brein moeten bestuderen. Uiteindelijk willen we de mensen helpen. Om dat te kunnen, moeten we de invloeden begrijpen. Als een geluksgevoel uit de geestenwereld komt, zullen we de geestenwereld moeten onderzoeken. Als daarentegen blijkt dat dat geluksgevoel uit het eigen brein komt, zullen we het brein moeten onderzoeken. Als we de verkeerde bron onderzoeken, zullen we nooit een antwoord vinden. Stel dat iets uit de geestenwereld komt, en we onderzoeken het brein - dat zal een heilloze weg zijn. Andersom natuurlijk ook: stel dat iets uit het brein komt, en we onderzoeken de geestenwereld - dan zal dat een heilloze weg zijn. Kortom: --  Het is van belang dat we dezélfde taal spreken. --  Het is van belang dat we weten wáár een effect vandan komt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100