Waarom maakt het wat uit hoe het heet?

Energie of andere invloeden uit de spirituele wereld die een gelukzalig gevoel bij sommige mensen veroorzaken, worden door de tegenstanders van paranormale zaken, op een totaal andere manier uitgelegd (producten van onze brein).
Maar wat maakt het dan nog uit hoe het onstaat en hoe het heet, is het niet veel belangrijker voor de wetenschappers, om te begrijpen hoe er mee om te gaan?
Als we dit kunstmatig zouden kunnen opwekken, zouden we geen drugs meer nodig hebben, geen verslaving meer krijgen, we zouden heel veel soorten pillen niet meer hoeven slikken, we zouden veel beter kunnen slapen en veel, heel veel mensen zouden een veel gelukkiger leven kunnen leiden, indien de wetenschap, naast het te verklaren ook zou gaan onderzoeken hoe het toe te kunnen passen.
Waarom hoor ik daar nooit iets over ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
rose
14 jaar geleden
Jij stelt een vraag waar je geen antwoord op hoeft, ik geef een antwoord waar je niet om hoeft te vragen...

Het beste antwoord

Iedereen moet het zelf ontdekken... Daarom is dat... Het is de ontdekking die het goede gevoel oplevert... Satori, piekervaring (Abraham Maslov), euforie, noem maar op...

Iemand die het zelf ontdekt heeft weet dat hij niemand van dienst kan zijn...

Er zijn honderden, zo niet duizenden onderzoeken gedaan, maar iedereen moet het zelf ontdekken, hoe het precies zit, dat kun je niet van een ander leren en ook niet via onderzoek bewijzen... Daarom dat deze hoek weggehoond wordt, het kan niet bewezen worden, alleen in jezelf...

Laatst zijn er studies die het hebben kunnen aantonen, dat kan met een hersenscan, er zijn trillingen die je in je hersenen hebt die uiting geven aan goede gevoelens, net als spinnen van een kat... Als je hersens een trillingsgetal hebben van 7 Hz, dan voel je je ontspannen en goed... 14 Hz heb je normaal in het leven en als je heel gespannen bent tot zelfs 50 Hz... Nu zijn er mensen die in een machine liggen en 7 Hz laten zien en als je die pijn doet, (door bijvoorbeeld stroom erop), waar iedereen pijn van krijgt, dan laten die mensen zien dat de frequentie niet verandert, dus die blijven op 7 Hz... Die mensen voelen zich goed IN pijn, terwijl er pijn is...

Dus men kan het bewijzen dat er mensen zijn die een geheim hebben dat anderen niet kennen... Maar er kan niets over gezegd worden hoe ze dat doen, of jij kunt het of jij kunt het niet... Dat moet je zelf ontdekken...

En DAAROM hoor je er nooit iets over...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit is niet echt een vraag, geloof ik, Ed. Toch vind ik het goed dat je hem stelt. Het maakt voor niets uit hoe het heet.

Zoals Wittgenstein al zei: "Das Wort is nicht das Ding".

Anderzijds, als je er met anderen over wilt praten, moet je het wel eens zijn over wat je bedoelt, als je een woord gebruikt. Veel onenigheid op GV komt voort uit een gebrek aan overeenstemming over de betekenis van datgene waar men het over heeft.

Voor je echt een gesprek kunt voeren, moet je een definitie delen.
14 jaar geleden
Het maakt inderdaad niet zoveel uit, zolang we maar allemaal dezelfde namen gebruiken.... anders kunnen we niet samenwerken. En we hebben de samenwerking nodig om verder te ontwikkelen, we kunnen het niet alleen.

Dus zolang we elkaar maar begrijpen maakt het mij niet uit of je het A of koekjes noemt, uiteindelijk zijn het allemaal maar metaforen.

Toegevoegd na 25 minuten:
Het is natuurlijk wel handig de best werkende metafoor te gebruiken, eentje waarmee je verder kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, daar kan ik een paar zaken over zeggen.
Ten eerste, ik hoor regelmatig over creme'tjes pillen drankjes die je jonger, energievoller, levenslustiger, blijer enzovoort maken.
Ten tweede, veel spirituele zaken zijn zo vaag dat het heel lastig om ze te onderzoeken.
Ten derde, ik denk niet dat het kunstmatig opwekken van een geluksgevoel uiteindelijk gaat werken. Ik denk dat geluk door het leven zelf komt, niet door pillen, drankjes, creme'tjes, geloof, karma's of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het 'uitleggen', het 'ontstaan', het 'heten van', 'het begrijpen' en 'het toepassen'. Wat maakt het uit?

Criteria tot het maken van onderscheid, in mijn filosofieboek ook wel 'demarcatiecriteria' genoemd, zijn belangrijk.

Versmurf je alles tot smurf dan smurft de wereld zoals deze smurft. Daarnaast maakt dit het smurfen er niet begrijpelijker op, waardoor het denkbaar is dat er al snel geen smurf meer aan vast valt te smurfen. Smurft u me nog?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt wel degelijk uit hoe het heet. Als we verschillende namen gebruiken, krijgen we misverstanden.

Een goed (slecht) voorbeeld is het woord 'energie'. Dat heeft in de wetenschap een heel bepaalde betekenis. Als de paranormalen precies hetzelfde woord gaan gebruiken voor iets heel anders, krijg je meteen spraakverwarring. Zo komen we alleen maar verder van elkaar, in plaats van nader tot elkaar.

Het wordt helemaal erg als dingen die over de wetenschappelijke energie gaan, van toepassing worden verklaard op de paranormale energie. Dat zijn twee heel verschillende dingen, dus de wetenschappelijke uitspraken over energie zijn *niet* van toepassing op de paranormale energie.

Het is hetzelfde als jou vragen of je ook een miljoenenbonus hebt gekregen. Je hebt toch een bank in je woonkamer staan? En banken geven toch miljoenenbonussen? Nou dan!

Daarnaast noem je nog een ander effect, namelijk de invloed van bepaalde dingen. Ook die is van wezenlijk belang.

Als er een invloed is die uit de geestenwereld komt, uit leylijnen, of uit een ander deel van het paranormale gedachtengoed, dan kunnen we die invloed bestuderen. Als die invloed echter uit ons eigen brein blijkt te komen, zullen we ons brein moeten bestuderen.

Uiteindelijk willen we de mensen helpen. Om dat te kunnen, moeten we de invloeden begrijpen. Als een geluksgevoel uit de geestenwereld komt, zullen we de geestenwereld moeten onderzoeken. Als daarentegen blijkt dat dat geluksgevoel uit het eigen brein komt, zullen we het brein moeten onderzoeken.

Als we de verkeerde bron onderzoeken, zullen we nooit een antwoord vinden. Stel dat iets uit de geestenwereld komt, en we onderzoeken het brein - dat zal een heilloze weg zijn. Andersom natuurlijk ook: stel dat iets uit het brein komt, en we onderzoeken de geestenwereld - dan zal dat een heilloze weg zijn.

Kortom:
--  Het is van belang dat we dezélfde taal spreken.
--  Het is van belang dat we weten wáár een effect vandan komt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
Mijn vraag heb ik denk ik niet goed gesteld, blijkt ook uit sommige andere antwoorden.
De wetenschap heeft een verklaring waar dat geluksgevoel van daan komt, waarom gaat de wetenschap dan niet verder hoe het toe te passen.
Hoe het dan verder heet is niet zo van belang.
Dat is een andere dicussie.
Het doel is belangrijker dan de naam.
Als we het kunnen toepassen komt die naam vanzelf wel.
Cryofiel
14 jaar geleden
De wetenschap heeft de sleutel aangereikt. Het is de mens zelf die de sleutel in het slot moet steken. Zoek de oplossing niet buiten jezelf, zoek de oplossing *in* jezelf. Maak jezelf niet afhankelijk van geesten en energieën, gebruik je eigen geest en vind je eigen energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begrijp je laatste reactie niet erg.
De wetenschap heeft de sleutel aan gereikt, o.k. dat snap ik, maar waarom past de wetenschap het dan niet toe?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Cryofiel, Ben momenteel het artikel van Rot aan het lezen (Het religieuze brein).
Ook in jouw antwoord lees ik iets:
"Als er een invloed is die uit de geestenwereld komt, uit leylijnen, of uit een ander deel van het paranormale gedachtengoed, dan kunnen we die invloed bestuderen. Als die invloed echter uit ons eigen brein blijkt te komen, zullen we ons brein moeten bestuderen." Bedoel je "als die invloed UIT ons brein komt"
Of bedoel je "als die invloed IN ons brein tot uiting komt" ---- Ik snap nog niet wat je bedoeld met De wetenschap heeft de sleutel aangereikt. Wat heeft de wetenschap dan aangereikt?
Ik dacht dat de wetenschap alles wilde weten. De ins en outs. Dat ze een kant en klaar pakketje aan de burger kunnen geven: als je dit zo doet en dat op deze manier, dan bereik je het geluksgevoel.
En dat de wetenschap dan nog verder gaat voor meer diepgang.
Wat bedoel je met de sleutel?
Cryofiel
14 jaar geleden
De sleutel in het slot steken, dat kan de wetenschap niet doen voor de individuele persoon. Als jij, als individu, als persoon, een bepaalde energie kunt voelen, dan heeft het geen zin die energie te bestuderen - want die is er niet. Althans, niet buiten ons. De energie komt niet van een geest, niet van een leylijn. De energie komt uit onszelf. Wij brengen ons zelf in een toestand waarin we die energie ervaren. Wat zou de wetenschap hier kunnen doen? Hooguit kunnen zeggen: vertrouw op jezelf. Kom tot rust, maak jezelf niet afhankelijk van iets dat buiten jou is - want daarmee schuif je een stuk verantwoordelijkheid af. Nee, zoek het in jezelf. Doe het zelf. Vertrouw op je eigen gevoel, op je eigen lichaam. Dat zegt de wetenschap al. Die boodschap is vaak aan dovemansoren gericht, want het is zoveel fijner als iemand zegt dat je echt ziek bent, en dat je kunt genezen door de geest van oma, of door de kracht van de opaal, of door te bidden tot Jezus. Dan ligt de schuld van je lijden buiten jezelf, en ligt de oplossing buiten jezelf. De schuld kan nog altijd buiten jezelf liggen, maar de oplossing ligt voor een groot deel binnen jezelf. Die boodschap is helaas voor velen niet acceptabel, want als je jezelf kunt genezen, of in ieder geval een beslissende invloed kunt uitoefenen op je genezingsproces, nou, zo denken velen, dan zal je jezelf ook wel ziek hebben gemaakt. Dat is niet zo, maar zo wordt maar al te makkelijk gedacht. Goed, ik dwaal af. De wetenschap geeft dus al aan waar je moet zoeken naar een verklaring voor de dingen die je waarneemt, voor de dingen die je voelt. De wetenschap geeft ook al aan hoe je jezelf kunt helpen bij je eigen genezingsproces. Wat verwacht je dan nog meer?
Cryofiel
14 jaar geleden
@gdanonym, ik bedoel inderdaad dat de invloed UIT ons brein komt. Dat ons brein zelf waarnemingen creëert. Dat ons brein ons voor de gek houdt. Dat we dus zelfs onze waarnemingen niet direct kunnen vertrouwen. Ik heb de Skepter nu niet meer hier liggen, maar dit staat ook verwoord in het artikel dat jij nu hebt - althans, zo heb ik het gelezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel, we praten langs elkaar heen, ik zie de wetenschap niet alleen als diegene die alles onderzoekt, maar voor een vinding ook naar de mogelijke toepassingen kijkt.
Als de wetenschap exact weet hoe het geluksgevoel ontstaat, dan zou ze ook moeten weten hoe het toe te passen, het zou een groot deel van b.v. de medicijnen kunnen vervangen en de levenskwaliteit van veel mensen kunnen verbeteren, dat moet toch een geweldige uitdaging zijn voor de wetenschap.
Zolang dat niet gebeurt, leg ik dat nog steeds uit als twijfel bij de wetenschap.
Maar misschien denk ik te naief.
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed dat je dit zo helder noemt, we waren inderdaad enigzins langs elkaar heen aan het praten. Bedenk je wel dat *weten* hoe een geluksgevoel ontstaat, niet hetzelfde is als dat geluksgevoel her-creëren. Zelfs al zou "de wetenschap" (wat dat in dit verband ook moge zijn) in staat zijn het geluksgevoel op te wekken - zouden we dat moeten willen? "Instant geluk uit een tube, vandaag voor de halve prijs bij de wetenschapswinkel"? Ten eerste werkt het zo niet, ten tweede moeten we dat niet willen. Het geluksgevoel zal nog altijd uit jezelf moeten komen. Je moet je eigen krachten ontdekken, je moet het zelf doen. Als je dat niet doet, is het niet echt. Je hebt er dan niet zelf aan gewerkt. Vergelijk het met de zelf gezaaide, zelf verzorgde, en zelf geoogste tomaten - die smaken altijd beter dan een tomaat uit de groentenwinkel, al is die gekochte tomaat nog zo natuurlijk en biologisch enzovoort. Bovendien - wat heeft het voor zin, om niet meer afhankelijk te zijn van geesten of leylijnen of wat dan ook, maar om in plaats daarvan afhankelijk te zijn van de wetenschap? Schiet je daar iets mee op? Je plaatst jezelf nog steeds in een afhankelijke, onderdanige positie, opkijkend tegen Iets Hogers. Het werkt pas echt als jijzelf het doet, als dat Iets Hogers je eigen kracht blijkt te zijn. Net zoals bij de zelf geoogste tomaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we het geluksgevoel kunstmatig zouden kunnen opwekken, zonder pillen of wat dan ook, dan zou dat geweldig zijn voor de honderdduizenden mensen met een depressie, burnout, verlies van diebaren, ernstige ziektes enz. het zou zelfmoord kunnen tegen gaan, de toepassingen zijn eindeloos.
Doordat ik de wetenschap totaal niet in deze richting zie gaan, blijf ik mijn grote twijfels houden in hun uitleg bij dit verschijnsel.
Ik zie het als een vliegtuig, dat bedacht is dank zij de wetenschap, maar als je het dan weet wil je toch ook graag het vliegtuig bouwen en er in vliegen!
Het verder verbeteren en ontwikkelen.
Wetenschap is nooit alleen het onderuit halen van een manier van denken, maar vooral het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden door deze ontdekking.
En dat bedoel ik nu ook met mijn gestelde vraag, wat maakt het nu uit hoe je het noemt, maar doe er wat mee!
Ontwikkel het en pas het zo mogelijk toe.
En is het niet mogelijk, laat het dan weer los.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ed, dat kunstmatig opwekken gebeurt ook. Althans, onderzoek in die richting, en pogingen het te doen. Het lukt echter nog niet zonder meer. Een paar waarnemingen kunnen we kunstmatig opwekken. Uittredingen beleven, entiteiten waarnemen, vlekken zien, geluiden horen. Dat is de stand op dit moment. Bij het verdere onderzoek spelen natuurlijk morele overwegingen een grote rol. Je grijpt immers direct in in de hersenen, en daarmee in het diepste wezen van het 'ik'. Mag dat zomaar? Moet dat zomaar mogen? Die discussie moet nog worden gevoerd. Afgezien van die maatschappelijk-ethische discussie: het onderzoek wordt gedaan, we komen stapje voor stapje verder, maar het "direct" opwekken van bepaalde gevoelens ligt nog buiten bereik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel, Je hebt het over het geluksgevoel. Dat de wetenschap nog niet weet hoe die is op te roepen. Maar dat de wetenschap wel weet hoe die wordt gecreëerd? Ik hoop dat de wetenschap wel op zoek is hoe het geluksniveau is op te roepen. Want als zij zeggen dat je dit zelf moet zoeken en vinden, dan weet de burger ook niet wat ze hiermee moeten doen.
Uiteindelijk komen ze dan toch in het alternatieve circuit terecht, omdat (zoals we al eerder hebben besproken) daar wel bekend is hoe het geluksgevoel op te roepen is. "The secret" is 1 van die methoden waarmee geluksgevoel op te roepen is.
En de wetenschap legt dit opzij, omdat zij niet de boodschap kunnen lezen. Voor jouw was dit een open boek. Dan zou dit voor de wetenschap toch ook een open boek moeten zijn en zouden ze toch een andere versie van "the secret" kunnen maken. Eentje zonder Amerikaanse poeha. ---- "@gdanonym, ik bedoel inderdaad dat de invloed UIT ons brein komt. Dat ons brein zelf waarnemingen creëert. Dat ons brein ons voor de gek houdt." Dit houdt in dat er onomstotelijk wordt aangenomen dat de brein een bron is van alles. Ik denk niet dat deze conclusie gemaakt kan worden. Zeker omdat het brein nog onbekend is op vele terreinen. Er zijn vele manieren om ons brein in een bepaalde staat te brengen. Dit zijn allemaal externe manieren. Zoals pillen, drugs, maar ook een klap op de knie brengt je brein in een bepaalde staat. Zelf als iemand continu naar je kijkt (van een verte), krijg je een onaangenaam gevoel. Dit gevoel komt tot uiting in ons brein en is daar ook meetbaar. Kortom kan het andere ook niet waar zijn: "als die invloed IN ons brein tot uiting komt".
Als dit zo is, dan hebben we een meetinstrument erbij. Maar het belangrijkste is dan om ons brein niet uitsluitend als BRON te zien.
Cryofiel
14 jaar geleden
@gdanonym, voor het eerste deel verwijs ik je naar de psychologie. Op het tweede deel zal ik uitgebreider ingaan. Er zijn inderdaad twee mogelijkheden:
a)  De invloed komt uit het brein zelf.
b)  De invloed komt van buiten en wordt door het brein waargenomen. Hier is veel onderzoek naar gedaan. Tot nu toe wijzen alle aanwijzingen duidelijk richting a). Er is zelfs geen enkele aanwijzing dat b) van toepassing zou kunnen zijn. Het enige dat voor b) spreekt, is dat er gevallen zijn die we nog niet kunnen verklaren. Dat betekent dan niet meer dan precies dat: we hebben geen verklaring voor een bepaald geval. Conclusies mogen we daar niet aan verbinden. Het is geen aanwijzing voor a) en het is geen aanwijzing voor b). Het is geen afwijzing voor a) en het is geen afwijzing voor b). a) en b) blijven precies even waarschijnlijk. Ik zie het zo: --  60 onderzoeken wijzen op de waarheid van a).
--  38 onderzoeken wijzen op de onwaarheid van b).
--  2 onderzoeken geven geen uitsluitsel. Deze getallen zijn pure fantasie, het gaat om het idee. Als je naar het totaalplaatje kijkt, lijkt mij de conclusie helder. Er zullen echter altijd mensen blijven die alleen naar die laatste zin kijken (over de twee onderzoeken die geen uitsluitsel geven), en daaruit "concluderen" dat de wetenschap "erkent" dat b) een mogelijkheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, duidelijk. Als ook maar duidelijk is dat ook b) nog steeds kan gelden. Dit mis ik wel een beetje in dat artikel, omdat a) wordt aangenomen, terwijl ook b) heel goed mogelijk kan zijn. Het lijkt dan net of de conclusies zwakzinnig zijn omdat daar geen rekening mee gehouden is/wordt.
Dat is voor altijd een reden geweest om toch het onderzoek af te keuren en lijkt het voor mij niet volledig. -- Over het eerste deel. De doorverwijzing is op zich wel ok. Ware het niet dat dit volledig gescheiden is van de overige medische wereld.
Ook hebben mensen nog een drempel om naar de zieleknijper toe te gaan.
Dus iemand met bijvoorbeeld kanker zou de genezing voorspoediger kunnen verlopen als hij de juiste mentaliteit en gedachten heeft. Ook zou hij zijn genezing kunnen tegenwerken als hij dat niet heeft.
Jammer dat psychologie niet samen gaat en niet deze persoon niet naar een psycholoog wordt doorverwezen. Zijn diagnose is tenslotte kanker. Hiermee mist deze persoon een belangrijke hulpmiddel om zijn ziekte beter en effectiever te kunnen bestrijden.
Ik vind psychologie dus niet de juiste plek waar deze kennis wordt ondergebracht.
Juist omdat het de nauwe integratie mist met ALLE geneeskunde.