wie garandeert mij dat mijn uitgebrachte stem wordt meegeteld, dat niet een teller die het niet eens is met mijn keus deze niet meetelt ????

Ik weet niet hoe weer kunt reageren op reacties, doe het dus maar zo, maar het is duidelijk dat er geen waterdicht systeem is bij de telling, die computers heb ik nooit vertrouwd maar dat met de hand tellen.....................dat is toch vragen om ellende ?????
Er zei iemand dat je bij de tellingen aanwezig mag zijn, maar dat wordt dus nergens bekendgemaakt !!!!!!!!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

Niemand; die garantie is er nooit.

Overigens denk ik dat het corruptieniveau in ons land wel laag ligt hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die garantie is er wel hoor... Zo ver kun je ze wel vertrouwen...

Iedereen is gebaat bij het stemmen van jou, wat er met de stemmen gebeurt als ze gedaan zijn, daar zou ik me meer zorgen over maken...
Maar als jij binnenkomt, dan juigt elke partij het toe, omdat jij op hen zou kunnen stemmen, daarna is het een andere zaak...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Garantie en politici in één zin is al niet compatible, kan al niet samen...
Die garantie is er helaas niet, je moet er maar in vertrouwen dat het goed komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als 't goed is, mag elk EU-inwonende bij de telling aanwezig zijn. En als 't goed is, zijn er steekcontroles.

Maar !00% garanties is er nooit. In elk geval is 't 100x beter te stemmen met potlood dan te stemmen met een PC. Via internet stemmen is helemaal oncontroleerbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens.
Volgens mij worden de tellingen altijd door meerdere personen gedaan. Persoon 1 telt en persoon 2 controleerd. Ja, ook dat is niet waterdicht, maar al een stuk meer dan wanneer één persoon telt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, één teller kan de uitslag niet beïnvloeden. Daar heb je meteen een complot voor nodig.
De leden van het stembureau hebben moeten tekenen dat zij zich houden aan bepaalde regels. Ze zijn dan ook strafbaar als zij de regels schenden.
Daarnaast tellen de leden de stemmen gezamenlijk. Ze zouden dan ook met zijn allen afspraken moeten maken willen ze bepaalde stemmen ongeldig maken. Dat gaat je niet lukken, ik ken veel mensen die op het stembureau zitten, voor weinig geld een dag hiervoor opofferen, en deze mensen zijn over het algemeen erg plichtsgetrouw. Je moet het ook zo zien: alles wordt vastgelegd: hoeveel mensen zijn er geweest. Hoeveel mensen hebben hun stembiljet in de stembus gedaan, hoeveel ongeldige stemmen zijn er uitgebracht, hoeveel ongeldige. Alles wordt aan het einde van de dag verzegeld en men tekent er ook voor. Mocht de groep nu toch met zijn allen beslissen, we houden die en die stem achter, dan moeten ze ook adminstratief bijhouden wat ze gefraudeerd hebben. Lastige klus!
Kortom: zekerheid heb je nooit, maar het systeem is behoorlijk waterdicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het stembureau waar ik vanochtend ben geweest hadden ze één persoon die de ID van het stembiljet controleerde. Eén iemand die de naam af vinkte en één iemand die bij ieder uitgegeven stembiljet een streepje zette in een turftabel...

Dus dat zou moeten inhouden dat als er 11.371 stembiljetten bij één stembureau zijn uitgegeven dat er dan ook 11.371 stembiljetten worden geteld...

Toegevoegd op 04-06-2009 12:34:58
En die 11.371 is overigens een willekeurig getal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100% garantie is er natuurlijk nooit maar de controle is behoorlijk streng. De stemmen worden meerdere malen geteld door verschillende personen. Afwijkingen vallen dan al snel op. Niemand wordt alleen bij de stemformulieren achter gelaten. Om het te frauderen bij het stemmen tellen moet je behoorlijk je best doen. En zelfs als je dat lukt dan zal je om een verkiezing te kunnen beïnvloeden behoorlijk wat stemtellers in behoorlijk wat stemdisctricten in behoorlijk wat gemeenten moeten hebben die daar an meewerken.

Een beetje dictator lukt dat wel natuurlijk maar over het algemeen valt er in Nederland weinig te frauderen met stemmen. Daarvoor hebben we toch net iets te veel een verdeelde politiek en een te groot pers apparaat.