Zijn de PVV en de TON racistische partijen?

Zelf beweren ze van niet. Hoe zit dat? Als ze het zijn zou dat tegen de grondwet in gaan, wat het binnenland betreft. Is het mogelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (13)

neen dat zijn ze niet.
anders zou ik er niet op stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PVV wel, TON niet zozeer denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welk ras discrimineren ze dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moslims, mensen uit het midden oosten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PVV discriminieert standaard moslims en in het bijzonder marokkanen, of heb je het nieuws gemist afgelopen jaren? hogere straffen voor marokkaanse jongeren lijkt me 100% geval van discriminiatie, geen discussie over mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, moslims zijn een *ras*! En ik maar denken dat moslims aanhangers van een bepaalde religie/ideologie waren, en je een mening zou kunnen heben over de invloed van die ideologie! Het verschil is natuurlijk essentieel. Het maakt nogal uit of je meent dat er problemen zijn met het gedrag van een deel van een groep, waarbij de ideologie van die groep een rol speelt bij het ontstaan van die problemen, of dat je mensen minderwaardig vindt op basis van hun ras. Ook wonderlijk dat Wilders zelden wordt geciteerd als hij zegt dat een groot deel van de moslims in dit land eerlijke hardwerkende mensen zijn, en dat zij wat hem betreft van harte welkom zijn in Nederland.
Ze hebben beide juridische adviseurs, die ze helpen om tot aan het randje te gaan, maar net niet erover heen, om maar geen proces aan hun broek te krijgen. Daarom leunt het er tegen aan.
Het O.M. heeft ondanks dat besloten om Wilders te vervolgen voor discriminatie.
14 jaar geleden
Absoluut. Ik ben al een keer afgebrand op dit forum van wege mijn mening dat rechtse partijen in het algemeen racistisch zijn. Maar dit komt van de vorpagina van PPV, ik quote & huiver:

'Het aantal vreemdelingen dat jaarlijks naar ons land komt is nog steeds excessief hoog. De demografische ontwikkelingen zijn ronduit zorgelijk: de meerderheid van de jongeren in de grote steden is nu al van niet-westerse afkomst.'

Is het wederom 1933?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de PVV en TON zijn geen racistische partijen. Een partij is pas racistisch als het het ene ras boven het andere ras stelt. Voor zover ik weet was alleen de partij van Adolf Hitler van mening dat het Germaanse ras beter was als alle anderen. De PVV en TON zijn net zo min racistisch als de PvdA of GroenLinks, om er maar eens een paar te noemen. Als een partij racistisch is moet dat op een of andere manier blijken uit het partijprogram of uit hetgeen de leider of partijleden gezegd hebben. Maar daarvan is geen sprake bij de PVV of de TON.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de fout! Het gaat niet om voorkeur uitspreken voor een ras maar voor een identiteit. Nederlander zijn is geen ras maar een identiteit. U gebruikt veel te grote woorden. Noem de PVV en de TON intolerant en populistisch maar niet racistisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou nog eens grootheidswaan zijn: denken dat er twee rassen zijn, een Nederlands en een niet-Nederlands ras. Gelukkig wordt dit beeld verzonnen door mensen die tegen de PVV en/of TOS zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verschil in woord en daad. Als ze het zouden opschrijven in hun programma, ja dan zijn ze strafbaar (terecht!). Maar in hun uitingen zijn ze erg duidelijk. Het gaat omfloerst (en soms zelfs dat niet eens). Maar het is er echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een partij is niet pas racistisch als hij het ene ras boven de andere stelt. De definitie van racisme is "begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen" geloofsovertuigingen etc. horen ook onder 'ras'. En het is zeer duidelijk dat Geert W. geen hoge pet op heeft van alles wat uit het midden oosten komt, of in de richting van Meka bid in plaats van naar de hemel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Quote ""karaktereigenschappen" geloofsovertuigingen etc. horen ook onder ‘ras’." Dat is nou racisme, denken dat ras en geloof en karakter samenhangen. Ik heb ook geen hoge pet op van de Islam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij heeft net gezegt: Hij wil elke Islamiet met een dubbel paspoort die een misdaad pleeft uitzetten. Maar over de rest met een dubbel paspoort die een misdaad pleegt hoor je em niet. Hoezo racisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boender, weer een verkeerde interpretatie. De Islam is een godsdienst geen ras. En leer zelf eens lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga jij nou maar lekker verder met mij slijmerige pb's te sturen. En serieus, leer lezen. Je bakt er niks van. Maar oké even een verduidelijking: dan noemen we het toch gewoon discrimineren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Discrimineren ja: dat woord komt in de buurt. Had echt niet zo lang hoeven duren. Als je beter begrepen wilt worden, wees dan in ieder geval duidelijk. En lees ook wat er staat, mij quote over racisme vind je niet juist maar hij is bijna gelijk aan wat jij daarover zei. Jij roept dan dat ik niet goed lees, maar jij bent het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee jij! haha luster. Echt leer lezen. Zie je dat " teken achter karaktereigenschappen staan? Dat betekend het eind van mijn quote, volg je het nog? Ga toch huilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK geef jou geen reactie meer. Ik heb het met jou gehad, Bekijk het maar. ( komt geen zinnig woord uit)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze hadden het toch over het joodse ras? als joden een ras is waarom islamieten of christenen dan niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kempo, dat verzin ik niet. Islamiet is geen ras omdat het een godsdienst is. Ik heb nog nooit gehoord van het Christelijke ras, jij wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kempo: joden zijn ook geen ras. Wel een volk. Om precies te zijn, 'Joden' (met hoofdletter) wordt gebruikt om het Joodse volk aan te duiden, en 'joden' zonder hoofdletter) om aanhangers van het joodse geloof aan te duiden. De twee groepen hebben dezelfde oorsprong, en hebben nog steeds een zeer grote overlap, maar zijn niet exact gelijk aan elkaar. Volgens de (ongefundeerde) rassentheorie die werd gebruikt in nazi-Duitsland, zou het Joodse volk deel zijn van het Semitische ras. Dat werd minderwaardig gevonden aan het Arische ras. In feite is de basis om mensen in te delen in wat voor rassen dan ook (dus ook het 'blanke', 'zwarte' en 'gele' ras) bijzonder zwak, en is er al helemaal geen basis voor het idee dat 'Ariërs' en 'Semieten' tot verschillende rassen zouden behoren. Om op de PVV terug te komen: ik heb die partij nog niets horen roepen dat erop duidt dat ze aan één of andere rassentheorie vasthouden als basis van hun standpunten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja Genj, hoor je het eens van een ander. Precies wat ik zeg met mijn quote: De definitie van racisme is: "begrip ‘ras’ een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen". Geloofsovertuigingen etc. horen ook onder ‘ras’
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Guidance Met "Lees jij je eigen reactie eens door" suggereer je dat ik niet weet wat ik opschreef, maar wat neerplempte. Dat is een soort denken dat je zelfs onder racisten niet eens aantreft. Weet je wel wat je in de reactieruimte neerzet? Waar jij het over hebt was niet de vraag die gesteld werd. Jij hebt het- zoals nb zelf zegt over Facisme en discriminatie. Lees je reactie maar eens door. De PVV is geen racistische organisatie dat is nu wel voldoende uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ deboender. Dus de PVV en de TON zijn geen racistische partijen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is jouw mening.
Jazeker. En die 17% die er op stemde ook. En de rest die er mee sympatiseert ook. Allemaal racisten. Allemaal.
Vreselijk is het. Echt. Ik kan wel janken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt u nou een grap of bent u serieus?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Melissa kennende: een grap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jank toch niet, kleine Eva, sorry Melissa
Met name Wilders zegt regelmatig dat hij niets tegen buitenlanders heeft, maar tegen de islam. In het verkiezingspamflet van de PVV valt te lezen dat ze een immigratiestop niet-westerse allochtonen voor 5 jaar wensen. Het feit dat hier onderscheid gemaakt wordt tussen bijvoorbeeld Polen (die kennelijk wel welkom zijn) en Turken geeft aan dat de ene bevolkingsgroep voor de PVV minder rechten zou moeten hebben dan de andere. Dat doet de PVV wel op meer vlakken. Zo wenst men dat in moskeeen alleen Nederlands gesproken mag worden, maar dat er al eeuwenlang anderstalige kerken en synagogen zijn in Nederland is geen probleem. Verder wil men de bouw van moskeeen en islamitische scholen tegenhouden maar heeft men geen probleem met gebouwen en scholen van andere religies. Ook is de PVV van mening dat 'Marrokaanse straatterroristen met dubbele nationaliteit' het land uitgezet moeten worden terwijl westerse criminelen (veel Amerikanen in Nederland hebben ook een dubbel paspoort) wel in Nederland mogen blijven wonen.

Het is dus wel duidelijk dat Wilders een soort van allergie heeft ontwikkeld tegen alles wat uit het midden-oosten komt (behalve Israel). Het is niet racistisch, maar duidelijk wel islamofobisch te noemen omdat hij de ene bevolkingsgroep minder rechten wil geven dan de rest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat zijn ze zeker. Zeker de PVV. Die rekent alle islamieten categorisch af op de enkele procenten die zich misdragen.

Dat is net zoiets als alle westerlingen afrekenen op de enkele procenten idioten die we hebben (vd Graaf, Karst T, in NL en in Amerika zijn er daar nog iets meer van...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De PVV rekent ze af op hun inspiratiebron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals we ook elke westerling op de bijbel afrekenen. Lekker zeg.....
Nee, ik vind ze niet racistisch.
Vooral de PVV probeert onze ogen te openen, alles dat ze doen is wijzen op feiten. Ze laten het aan de persoon zelf over die feiten te interpreteren.

Kijk onder andere eens naar Fitna, er is geen enkel beeld te vinden in die film die niet eerder op TV geweest is. Geert heeft ze alleen achter elkaar gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat over Fitna is echt een onzin opmerking C4th. Ik kan ook wel allemaal beelden die al op tv geweest zijn achter elkaar plakken en er een anti-neger film van maken. Het gaat erom wat je met de beelden insinueerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jaja, zo konden er talloze belachelijke filmpjes gemaakt worden he, was een hele wedstrijd van op youtube. Het waren misschien wel feiten, maar het was zeker geen objectief filmpje dat Fitna, zo kan je ze over christenen, voetballers, vrouwen & tramconcuteurs ook maken.
Jullie zien nu hoe moeilijk het allemaal is. In de jaren 30 werd politicus Aantjes lid van de NSB, als zovelen. Pas later had hij door dat dat een foute keuze was.
Foute keuzes worden ook door slimme mensen gemaakt, als de situatie maar troebelig genoeg is. Een dat is de situatie in Nederland nu zeker. Het creeren van die onduidelijkheid mag je de politiek van nu wel verwijten.
Misschien ben ik nu fout, maar ik geloof niet dat Wilders een echt racistische partij is, maar ik denk ook niet dat hij gelijk heeft. Ik heb batuurlijk op D66 gestemd.
TON? wat is TON in 2009 ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ton is sowieso niks inderdaad. Maar misschien is Geert W. op dit moment niet racistisch, maar het potentieel heeft hij zeker. Hitler was ook niet vanaf het begin de man die hij was tijdens WOII.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom is het ook zo moeilijk om deze vraag met recht te kunnen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij IS natuurlijk een racist, maar hij DENKT oprecht dat ie het niet is volgens mij. Alles wat fout gaat in Nederland is de fout van een marokkaan en/of islamiet, telkens weer hetzelfde praatje... en ze trappen er nog in ook.
pvv=party vernedering vreemdelingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mening over immigratie hebben is iets heel anders dan rassistisch zijn.

Voor de tegenstanders een mooi idee om de PVV van rassisme te beschuldigen. Maar Widlers heeft nooit gezegd dat hij een hekel aan zwarte, rode of groende mensen heeft. Hij is bang voor de negatieve invloed van de islam.
Dat daar een mens aan vast zit betekent niet dat hij dit persoon minderwaardig vindt.

ik stem niet op hem omdat hij een te mager partijprogramma heeft. Maar zijn basis idee snap ik wel.

Verder is tijdens de europese verkiezingen gebleken dat opvallend veel "immigranten" op Wilders gestemd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou willen dat afkomst of huidskleur van mensen niets uitmaakt. Feit is wel dat de donkere huidskleur oververtegenwoordigd is in gevangenissen en bij Opsporing Verzocht. Dat vraag is alleen wat je moet doen met dat gegeven. Het jarenlange begrip tonen heeft geen resultaat gehad. Uitzetten is onmenselijk, absurd en kan wettelijk niet. Signaleren dat er een probleem is, is een goed begin. Daar begon Fortuin mee. Stap twee is een stuk moeilijker. Het heeft in ieder geval weinig zin om de discussie de nek om te draaien door iedereen die zegt dat er een probleem is een racist te noemen. Goed sociologisch onderzoek naar de oorzaak van de hoge criminaliteitscijfers van sommige allochtone bevolkingsgroepen lijkt mij een goed begin.