Hoe serieus moet je gemeenteraadsverkiezingen nemen met landelijke lijsttrekkers en thema's?

In de debatten naar aanleiding van de verkiezingen gaat het vooral over zaken die in de landelijke politiek worden geregeld. De verkiezingen staan in het teken van onderwijs, werkgelegenheid, pensioenleeftijd, Uruzgan, bezuinigen of meer staatsschuld, etc. Je stem op 3 maart heeft geen invloed op deze thema's. Je stemt voor stadsvervoer, prijzen van parkeerplaatsen, woonerven, auto's bij scholen, drempels, sportverenigingen, nieuwe bouwplannen, voorzieningen, etc.

Ook de politici die aan die debatten mee doen zijn landelijke politici. Helaas je kunt niet stemmen op Bos, Balkenende, Wilders, Rutte, Kant, Pechtold, of Halsema.

Door mensen onder valse voorwendselen naar de stembus te lokken, holt de politiek haar eigen geloofwaardigheid uit. Zie ik dit goed, of denken andere dat de verkiezingen van 3 maart wel bepalen wat er in Den Haag gebeurd?
Zou het niet beter zijn om gemeenteraadsverkiezingen verspreid over het jaar te houden, zodat ze niet meer interessant zijn voor landelijke thema's?
Heeft de landelijke politiek niet ook al de provinciale verkiezingen stuk gemaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben het met je eens dat de dames en heren in Den Haag de gemeenteraadsverkiezingen met beide handen aangrijpen om hun landelijk politieke standpunten kenbaar te maken in de media. Daarom komt het ook vervelend uit dat de landelijke verkiezingen nu ook voor de deur staan. Ik vind dat ook niet terecht omdat er dan inderdaad burgers zijn die op basis van deze landelijke politieke standpunten hun stem gaan uitbrengen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Het verspreid houden van gemeenteraadsverkiezingen zou een optie kunnen zijn om deze onterechte "belangenverstrengeling" te voorkomen. Maar om je vraag te beantwoorden: ik denk dat je ondanks het bovenstaande juist de gemeenteraadsverkiezingen heel serieus moet nemen omdat daaruit toch de bestuurders van de gemeente waarin jij woont worden gekozen. Deze mensen staan dus nog dichter bij jou dan de dames en heren in Den Haag omdat ze uiteindelijk beslissen wat er in jouw straat gebeurd. Je moet je stem echter baseren op wat de partijen in jouw woonplaats op hun programma hebben en niet op het programma van de landelijke partij. Dus eigenlijk kun je de komende dagen beter niet naar de politieke discussies op de TV kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij de verkiezingen voor de gemeenteraad moet je uitgaan van de gemeentepolitiek. Daar stem je voor. Dus kan het best zijn dat je voor de gemeenteraad VVD stemt terwijl je landelijk misschien SP zou stemmen. De landelijke zaken tellen niet mee. Bovendien zijn er veel gemeentelijke partijen en doet niet elke landelijke partij in elke gemeent mee. Ga dus uit van wat je over de gemeentepolitiek denkt.

Wel is het zo da ze de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen zullen zien als een graadmeter voor wat er landelijk gestemd zal worden. Vandaar de de landelijke politici zoveel waarde hechten aan winst van hun partij bij de gemeenteraadsverkiezingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel meer thema's zijn gemeentelijke verantwoordelijkheid dan je zou denken. Onderwijs, criminaliteitsaanpak, infrastructuur, woningmarkt etc. Hoewel de verkiezingen lokaal zijn, hebben de lokale fracties wel dezelfde ideologie als de landelijke partijen. Landelijke politici kunnen dan ook zeker over de lokale zaken praten, want D66 is bijvoorbeeld in bijna elke gemeente voor een verruiming van de openingstijden en voor een conciërge op elke basisschool.

Bovendien kan je de landelijke politieke kopstukken zien als woordvoerders voor alle lokale fracties bij elkaar. We hebben zo veel gemeentes en nog meer lokale fracties dat je ze nooit allemaal aandacht kan geven in nationale media. Toch krijgen mensen meer info van landelijke media dan van het lokale suffertje. Daarom is het ook goed dat politieke partijen landelijk aandacht besteden aan de lokale verkiezingen.