Hebben de stemmen op een provinciale partij ook invloed op de eerste kamer?

Gaan de stemmen op een provinciale partij nog naar een partij die ongeveer de zelfde idealen heeft, of doet je stem niet mee voor de eerste kamer?

een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
De partijen kiezen de eerste kamer dus ja een stem op een provinciale partij kan een 1 ste kamer zetel op leveren
jc54
een jaar geleden
In zoverre dat je een landelijke partij een stem ontneemt.

Antwoorden (2)

De Statenleden kiezen de Eerste Kamer. Punt. Uiteraard zal een statenlid van het CDA ook voor de EK op een CDA-er stemmen, alhoewel daar uitzonderingen op kunnen bestaan. Leden van een provinciale partij stemmen voor de EK op de partij waar ze het dichtst bij staan. Achter de schermen worden daar ook wel afspraken over gemaakt, maar veel wordt daar niet over bekendgemaakt natuurlijk. In de uitslagen kun je het soms wel zien.
teusvh
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
Gezamenlijke/Samenwerkende provinciale partijen zijn meestal in de Eerste Kamer vertegenwoordigd met een of meer eigen zetels.
Nee, stemmen op een provinciale partij hebben geen invloed op de samenstelling van de Eerste Kamer. De Eerste Kamer wordt gekozen door de leden van de Tweede Kamer.
10 maanden geleden