Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In welke situaties kun je alleen met je ID kaart identificeren?

Hallo,

Ik vroeg me af:

In welke situaties is het alleen toegestaan om met je ID kaart jezelf te identificeren? . (Met uitzondering als je op reis gaat.) En dus niet met een rijbewijs?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
836

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/welk-identiteitsbewijs-mag-ik-gebruiken-in-welke-situatie.html

In deze link vind je alle informatie
Zo mag het bij een notaris wel met een rijbewijs, maar wil je een uitkering aanvragen weer niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik werk bij europol en daar mag je als bezoek alleen naar binnen als je een id kaart of paspoort hebt.. Is een Europese organisatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In geen enkele situatie.
Je kunt je overal met je paspoort identificeren.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima reactie. Altijd is naast de IDkaart het paspoort geldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer zo'n lullige, ongemotiveerde min! Van mij een plus voor dit correcte antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvullende verduidelijking van mijn +.
Buiten de EU is de IDkaart niet geldig. Dan alleen het paspoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Renssj, er is geen onderbouwing te zien.
Alleen met een ID kaart identificeren en dus niet met een rijbewijs en niet met een paspoort is onmogelijk.
Als je ergens gaat werken. Een rijbewijs is dan geen geldig legitimatiebewijs. Een werkgever is verplicht het getoonde legitimatiebewijs te controleren op echtheid en let daarbij op dingen als:

de pasfoto: komt deze overeen met de persoon die voor u staat?
kenmerken: kloppen de op het legitimatiebewijs genoemde fysieke kenmerken zoals lengte en leeftijd?
handtekening
nationaliteit
geldigheid van het document: is de vervaldatum nog niet verstreken?
Ook staat op ID kaart en paspoort je sofinummer. Dit is op het rijbewijs niet het geval.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding