Als er slachtoffers vallen bij een gebeurtenis in het buitenland, waarom concentreert men zich dan zoveel op de daarbij betrokken Nederlanders?

Geen idee of de vraag eerder is gesteld, ik kon hem niet vinden in ieder geval.

Maar, als er bijvoorbeeld een vliegtuig neerstort, of zoals nu weer met die afschuwelijke aardbeving in Haïti, waar komt het door dat er in het Nederlandse nieuws zo een nadruk gelegd wordt op (mogelijke) Nederlandse betrokkenen / slachtoffers?

Ik begrijp dat er misschien een aantal Nederlanders zijn die hierin geïntereseerd zijn, maar is dit niet vaak een behoorlijk vertekend beeld van het nieuws?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het antwoord niet, maar vraag me altijd precies hetzelfde af. Ook nu weer met die aardbeving in Haïti.
De nieuwswaarde verandert voor mij niet al naar gelang het aantal Nederlandse slachtoffers. Ik zie mijzelf als een wereldburger en vind bijvoorbeeld de aardbeving even erg voor slachtoffers uit Haïti als voor slachtoffers uit Nederland. +1 voor je vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel, zo denk ik er dus ook in grote lijnen over. Natuurlijk, als zoiets net gebeurd is het voor Nederlanders die mensen kennen die in Haïti zijn misschien interessant om te weten of ze eens een poging moeten doen om erachter te komen wat er met die bekenden gebeurd is, daar kan ik inkomen. Als zo'n ramp echter al een paar dagen geleden gebeurd is en je hoort en leest nog steeds van alles en nog wat over hoeveel Nederlanders er vermist zijn, dan verbaast het mij dat de berichten inmiddels niet openen met iets als: "Hulpteam gearriveerd" of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heb ik me ook altijd afgevraagd. Bomt het mij iets of er al dan niet Nederlanders slachtoffer geworden zijn van de ramp in Haïti. Waarom zou het voor Nederlanders erger zijn dan voor Haïtianen...
+1 voor je vraag.
Rieneke1
14 jaar geleden
goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Het beste antwoord

Daar heeft Piet Grijs ooit de ergheidscoëfficiënt voor bedacht Een ingewikkelde formule die rekening houdt met de effecten van: afstand, aantal doden, bekendheid met slachtoffers, landgenoten. En nog meer variabelen die ik niet onthouden heb. Kan hem helaas niet vinden op internet.

Met die formule kun je 'berekenen' dat bijvoorbeeld een bootongeluk in Nederland met 5 doden ( en dan 'liefst' Nederlanders) als aanzienlijk erger wordt ervaren dan een bootongeluk met 300 slachtoffers ergens in Verweggistan. En dan wel zonder Nederlanders want anders wordt de uitkomst aanzienlijk beïnvloedt.

De uitkomsten waren voor mijzelf herkenbaar. En zo staat een objectief vergelijkbaar ongeluk met zo'n veerboor ergens ver weg ook vaak op pagina zoveel. The Herald of Free Enterprice haalde riant de voorpagina.

Toegevoegd na 1 minuut:
beïnvloedt=beïnvloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, zeer interessant.

Andere antwoorden (7)

De media wil scoren, een Nederlands slachtoffer is nieuws wat je kunt uitmelken, dus geld voor de betrokken zender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik denk dat dit zich niet rechtstreeks in geld laat vertalen.
Dus -1 voor deze ongefundeerde uitlating.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij niet, de gene met de beste beelden c.q verslaggeving kan daarom heen ook de duurste reclame plannen.
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat klopt. Maar er wordt geen reclame ingekocht op de dagelijkse actualiteit. En geloof me, ik weet waar ik het over heb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar wel op de langere termijn, dus de gene die constant het "beste nieuws" brengt heeft de duurste reclame blokken. Grote nieuws zenders betalen niet voor de lol gigantische bedragen voor "mooiste ramp beelden"". Voor de goede orde voor ik de IT in ging was ik commercieel medewerker buitendienst in de grafische industrie met wat klanten in de media dus ik weet ook waar ik over praat. Een paar van onze cliënten, Vrij Nederland, Veronica. Als je het wil na trekken toen zat ik bij B&R Lithograven in Utrecht.
AWM
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk. Alleen gaat zet je 'beste nieuws' terecht tussen aanhalingstekens. We hebben het dan over kijkcijfers. Natuurlijk kijken adverteerders daar naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De media is een grote geldmachine en zo iets als RTL nieuws moet ook betaald worden.
Dit is omdat het onze landgenoten betreft.
En ik vind niet dat hier echt de nadruk op word gelegd. Er staat tenslotte ook heel duidelijk dat er minstens een half miljoen doden zijn gevallen..
Het word om deze reden misschien ook wat persoonlijker..
Maar het wordt dus benoemt omdat het je landgenoten zijn. Zou raar zijn als ze dat dus niet even vermelden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarbij denk ik ook dat mensen zich gelijk meer betrokken voelen als er Nederlanders bij betrokken zijn. Omdat het dus iemand van jou land is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De media zijn er voor de ontvangers.
In Nederland heb je nu eenmaal vooral te maken met Nederlandse ontvangers van wat de media te melden hebben, al was het alleen al vanwege de taal waarin een boodschap wordt gecommuniceerd.

Iets is nieuws om diverse redenen. Eén daarvan is (voor Nederlanders) als er Nederlanders bij betrokken zijn.
Als bijvoorbeeld iemand in jouw naaste familie overlijdt of geboren wordt, dan is dat voor jou nieuws, terwijl dat voor mij niet eens van betekenis is.
Zo is het wat groter gezien met woonplaatsen en provincies ook zo, en nog groter met landen en continenten ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij Nederlanders denken (vooral alleen) aan onszelf... Dan zijn WIJ betrokken en zijn WIJ slachtoffers, anders gaat het alleen maar over anderen en die kennen we toch niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een snee in je eigen vinger doet meer pijn dan het afhakken van de hand bij je buurman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat voor de Nederlandse media buitenlanders niet zo interessant zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kennis van mij zit in Haiti en is nog niet gevonden. Ik hoop dat ze haar nog vinden. Daarom heb ik het graag dat ze eerst naar haar gaan zoeken, en niet naar die ander. Zo egoistisch ben ik wel. Mensen zijn in het algemeen het meest geinteresseerd in het lot van hun gezin, dan familie, dan vrienden, dan kennissen, collega's, buurtgenoten, plaatsgenoten, landgenoten, dan pas anderen. Van de Nederlandse televisie verwacht je dus dat die bij voorkeur nieuws brengt over Nederlanders. Het is terecht dat bij rampen altijd meteen de vraag wordt beantwoord: zijn er Nederlanders bij betrokken? Wil je dat niet weten kijk dan naar de BBC-World of CNN.