Als er slachtoffers vallen bij een gebeurtenis in het buitenland, waarom concentreert men zich dan zoveel op de daarbij betrokken Nederlanders?

Geen idee of de vraag eerder is gesteld, ik kon hem niet vinden in ieder geval.

Maar, als er bijvoorbeeld een vliegtuig neerstort, of zoals nu weer met die afschuwelijke aardbeving in Haïti, waar komt het door dat er in het Nederlandse nieuws zo een nadruk gelegd wordt op (mogelijke) Nederlandse betrokkenen / slachtoffers?

Ik begrijp dat er misschien een aantal Nederlanders zijn die hierin geïntereseerd zijn, maar is dit niet vaak een behoorlijk vertekend beeld van het nieuws?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Daar heeft Piet Grijs ooit de ergheidscoëfficiënt voor bedacht Een ingewikkelde formule die rekening houdt met de effecten van: afstand, aantal doden, bekendheid met slachtoffers, landgenoten. En nog meer variabelen die ik niet onthouden heb. Kan hem helaas niet vinden op internet. Met die formule kun je 'berekenen' dat bijvoorbeeld een bootongeluk in Nederland met 5 doden ( en dan 'liefst' Nederlanders) als aanzienlijk erger wordt ervaren dan een bootongeluk met 300 slachtoffers ergens in Verweggistan. En dan wel zonder Nederlanders want anders wordt de uitkomst aanzienlijk beïnvloedt. De uitkomsten waren voor mijzelf herkenbaar. En zo staat een objectief vergelijkbaar ongeluk met zo'n veerboor ergens ver weg ook vaak op pagina zoveel. The Herald of Free Enterprice haalde riant de voorpagina. Toegevoegd na 1 minuut: beïnvloedt=beïnvloed.

De media wil scoren, een Nederlands slachtoffer is nieuws wat je kunt uitmelken, dus geld voor de betrokken zender.

Dit is omdat het onze landgenoten betreft. En ik vind niet dat hier echt de nadruk op word gelegd. Er staat tenslotte ook heel duidelijk dat er minstens een half miljoen doden zijn gevallen.. Het word om deze reden misschien ook wat persoonlijker.. Maar het wordt dus benoemt omdat het je landgenoten zijn. Zou raar zijn als ze dat dus niet even vermelden. Toegevoegd na 1 minuut: Daarbij denk ik ook dat mensen zich gelijk meer betrokken voelen als er Nederlanders bij betrokken zijn. Omdat het dus iemand van jou land is.

De media zijn er voor de ontvangers. In Nederland heb je nu eenmaal vooral te maken met Nederlandse ontvangers van wat de media te melden hebben, al was het alleen al vanwege de taal waarin een boodschap wordt gecommuniceerd. Iets is nieuws om diverse redenen. Eén daarvan is (voor Nederlanders) als er Nederlanders bij betrokken zijn. Als bijvoorbeeld iemand in jouw naaste familie overlijdt of geboren wordt, dan is dat voor jou nieuws, terwijl dat voor mij niet eens van betekenis is. Zo is het wat groter gezien met woonplaatsen en provincies ook zo, en nog groter met landen en continenten ook.

Wij Nederlanders denken (vooral alleen) aan onszelf... Dan zijn WIJ betrokken en zijn WIJ slachtoffers, anders gaat het alleen maar over anderen en die kennen we toch niet...

Een snee in je eigen vinger doet meer pijn dan het afhakken van de hand bij je buurman.

Omdat voor de Nederlandse media buitenlanders niet zo interessant zijn.

Een kennis van mij zit in Haiti en is nog niet gevonden. Ik hoop dat ze haar nog vinden. Daarom heb ik het graag dat ze eerst naar haar gaan zoeken, en niet naar die ander. Zo egoistisch ben ik wel. Mensen zijn in het algemeen het meest geinteresseerd in het lot van hun gezin, dan familie, dan vrienden, dan kennissen, collega's, buurtgenoten, plaatsgenoten, landgenoten, dan pas anderen. Van de Nederlandse televisie verwacht je dus dat die bij voorkeur nieuws brengt over Nederlanders. Het is terecht dat bij rampen altijd meteen de vraag wordt beantwoord: zijn er Nederlanders bij betrokken? Wil je dat niet weten kijk dan naar de BBC-World of CNN.