Hoe zorg je ervoor dat je met je lieve gedrag niet kwetsbaar / als 'makkelijk voor de gek te houden' overkomt?

Dus hoe wek je niet die indruk als je van nature een lieve, knappe/schattige uitstraling hebt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (5)

Vooral door eerlijk te zijn. Waarom zou je een ander voor de gek houden en een andere indruk van jouw "fictieve rol" willen geven, terwijl als je eerlijk en to the point bent, jouw eigen mening ook meer tot zijn recht komt en waarschijnlijk ook een stuk minder snel mensen denken dat je voor de gek te houden bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je die uitstraling hebt, kun je dat niet veranderen, wel kun je iets minder schattig overkomen door duidelijk je mening te geven, niet overal ja op te zeggen, maar als dat nodig is tegengas te geven en te zorgen dat je je tussen de mensen bevindt, zodat je weet wat er gebeurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel mensen maken de fout om hun 'Nee' te ontkrachten door daarna onmiddellijk te lachen of door er verzachtende dingen aan toe te voegen. Nee is gewoon nee en dat moet je dus ook zakelijk brengen anders verspeel je je geloofwaardigheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houd voor jezelf altijd in het oog waar je grenzen liggen. Mensen mogen best zien dat je lief en aardig bent, maar dat houd niet in dat er met je gesold kan worden. Zo gauw dat het geval is, zal je direct duidelijk moeten maken dat er zaken zijn die je niet pikt. Maar zelfs dat kan je op een rustige manier vertellen.
Schreeuwen heeft geen zin, gewoon jezelf blijven, dan zullen ze je kracht ervaren binnen je prettige persoonlijkheid. Reken maar dat dat indruk maakt!
11 jaar geleden
Er is een verschil tussen uiterlijk, uitstraling en houding. Het is al bewezen dat bepaalde kenmerken van het uiterlijk ook bepaalde reacties bij mensen oproepen. Denk maar eens aan het "domme blondje" , de "gezellig dikkerd" etc.... Misschien heb jij door je grootte, haarkleur, kledingstijl etc. een uitstraling bij wie mensen gauw denken "lief, schattig en onschuldig".
Vaak zijn vooral meisjes thuis gedrild om altijd lief, zacht en aardig te zijn. Ze blijven dan hun hele leven de "kleine-meisjes-uitstraling" behouden en onderdrukken hun meer mannelijke kant. Dit levert allicht soms voordelen op (bv. je met een lekke band langs de weg staat) maar heeft soms ook nadelen (bv. men neemt je niet altijd even serieus, je durft jezelf niet te "laten zien" zoals je echt bent enz).
Als je serieuzer wil genomen worden, hierbij alvast enkele tips :
- let op je stemgebruik. Een minnie mouse stemmetje is schattig maar zorgt er ook voor dat mensen je behandelen als mini mouse.
* (glim)lachen : vooral jonge vrouwen (glim)lachen vaak constant. Dit geeft een onduidelijk signaal. Tijdens een cursus zelfverdediging die ik heb gevolgd beaamde een man "Meisjes die zeggen "nee ik wil niet" en glimlachen hierbij. Voor mij is dat dan het teken dat ze wel willen".
*Als je de neiging hebt om te veel te glimlachen, leer dan in bepaalde situaties de "managerglimlach": een glimlach waarbij je ogen ernstig blijven en die je vaak ziet bij hogergeplaatsten.
* Wees eens onvoorspelbaar. Trek bv. eens een pokerface (dus zonder enige spoor van emoties) in vervelende situaties. Als men je inschat als doetje, zal dit op zich al ontzag teweeg brengen. In sommige gevallen moet je "hard" kunnen zijn (ook al voel je dit van binnen anders) om je grenzen aan te geven.
* respecteer jezelf, onder alle omstandigheden. zelfrespect straal je uit en leidt ertoe dat meer mensen je gaan respecteren
- trek je terug bij mensen die je niet met respect behandelen. Doe geen moeite om hen van het tegendeel te overtuigen.
Maar los van dit alles : onderschat de vrouwelijke kracht niet. In het boek "de ideale vrouw is een bitch" wordt het domme vosje beschreven. Een dame die inspeelt op het mannelijke ego : ze weet goed wat ze wil en behaalt dit door tegelijk een bitch te zijn en een naïef "dom" vrouwtje. Menig man doet alles voor haar, en wat er bijzonder is : ze slaagt erin hem te doen geloven dat hij dit nog uit vrije wil doet ook.... Het moet je liggen maar het schijnt dus wel te werken :-/.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle tips, vooral dat glimlachen klopt helemaal!