Woning verhuurder blijkt achteraf (na controle) geen vergunning voor de verhuur te hebben. Kan hij de huurder per direct uit zijn huis zetten?

Of kan mischien de gemeente dit sommeren? Zoja, wat zijn dan nog je rechten. Verhuuder of gemeente moet vervangende woonruimte in zijn prijsklasse zoeken? Jij als huurder kunt namelijk niet controleren of verhuuder een vergunning danwel geldige heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (2)

Nee want een huurder heeft rechten zodat deze niet per direct uit een woning gezet kan worden. Normaal gesproken kan dit via de kantonrechter als je een behoorlijke huur achterstand zou hebben.

Jij hebt als het goed is dit op een eerlijke manier gedaan d.m.v. een contract en dan heb je rechten.

Zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt als huurder een hoop rechten maar die gelden echt niet als er geen vergunning is. Dat word je echt per direct uit je woning gezet. Dat is ook verschillende mensen van mijn studentenvereniging overkomen. De huurbaas bleek geen vergunning te hebben voor het verhuren van de kamers en 2 dagen later stonden alle bewoners op straat en ze hebben het echt aangevochten maar verloren. Het is dan overigens niet de verhuurder die je de woning uit zet maar de gemeente. En je kan natuurlijk kiezen om niet te luisteren wanneer je verhuurder met dat bericht komt maar dan moet je ook niet zeuren wanneer de gemeente wat later bepaalt dat je per direct het huis uit moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt maar hij vraagt of de verhuurder hem er direct uit kan zetten, en volgens mij moet dit dan toch aantoonbaar zijn door de Gemeente of kantonrechter. Er moet eerst bewijs op tafel komen.
ja, de gemeente kan je opdragen de woning te verlaten het is immers een illegale bewoning.
Zou wel heel makkelijk zijn om op zo een manier aan woonruimte te komen dan.
En ik denk ook niet dat je nu in eens meer rechten hebt op woonruimte dan voor deze situatie ontstond.
Ook weer ivm dat het dan wel heel makkelijk zou zijn om via slinkse wegen rechten te vergaren ten koste van anderen die misschien al veel langer wachten of nog dringender een woonruimte nodig hebben.
Je kunt natuurlijk wel in gesprek gaan met gemeente of woningbouw vereniging en zeggen dat je niet op de hoogte was van het feit dat je illegaal woonde en dat je steeds je huur netjes hebt betaald.
Het is dan aan de gemeente/woningbouw of ze daar van onder de indruk zijn.