mag een eredivisieclub als excelsior of vitesse een vrouw in het team opstellen?

zo nee is dat dan een vorm van discriminatie die in conflict met de wet is?

stel dat er een vrouw beter is dan een man voor de bepaalde positie op het veld dan zou dat toch moeten kunnen.

zo ook zou kim clijsters wellicht wel is van nadal willen kunnen winnen op een titel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom moeten mannen en vrouwen toch zo nodig in alles gelijk zijn en waarom moet "dicriminatie" altijd negatief gesteld worden. Ik tennis, daar heb je verschillende competities voor verschillende groepen. Mannen, vrouwen, gemengd, vanaf en bepaalde leeftijd. Gelukkig maar, vind ik en een heleboel met mij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat om het principe. stel dat er een vrouw is die bij fc barcelona zou kunnen spelen qua niveau, zou ze die optie moeten hebben. net als u de optie heeft gemend of vrouwen te spelen. het gaat er niet om wat moet wat wat zou moeten kunnen.

Het beste antwoord

Nee dat mag niet, want je hebt gewoon vrouwenvoetbal daarvoor. Dat zijn voetbalregels en geen discriminatie.

En Nadal wint zeker wel van Kim. Kim is gewent om max. 3 sets te spelen he...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag niet, want je hebt gewoon vrouwenvoetbal daarvoor. Dat zijn voetbalregels en geen discriminatie. die redenatie snap ik niet, voetbalregels staan niet boven de nederlandse wet. daarbij moet je als team vrij zijn wie aan te nemen. als je als unilever alleen mannen aanneemt in een fabriek en in een andere fabriek alleen vrouwen lijkt me dat discriminatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in alle sporten zijn mannen en vrouwen toch ongeveer gescheiden??

Andere antwoorden (3)

Nee mag niet, dat is vastgesteld. Je hebt er vrouwenelftallen voor (die op prof-niveau steeds meer verdwijnen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het reglement betaald voetbal 2010-2011 staat onder Titel 2 Wedstrijdbepalingen in Artikel 3 - Algemeen onder 2:
2. Niet toegestaan zijn wedstrijden tussen:
a. elftallen van gemengde samenstelling;
b. een vrouwen- en een mannenelftal

Dus de KNVB heeft zo afgesproken dat het niet kan. Je kan altijd afwijken, maar dan moet je dispensatie vragen. Zo heeft Bettine Vriesekoop jarenlang in de herencompetitie tafeltennis gespeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er is in de statutenvan de knvb onderscheid gemaakt tussen vrouwen en mannen voetbal. Dit komt ten goede van de kwaliteit van het voetbal, maar minder van het vermaak.
Het heeft dus niets te maken met discriminatie en het is algemeen geaccepteerd dat vrouwen ijn een heleboel sporten fysieke kracht te kort komen. Gelukkig maar zou ik zo zeggen.
En wat Clijsters betreft, die maakt geen schijn van kans tegen Nadal, of hij is een heer en denkt "vrouwen eerst".
Maar dat heeft weer niets met sport te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Het heeft dus niets te maken met discriminatie" dit onderleg je niet, zou je dat willen doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wil ik. Discriminatie betekent dat er ONTERECHTverschil wordt gemaakt in de behandeling van mensen. Zo kan er onder meer worden gediscrimineerd op basis van geslacht, godsdienst, handicap, leeftijd, afkomst, huidskleur, ras, burgerlijke staat en seksuele voorkeur. Het maken van onderscheid hoeft niet altijd discriminatie te zijn. Bij discriminatie gaat het erom dat er verschil wordt gemaakt op basis van kenmerken die er niet toe doen. Als iemand zonder rijbewijs solliciteert naar een baan als vrachtwagenchauffeur en wordt afgewezen, dan is dat geen discriminatie. Dat is het wel als deze persoon niet wordt aangenomen omdat hij of zij bijvoorbeeld moslim of vrouw is. In het voetbal wordt er terecht onderscheid gemaakt tussen de fysieke mogelijkheden tussen mannen en vrouwen die natuurlijk zijn gegeven en dit is volgens de wet geen discriminatie. http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-discriminatie.html