wat is de "slapjanusgeneratie"?

Ik heb het nu al enkele keren gehoord op een lezing en zag het ook in een reclameposter voor een tijdschrift ("de generatie "slapjanus" komt eraan") maar begrijp niet echt wat men ermee bedoelt....

Toegevoegd na 6 uur:
ik heb de cover trouwens op internet gevonden, helaas zonder verdere uitleg : http://www.quest.nl/magazines/quest/november-2012

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk ook dat ermee bedoeld wordt dat er vroeger harde werkers waren die hun hand niet omdraaiden om langer door te werken,hier hoef je vaak bij de jeugd niet mee aan te komen want dan zijn ze zooooo moe na 7 a 8 uurtjes werken om over nachtdiensten maar te zwijgen.
Het zijn geen echte doorzetters[uitzonderingen daar gelaten]
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
108676, eens. Volgevreten verwende luie arrogante babyboomers die denken dat ze overal recht op hebben. Sorry als ik iemand beledig, is lang niet op iedereen van toepassing :) Mijn moeder (babyboomer) is het overigens met me eens. De generaties van voor de babyboomers is weer heel anders, die de oorlogen hebben meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het niet met jullie eens,juist de jonge generatie van nu denkt alles maar op een presenteerblaadje te krijgen zonder er iets voor hoeven te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat zou best kunnen Maria, maar de babyboomers zijn er mee begonnen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan nog ben ik het niet met je eens,juist de generatie's vanaf de leeftijd van een jaar of 50 weten hoe hard je ergens voor moet werken om het te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De babyboomers groeiden op in een gespreid bedje. De puinhopen van de oorlog waren achter de rug. Hun ouders hebben dat allemaal weer opgebouwd. De economie liep als een trein, en is vrijwel onafgebroken goed geweest. Na de oorlog is geen noemenswaardige crisis meer geweest. Tot nu. De generatie van nu zal het veel lastiger krijgen. De overheden zitten dik in de schulden, mede door de ruime verzorgingsstaat die ook in die tijd is opgericht.
liveisgreat
11 jaar geleden
ik denk... als een generatie "eraan komt" dat dit allicht niet over een generatie gaat die 50 jaar geleden "eraan kwam" :-). Tenzij die reclame er al zo lang hing, maar zo zag ze er niet uit...
Maar idd, als het over de huidige generatie gaat, zij komen met heel wat minder zekerheden in het leven dan de generaties uit de golden sixties, die werk in de schoot geworpen kregen en dachten dat de welstand nooit meer zou voorbij gaan.
Dus ik vraag me echt af waarom juist de huidige generatie 'generatie slapjanus" zou genoemd worden.

Het beste antwoord

Dat is de nu opgroeiende jeugd die van alle gemakken voorzien is en daardoor niet weet hoe het is als je zonder alle moderne technische snufjes leeft. Voor hen is het bijvoorbeeld al een ramp als ze niet op facebook kunnen. Ze zijn niet in staat om de dag door te komen zonder die apparatuur. Weten niet hoe ze dan aan kleding en eten moeten komen. Ze zijn gewend met een druk op de knop te krijgen wat ze willen.

Toegevoegd na 6 uur:
Deze achtergrondinformatie nog gevonden:

"Quest Magazine besteedt uitgebreid aandacht aan de Generatie Slapjanus. De bronartikelen zijn ook de moeite waard, ook al zijn ze niet van gisteren.

Frank Furedi beschreef bv. in zijn boek ‘Paranoid Parenting‘ hoe ouders overal gevaren zien. Als je gemiddeld anderhalf kind hebt, moet je daar wel zuinig op zijn natuurlijk. Kinderen mogen geen boterham smeren, omdat ze zich zouden kunnen bezeren aan het mes. Het gevolg is dat ze qua fijne motoriek een achterstand oplopen. Er schijnen nu zelfs speciale clipjes te zijn die voorkomen dat kinderen de deksel van de WC kunnen optillen en er in verzuipen.

‘A Nation of Wimps’ kopte Psychology Today. Opgroeien doe je letterlijk met vallen en opstaan, maar schaafwonden en korsten op je knieën zijn er niet meer bij. Grenzen verkennen? Ho, maar! Kinderen worden de hemel ingeprezen, terwijl ze niets presteren. Vroeg of laat komen ze er toch achter dat de rest van de wereld hen geen wonderkind vindt. En dan? Wacht de depressie?

Een genuanceerd beeld dat tot nadenken stemt. Denk je bij criminele jongeren automatisch aan jongens? Meisjes zijn met een inhaalslag bezig en wat blijkt? Verwaarlozing en geweld in de omgeving zijn risicofactoren voor jongens, maar meisjes gaan juist eerder in de fout als zij beschermd zijn opgevoed."
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om maar eens even flink alle jongeren over één kan te scheren.......
Amadea
11 jaar geleden
Niet alle jeugd is van die gemakken voorzien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En niet alle jeugd gebruikt het op die manier.
In je antwoord maak je geen onderscheidt tussen jeugd die het wel en niet heeft, daar heb je het over de 'nu opgroeiende jeugd die van alle gemakken voorzien is'
Amadea
11 jaar geleden
Ja, de jeugd die van alle gemakken voorzien is. Maar de jeugd die deze gemakken niet heeft en dus niet gebruikt zal niet tot de slapjanusgeneratie behoren.
liveisgreat
11 jaar geleden
bedankt voor dit zeer verhelderende antwoord!