Heeft ieder levend wezen even veel recht op leven?

Muggen slaan we dood, een krokodil wordt gedood als hij in een gebied komt in de buurt van mensen.... We eten wel koeien maar geen honden. In China daarentegen doen ze dat weer wel. Hoe kijken mensen aan tegen het recht op leven van dieren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het gaat niet zozeer erom of wij mensen vinden dat een bepaald wezen recht heeft op leven. Een koe eten we omdat we moeten overleven, in china eten ze honden, dat verschil is een cultuurskwestie. Een krokodil is gevaarlijk voor ons dus ons overlevingsinstinct zegt dat we de krokodil onschadelijk moeten maken voor ons d.m.v. hem te doden. Je moet altijd vanuit de basis denken dan zijn dit soort dingen goed te begrijpen. In het westen hebben we b.v. een goede band met honden, ze kunnen ons goed helpen (blindegeleide, drugs zoeken etc.) en ze kunnen onze emoties goed aanvoelen. Muggen slaan we dood omdat ze ons irriteren, ze pakken ons bloed en laten ons achter met jeukende bultjes. Ook dit is een overlevingskwestie, de mug wilt jouw bloed om z'n jongen te voeden, wij willen dit niet dus verdedigen we onszelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar in Nederland hebben we momenteel totaal geen koeien nodig om te overleven. Als je in de wilde natuur leeft en niks anders eetbaars kan vinden, ben je wel van vlees afhankelijk, maar als er gewoon winkels zijn waar je plantaardig voedsel kan kopen, kan je prima zonder vlees.

Andere antwoorden (4)

Dit verschilt per persoon:

De ene persoon denkt dat wij het belangrijkst zijn, zij zien koeien als voedsel, of verzorgers van voedsel (Melk).

Daar in tegen vinden andere juist dat dieren veel vrijer moeten kunnen leven, dat we meer ruimte moeten maken voor natuur, etc.. Denk aan vegetariërs.

Je kan dus niet zeggen: Zo denken mensen erover, dit verschilt namelijk per persoon. Of per land, zo zijn koeiën in India heilig, en eten we in Nederland geen honden omdat ze hier veel als huisdier gehouden worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel mensen vinden zichzelf superieur aan dieren, wat eigenlijk onterecht is doordat veel dieren slimmer zijn dan mensen. Wij hebben alleen machines om ze te slachten. Er zijn ook veganisten die daar wel om geven, wat ik erg bewonder. Ikzelf denk eigenlijk nooit na als ik een krant pak en een mug doodsla, maar met koeien eten vind ik het weer een ander verhaal. Leeuwen eten ook antilopes. Wij mensen zijn gebouwd als alleseter, dus moeten we onszelf niet voor de gek houden. Om even snel antwoord te geven op de vraag: Ja, ieder levend wezen heeft evenveel recht op leven, maar niet ieder levend wezen krijgt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel dieren zijn slimmer dan mensen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer jij maar eens als vogel midden in de winter met een dik pak sneeuw voedsel te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij als mens hebben als het sneeuwt toch ook gewoon te eten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, da's nu het punt. wij mensen lopen even naar de supermarkt, maar die vogels moeten maar zien te overleven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat is slim? Omdat ze maar moeten zien te overleven? Je begrijpt wel het verschil tussen het concept slim en het concept instinct?
Om slim te zijn moet je ergens over nadenken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, maar wie zegt dat dieren dat niet kunnen.. Dit gesprek gaat helemaal nergens over...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad zijn dieren slimmer, eerlijker en een stuk minder hypocriet en arrogant... +
Ja natuurlijk, leven is leven, dus de rechten zijn "gelijk".

Het is echter de mens zelf die zich het recht toeeigend, te bepalen over het recht van andere levende wezens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het Boeddhisme wel. De monniken proberen zelfs om niet op een mier te trappen. In de westerse wereld heeft niet ieder levend wezen evenveel recht op leven. Dieren die wij beschouwen als ongedierte (ratten, muizen, kakkerlakken, wespen, eikenprocessierupsen enz.) worden opgeruimd door de ongediertebestrijding van de gemeente. Zelf slaan we vliegen dood (ben ik goed in) of brengen ze op een andere manier om. Herten en ganzen worden op vliegvelden doodgeschoten. Op de veluwe wilde zwijnen, in de Oostvaardersplassen de zwakkere dieren. Op andere plaatsen weer de vossen en ga zo maar door. Als je op vakantie bent zetten ze 's avonds het hele terrein onder de giftige rook tegen de muggen. Ik denk dan even dat ik ook een mug ben en neem als de bliksem de benen. Dus hier is het antwoord NEE.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! (Niet namens de vliegen).