Heeft iemand goede tips om vloeiend te kunnen spreken voor de camera?

Denk aan interviews, reportages en nieuws wat je voorleest etc..

Toegevoegd na 8 minuten:
Iemand hier met do's en don'ts?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed voorbereiden en veel oefenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En nog goede oefentips?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon jezelf zijn. Niet nadenken maar doen! ( spreek uit ervaring ) en vergeet die camera
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd niet in de camera kijken, altijd naar de interviewer kijken, anders krijg je dit soort beelden :) http://youtu.be/J652ML7eook

Antwoorden (3)

Volg eerst een cursus bij Rhetorica= Spreken in het openbaar. Daar leer je zoveel van aandachts-spanne, inhoud en logische opbouw. Je leert je stem onder controle houden. Je leert bovendien, terwijl je spreekt, in gedachten de volgende zin al formuleren. Je bent veel meer ontspannen als je deze cursus hebt gevolgd en komt beslagen ten ijs.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje spammerij in mijn ogen. Als je ene link weet naar de besproken punten, ben ik wel blij.
Ivana
11 jaar geleden
Heb indertijd deze cursus gevolgd bij Rhetorica (8 avonden) en kon daarna moeiteloos zonder enig papier in de hand, zalen van 700 man toespreken. Ik zie nu dat ze de avondlessen niet meer geven en de kosten die zij berekenen zijn ook aardig uit de pan gerezen. Maar google even op 'spreken in het openbaar'.
Er is aanbod genoeg en misschien ook korte cursussen voor de mens die een klein beetje hulp kan gebruiken.
- eerst oefenen met lange stukken oplezen (je moet eerst uberhaupt goed kunnen voorlezen)
- tongoefeningen (sommige mensen zijn gebaat hierbij, je tong is een spier en de ene persoon zijn tong kan soms stijver zijn dan die van de andere persoon)
- concentratieoefeningen

Verder kan freestylen voor de camera helpen met het oefenen. Als je op je gemak bent met het spreken voor de camera heb je een hele goede kans dat je minder zenuwachtig bent bij het oplezen van vragen e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast de al genoemde:

- let erop, dat je klemtonen op de juiste lettergrepen legt;
- rustig spreken, rustig blijven ademen.
- vermijd slordige/foutieve spreektaal: 'Hun zeggen dat...', 'Hun weten meer als ons', 'Me broer zegt...', enz.;
- spreek standaardnederlands, vroeger ABN geheten. Vermijd zowel dialect uit de provincie als dialect uit de Randstad (zoals de Kinderen-voor-kinderen R van vroeger);
- vermijd het inslikken van complete lettergrepen en het daardoor slordig spreken, een kwaal waaraan onze vorige minister-president leed. In het Balkendes werd 'koninklijke familie' 'koonke familie';
- als je 'in de eerste plaats' gebruikt, dan moet er ook nog een 'tweede plaats' volgen. Wordt vaak vergeten.
- spreek rustig. Jij weet al wat je wil gaan zeggen, de gesprekspartner niet. Er mogen gerust stiltes vallen, al zou je dit niet zeggen aan de vele 'kakelinterviews' op tv waarin iedereen het laatste woord meent te moeten hebben;
- Af en toe een 'oneliner' kan geen kwaad. Is handig voor de media. Als hetgeen je zegt daarbij blijft, is het echter armoedig.
- Speel nooit op de man, uitsluitend op de bal. Argumenten van tegenstanders moeten met tegenargumenten worden beantwoord. Gedraagt de tegenpartij zich niet netjes, dan is dat geen reden om je tot haar methoden te gaan verlagen.
- Laat je niet vastpraten door slimme interviewers, die een simpel 'ja' of 'nee' willen horen. Veel zaken zijn dermate ingewikkeld, dat de vraag eenvoudigweg niet met 'ja' of 'nee' te beantwoorden is.
- Ga in geen geval liegen, ook al is de boodschap die je brengt niet populair. Als je slecht nieuws te brengen hebt: laat dan zien dat je echt (= geen gespeeld) begrip hebt voor degenen die het betreft. Maak echter duidelijk hoe het is, met argumenten die je uit het hoofd hebt geleerd en dus paraat hebt.
- Sta nooit met je handen in de zakken als spreker. Niet achter een spreekgestoelte, niet tegenover een interviewer.
- Als je staande wordt geïnterviewd: sta stil. Word je zittend geïnterviewd: kijk de gesprekspartner aan en zit in geen geval achterover geleund op je stoel. Dat getuigt van desinteresse.
- De mobiele telefoon staat uit als je wordt geïnterviewd.
- Geen kauwgum in de mond.
- Interviews voor tv: geen kleding met smalle streepjes. Dat is hinderlijk voor degenen die het programma gaan bekijken.
- Wees geen stamelende stoethaspel maar een sprankelende spreker!
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn pas goede tips. Hardstikke bedankt :-)