Als je een idee hebt voor een nieuw concept/een soort uitvinding, hoe ga je dan te werk?

Dus: waar meld je het als eerst? Hoe begin je? Het kan bijvoorbeeld gaan over een nieuw soort uitgaansgelegenheid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Wil je het gaan (laten) uitvoeren?
- maak een busenissplan
- ga naar een bank (als je geld nodig hebt)
- bedenk wat voor soort hulp (bedrijven) je moeten helpen
- zoek daar contact mee en sluit contracten af
- aan de slag!

Wil je alleen het idee registreren?
- zoek in internationale patentdatabases of je idee wel nieuw is
- neem contact op met een nederlands patentbureau
- leg je idee vast in alle landen waar je wilt (ja, per land, en tegen flinke kosten...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
AdrieK, ik mis de Kamer van Koophandel in je opsomming. Voor het uitvoeren van een (commercieel) idee is het misschien nodig een bedrijf op te richten. Dat kan (en moet in de meeste gevallen) met de hulp van de Kamer van Koophandel.

Andere antwoorden (1)

Strikt genomen kun je een idee niet vastleggen. Wat ik zelf heb gedaan, is een idee dat ik had, bij de notaris heb gedeponeerd. Was niet eens zo heel duur, iets van 180 euro.

Wat ook kan, maar dat is minder sterk, jezelf een brief sturen met het idee en deze gesloten houden. Dan moet er wel een poststempel op staan, want dan kun je de datum bewijzen dat jij het idee eerst had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar niet te lang mee wachten.
Mijn ervaring met exclusieve ideen is dat als je er te lang mee wacht er iemand anders mee aan de haal gaat.
Jij bent niet de enige met dat idee misschien wel op dat tijdstip maar vroeg of laat krijgt iemand anders ook dat idee toegezonden van de grote ideen uitdeel fabriek en pis je naast de pot.
Ideen zweven rond iedereen kan een idee oppikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om de zoveeltijd krijg ik fantastische ideen maar dan moet ik er teveel voor doen en daar heb ik geen zin in(ben ontzettend lui) dus wacht ik nog steeds op dat 1ne idee wat me met een druk op de knop miljonair maakt.
Zal waarschijnlijk wel nooit komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mariboto wat ik heb gedaan is dus mijn op papier zetten (mag zo uitgebreid of zo beknopt wat je wil, als het maar nieuw is) en deze bij notaris. Vervolgens zoek je mensen bij waarvan je denkt dat die geschikt is mee te denken. Soms familie, vreemden kan ook. Met je partners laat je een geheimhoudingsovereenkomst tekenen, wel te vinden op internet. En met die partners starten. Omdat het jouw idee is heb je recht op het meeste deel van de vergoeding, mocht je met een winst-verdeelsleutel gaan werken. Hard werken is mijn ervaring. Succes.