Mag je als particuliere schuldeiser factoring gebruiken bij het incasseren?

Hallo,
Ik heb - sinds kort - van de term factoring gehoord. Ik ben dit gaan uitzoeken; dat zij je gehele debiteurenadministratie overnemen en bij verschillende partijeen aankloppen over de kosten en dat ze jou (minstens) 70% betalen, ongeacht of er door de andere partijeen wel of niet betaalt gaat worden. Het leukste is dat dat je het bijna meteen krijgt, je hoeft niet te wachten tot ze betalen.

Nu heb ik tijdens een rechtszaak 'gewonnen'. Dwz. dat ik van de andere partij geld krijg, wederpartij is niet in hoger beroep gegaan (non-appel).

Nu heeft mijn advocaat gezegd dat hij zelf incassobureau kan inschakelen maar daar zijn uren voor rekent, of dat ik zelf een incassobureau kan inschakelen. Nu zit ik te denken of ik ook factoring kan gebruiken, terwijl ik een particulier ben. Ik lees op internet alleen gevallen en voorbeelden waarbij je als bedrijf aanklopt bij het incassobureau om factoring toe te passen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Nee, in principe staan factoringbedrijven niet open voor de particulier.
Het is in eerste instantie een B2B dienstverlening die door daartoe gespecialiseerde bedrijven wordt aangeboden aan andere bedrijven die hun debiteuren portefeuille waarin achterstanden zitten op een snelle manier toch te gelde willen maken, met inbegrip van een gecalculeerd verlies.

Met factoring 'verkoopt' de schuldeiser (een bedrijf) zijn vordering(en) aan het Factoringsbedrijf die daarvoor een percentage (70 tot 80 %) betaald aan de verkoper van de vordering(en).
Bijvoorbeeld een vordering van 1000 euro levert dan direct 700 à 800 euro op die het factoringsbedrijf aan de verkoper betaald (afhankelijk van de reeds verstreken looptijd en risico van de vordering).

Het factoringsbedrijf neemt dan het risico van wanbetaling over en stelt de invordering verder in op de schuldenaar met alle maatregelen zoals incasso (meestal in eigen beheer) en zonodig een vonnis bij de (kanton-)rechter.
Als de invordering succesvol en snel verloopt is de winst voor het factoringsbedrijf het grootst, maar soms lukt het zelfs het factoringsbedrijf niet om de gekochte invordering tot een goed einde te brengen, waarna het een verliespost kan worden.
(bijv. door faillissement van de schuldenaar)

Het is voor factoringsbedrijven niet interessant om voor een enkele particulier haar diensten aan te bieden omdat de hoogte van hun vorderingen vaak te klein zijn om er wat aan te kunnen verdienen. De inspanningen tot invordering zijn vaak even hoog (en duur) als van een grote invordering op een bedrijf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarom zou je een incassobureau inschakelen (als dat al mogelijk is) en niet een deurwaarder. Daar werken incassobureaus namelijk ook mee samen, wanneer zij met oninbare vorderingen te maken hebben. Met een vonnis van de rechtbank in je hand kan je een deurwaarder de opdracht geven deze uit te voeren.

"Als de schuldeiser gelijk krijgt, bepaalt de rechter in een schriftelijk vonnis wat u moet betalen en wanneer. Dit gebeurt ook als u niet op de zitting verschijnt. De deurwaarder geeft dit vonnis aan u af. Als u toch niet betaalt, kan de deurwaarder met dat vonnis vervolgens beslag leggen op onder andere uw loon/uitkering (loonbeslag), auto of inboedel." (Zie ook bron)

Toegevoegd na 7 minuten:
NB: bovenstaande geldt vooral voor deze specifieke situatie waarin je al over een (uitvoerbaar) vonnis beschikt. In andere gevallen wordt je zaak eerst voorgelegd aan de kantonrechter, die daar dan zijn oordeel over geeft.