Was de bombardering van Hiroshima een gevolg van de 2e Wereldoorlog?

Iedereen weet dat de bombardering van Hiroshima een gevolg was van de bombardementen van Pearl Harbour door de Japanners. Maar had dit nu te maken met de 2e wereldoorlog? Of staan deze bombardementen totaal los van de 2e wereldoorlog?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat dat de oorzaak was dat het een wéreldoorlog werd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oorzaak = begin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee pannenkoek, Pearl Harbour was in 1941 hahahahha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel met mijn reactie dat Pearl Harbor niet dat de oorlog toen begon, maar dat toen amerika erbij betrokken werd zodat de 'hele' wereld erbij betrokken werd. Maar ik kan het mis hebben.
Maar Hiroshima maakte een einde aan de oorlog, althans een begin van het einde.
Dus ja , de bombardering was een gevolg van de oorlog
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Typ in bij wikipedia en je krijgt antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
o ok, elecrates. En Niels......dus niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het net gewoon in beeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet het als antwoord dan lieverd :)

Het beste antwoord

Natuurlijk ! (met een kleine voetnoot)

De japanners begonnen de oorlog tegen Amerika door Pearl Harbor te bombarderen

Door verdragen met duitsland en italie (AXIS)
werd het een wereldoorlog

Dat heeft wel de ontwikkeling van de oorlog en de machinerie van de oorlog versnelt.
Maar bedenk dat Amerika pas actief in de 2de wereld oorlog werd nadat japan hen aanviel.
En dus ook tegen Duitsland en Italie, door het AXIS verbond.

De geschiedkundige oorzaak van de Hiroshima was dat de japanner waren terug gedrongen op hun eigen terrein
De amerikanen stonden op japans grond gebied, al waren het maar kleine eilanden, niet de grote hoofdeilanden

Deze kleine eilanden werden met hand en tand verdedigt
De oorlog en trouw aan de keizer
werd een kostbare zaak aan mensenlevens

Een conventionele invasie op Japans hoofdeilanden zelf zelf zou nog meer mensen levens kosten.
Gezien bij de japanners de mentaliteit van harakiri plegen voor de keizer (die in hun ogen goddelijk was) was onstaan en dat was al eeuwen zo
Was er dus geen sprake van deze zich ooit zouden overgeven
en dat zou de Amerikanen teveel kosten.

Bedenk ook dat nadat de oorlog tegen duitsland gewonnen werd in feite alleen de Amerikanen alleen nog tegen japan vocht.
en ze waarschijnlijk maar weinig steun van ander landen zouden kunnen krijgen simpelweg omdat van de landen de hele krijgsmacht en economie op zijn gat lag
en ze dus aan de weder bouw van hun eigen zaakjes (Landen) moesten werken

Dus werd de Atoombom ingezet als shock effect om de japanners zelf tot totale overgave te dwingen.

Dus ja de atoom bombardering is een gevolg dan de 2e wereldoorlog op het pacifiek front.

*)Je zou wel eens kunnen nadenken over de Japanse cultuur over het feit dat ze hun keizer Vergoddelijkten.

Het was wel alleen de keizer die zijn volk uit deze cultuur kon terugroepen.
en gelukkig deed hij dat
Later werd goddelijke status van de keizer en zijn familie ook teruggedraaid.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!!! Super helder +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd Ivy4u
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! beste antwoord!

Andere antwoorden (2)

De bombardementen met een atoombom waren noodzakelijk om japan tot de overgave te dwingen en minder geallieerde soldaten en matrozen om het leven te laten komen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En in welke relatie met de 2e wereldoorlog dan??
ronron1212
11 jaar geleden
het einde van de gevechten tegen de japanners lees het antwoord japan wilde niet opgeven en bleef vechten tegen de geallieerde. Daarom de atoombommen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar ik begrijp je niet helemaal.
Gevechten tegen de Jappanners? Wie tegen wie?
En die atoombommen waren een wraakactie ivm Pearl Harbour, dus wat bedoel je nu precies. Sorry, als ik je niet begrijp maar wil het wel helder hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de atoombommen waren een vergeldingsactie van de bombardementen op Pearl Harbor.
ronron1212
11 jaar geleden
Nogmaals in de tweede wereld oorlog vochten de italianen de duitser en de japanners. japan met name in de oost. Ze vochten tegen de geallieerde de engel;se de amerikanen. Daar zij hun strijd als enige niet wilde opgeven werden er atoombommen gegooid. De aanval op pearl harbor was alleen de aanleiding dat amerikaan zich ook met de oorlog ging bemoeien.
ronron1212
11 jaar geleden
minner jullie weten er niets van maar bedankt en durf even aan te geven waarom je mint.
ronron1212
11 jaar geleden
Hier nog een link
http://nl.wikipedia.org/wiki/Atoombommen_op_Hiroshima_en_Nagasaki
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, nu begin je wat duiderlijker te praten. Had dat dan gelijk gedaan had je waarschijnlijk geen min gehad.
ronron1212
11 jaar geleden
hoezo niet duidelijk
ronron1212
11 jaar geleden
Minnen is makelijk als je denk maar het niet zeker weet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee echt niet, je schrijft heel onduidelijk. En dat werd geleidelijk duidelijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron, ik heb het je al eerder gezegd en ik zeg het gewoon nog eens, maar dat komt omdat ik het goed met je voor hebt. Jij hebt in je hoofd het antwoord, slaat tig stappen over en zet je antwoord hier neer. Dat antwoord is in principe vaak goed maar veel en veel te kort door de bocht waardoor het niet te volgen is voor de vraagsteller. Als er gevraagd wordt naar de relatie met WOII moet je wel WOII noemen om het begrijpelijk te maken. Daarom krijg je altijd zoveel minnen, voor veel mensen is je antwoord niet te volgen.
Klopt, toch een toevoeging.
Die nucleaire bommen kwamen de Amerikanen goed uit.
1. Het was een wraak voor Pearl Harbor.
2. De Amerikanen hadden 2 soorten bommen ontwikkeld en wilden beide uitproberen op echte mensen.
Dat is de reden waarom de 2de bom gelost werd kort nadat Japan de wapenstilstand had getekend.
Het werd later afgedaan als een vergissing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
De Atoombomaanvallen op Hiroshima en Nagasaki zijn twee aanvallen met atoombommen die in 1945 door de Amerikaanse luchtmacht zijn uitgevoerd. Op 6 augustus werd de Japanse havenstad Hiroshima gebombardeerd, en op 9 augustus de stad Nagasaki. Kort daarna capituleerde Japan onvoorwaardelijk. Hiermee kwam een eind aan de Tweede Wereldoorlog. Tevens leidden de atoombomaanvallen tot de onafhankelijkheid van de Aziatische landen die Japan tijdens de oorlog had veroverd.