Mijn broer is op een donderdag geboren, ik op een woensdag, toch zijn we beide al jaren op dezelfde weekdag jarig, hoe is dit mogelijk?

Mijn man is namelijk op een woensdag geboren net zoals ik en wij zijn nooit op dezelfde weekdag jarig. Ik dacht eerst aan schrikkeljaar of iets in die richting, maar ik heb het nog niet kunnen vinden hoe dit mogelijk is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Dat is mogelijk omdat je elk opvolgend jaar op een andere dag jarig bent(ongeveer). Als jullie dus niet in hetzelfde jaar geboren zijn moet je ook niet die dagen vergelijken, zoals je nu doet.

Stel voor het gemak dat we 365 dagen hebben en geen schrikkeljaren om het makkelijk te houden. Dit zou beteken dat je elk jaar een weekdag later je verjaardag viert.

Stel dat jij 7 februari 1990 geboren bent op een maandag en je broer twee jaar later op 7 februari op dus een woensdag, dan ben jij ook op die woensdag jarig terwijl jullie allebei op een andere weekdag geboren zijn. Als je broer op 14 februari was geboren geldt hetzelfde dan was jij een week daarvoor op woensdag jarig en is hij nu op een woensdag geboren. Jullie zijn dan ook vanaf dan altijd op dezelfde dag jarig.

Voor je man geldt hetzelfde maar dan omgedraaid. Stel dat hij 5 februari is geboren in het jaar van je broer (1992) dan is hij net als jij op een maandag geboren. Maar is in dat jaar al gelijk niet jarig op jouw weekdag, immers dat jaar ben jij jarig op een woensdag.

Dus overzicht:

1990 7 februari maandag (jij jarig)
1992 5 februari maandag (man geboren)
1992 7 februari woensdag(jij jarig) en 14 februari woensdag (broer jarig)

Als we naast geen schrikkeldagen ook nog eens 364 dagen ipv 365hadden, dan was iedereen altijd op dezelfde weekdag jarig. 52x7 is namelijk exact 364. Door de extra dag verschuif dus steeds de datum. Als je schrikkeljaren/dagen mee gaat rekenen wordt het nog wat lastiger.

Toegevoegd na 9 minuten:
Vanwege schrikkeldagen kan nog een ander bijzonder effect ontstaan, namelijk dat je 3 jaar wel op de zelfde weekdag jarig bent en dan 1 jaar weer niet. Hiervoor moet de een voor en de ander na de schrikkeldag geboren zijn. (dit is onafhankelijk van de geboortedag).

Toegevoegd na 19 minuten:
De voorspelling die we kunnen doen is dat jij en je broer of wel allebei voor 28/29 februari jarig zijn of allebei erna. De grootste kans natuurlijk dat jullie allebei erna geboren zouden zijn.

Toegevoegd na 32 minuten:
Overigens is het niet onmogelijk wat jij in je hoofd hebt:

stel dat er iemand geboren is op maandag 1 februari 2016 en het broertje daarvan op maandag 8 februari 2021 geboren wordt (echte data) dan zullen die altijd op dezelfde weekdag jarig zijn naast dat ze op dezelfde weekdag geboren zijn. Maar dat is eerder een uitzondering. Schrikkeldag mag daar niet tussen zitten.