Is het strafbaar alls je foto's maakt van iemands livestream op Instagram?

een onbekende afgeschermde Instagram account deed dat bij mijn nichtjes maar die zijn minderjarig hij of zij sturen foto's van hun naar hun toe en schelden hun uit en die persoon maakte ook seksuele vieze opmerkingen naar hun hun Instagram account was afgeschermd blijkbaar toen die persoon en verzoek stuurde hadden ze hem of haar geaccepteerd maar die persoon heeft wel foto's van hun op zijn telefoon staan is het zinvol om aangifte te doen ???

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
TurfGraver
3 jaar geleden
Het schelden e.d. zou strafbaar kunnen zijn.
Het maken van foto's en verder niet verspreiden niet.

Antwoorden (2)

Even 0900-8844 bellen. Dit is het niet-dringende nummer van de Politie.
Zij kunnen je advies geven. Je kan in alle mogelijkheden aangifte doen, ook al beweren zij van niet.
3 jaar geleden
Hoi Mies, wat vervelend dat kinderen lastig gevallen worden op sociale media! De situatie zoals je die zo voorstelt duidt duidelijk op Cyberpesten, een strafbaar feit. De GDPR-wetgeving over foto's en video's slaat eerder op het verspreiden van gemaakte foto's en video's, ipv op het bezit ervan. Zo is het bezitten van een foto van iemand niet strafbaar, maar wel het verspreiden van die foto zonder voorafgaande schriftelijke toestemming. Uiteraard heeft iedereen recht op privacy en kan gevraagd worden om het beeldmateriaal te verwijderen. Omdat het hier duidelijk gaat om cyberpesten zou ik sowieso eens contact opnemen met de politie. Dit lijkt een grote stap, maar is echt wel nodig om dit soort jongeren te stoppen, al is het maar om te vermijden dat ze in de toekomst nog andere meisjes lastig vallen. Ik wens je veel goede moed en succes!