Hoe worden de letters in grafstenen tegenwoordig gemaakt ?

Vroeger werden ze gebeiteld, heel knap trouwens, exact dezelfde lettertype. De juist afstanden. Maar wordt dat tegenwoordig nog steeds met de hand gedaan? Ik bedoel natuurlijk niet die opgelegde letters en cijfers.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat ligt eraan. Letters uitgevoerd in brons, rvs en aluminium worden erop bevestigd door eerst een gaatje te boren en ze daarin vast te maken.

Het aanbrengen van letters in een grafsteen gaat tegenwoordig gezandstraald. Dit gaat niet met de hand, maar volledig computergestuurd. Via het filmpje kun je zien hoe het produceren van een grafsteen in zijn werk gaat. Vanaf ongeveer 1 minuut wordt het plaatsen van letters uitgelegd, daar kun je precies zien hoe het gaat.