Heeft Willem Holleeder een opleiding gevolgd? Zo ja welke?

Of heeft hij niet op school gezeten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

Ja, hij heeft op school gezeten. Net als ieder Nederlands kind gold de leerplicht ook voor hem. Verder stelt de Engelse wikipedia (link 1) dat hij als tiener, met zijn klasgenoot Cor van Hout, onderdeel was van een bende die in opdracht van huiseigenaren krakers uit huizen zetten.

In de Nederlandse wikipediapagina (link 2) vertelt meer over de tienerjaren van Willem Holleeder. Hier staat:

"Met zijn kompanen Jan Boellaard, Frans Meijer en latere zwager Cor van Hout vormde Holleeder al in de jaren zeventig een bende. In de Amsterdamse Kinkerbuurt waren de tieners betrokken bij knokploegen die in opdracht van huiseigenaren en projectontwikkelaars krakers te lijf gingen. Volgens oud-commissaris van politie in Amsterdam Joop van Riessen was de bende in 1974 verantwoordelijk voor een spectaculaire gewapende overval op het Gemeentegirokantoor aan het Singel, waarbij onder meer gebruik werd gemaakt van een speedboot. De tieners zouden bij meer zware overvallen betrokken zijn geweest. Op 18-jarige leeftijd bleken ze al over enorm veel geld te beschikken en reden ze reeds rond in dure auto's."

Aangezien hij in 1958 is geboren en al in 1974 al overvallen pleegde was hij op zijn 16e al crimineel actief. De kans dat hij de middelbare school heeft afgemaakt is klein. Waarom zou hij ook. Op 18-jarige leeftijd had hij al behoorlijk wat geld en reden ze rond in dure auto's.

Journalist Auke Kok is in de jeugdjaren van Holleeder gedoken. Hier een stukje uit een artikel over zijn boek waarin familieleden, buren, klasgenoten en leraren aan het woord komen: "“De meesten van hen waren stomverbaasd toen zij in 1983 een foto zagen van de Heineken-ontvoerders, met daartussen hun “Wimpie”, zoals hij als kind heette. Ik heb leraren gesproken die moeite moesten doen om hem überhaupt nog voor de geest te halen als leerling”."

Het hele artikel vind je via de 3e link terug. Als je het interessant vind kun je dat boek misschien een keer kopen, lenen bij de bieb. Daar vind je vast een hoop meer informatie dan we op internet kunnen terugvinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Me to +
Hij zegt zelf dat hij geen opleiding heeft, daarmee zal hij bedoelen dat hij geen diploma heeft.

Waarschijnlijk heeft hij alleen de basisschool afgemaakt maar daarna geen diploma behaald.